جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

Loading

اولویت‌های سیاست داخلی و خارجی از نگاه جو بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس‌ازآنکه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق، نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا را رسماً پذیرفت، یکی از مشاوران اصلی وی در سیاست خارجی اظهار داشت که سیاست خارجی بایدن باید بر احیای آمریکا در داخل، تقویت ائتلاف‌ها و ایجاد تیمی از دموکراسی‌ها برای حل مهم‌ترین چالش‌های جهانی متمرکز شود.

جیک سالیوان، مشاور سیاست خارجی جو بایدن در گفتگو با وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا به بررسی چگونگی تغییر سیاست آمریکا توسط دولت بایدن پرداخته و بر اهمیت بازسازی قدرت داخلی آمریکا و شبکه شرکای جهانی این کشور در مواجهه با رقابت فزاینده با چین و روسیه تأکید کرده است.

 

سیاست خارجی از خانه آغاز می‌شود

بدون قدرت داخلی هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد. ازنظر سالیوان، یکی از شالوده‌های اصلی رویکرد بایدن در سیاست خارجی این است که آمریکا «اگر در منابع قدرت داخلی خود ازجمله در زیرساخت‌ها، نوآوری، کارگران، سیستم مهاجرت و البته دموکراسی سرمایه‌گذاری نکند، در سیاست خارجی موفق نخواهد شد». اگرچه بسیاری از دولت‌های جدید در سیاست خارجی معمولاً به سراغ تعدیل سیاست‌های آمریکا در خارج می‌روند، اما سالیوان هشدار می‌دهد که «آمریکا باید کارهای زیادی در داخل انجام دهد» که مقابله با همه‌گیری کرونا ویروس و مبارزه با نژادپرستی سیستمی ازجمله‌ی آن‌هاست.

منافع زودگذر کافی نیست. سالیوان معتقد است که «در سال‌های آتی هر کس در سیاست خارجی آمریکا کار کند، نباید به منافع زودگذر رویدادهای داخلی اکتفا کند، زیرا این امر برای ظرفیت آمریکا به‌عنوان یک بازیگر فعال جهانی اساسی است». بازسازی قدرت داخلی آمریکا به توان‌بخشی موضع جهانی آمریکا کمک خواهد کرد. همچنین، حل‌وفصل بسیاری از مسائل داخلی جامعه آمریکا، اهمیت ارزش‌های دموکراتیک را به شرکای بین‌المللی گوشزد کرده و رقابت با چین را از موضع قدرت دنبال خواهد کرد.

 

تمرکز بر ائتلاف‌ها

سالیوان معتقد است یکی از تفاوت‌های مهم بین بایدن با ترامپ، دیدگاه آن‌ها نسبت به ائتلاف‌های آمریکاست. درحالی‌که رئیس‌جمهور فعلی «ائتلاف‌ها را یک دارایی تلقی نکرده و بیشتر به‌عنوان یک‌بار اضافی می‌بیند، اما قدرت آمریکا در زمان همکاری با متحدان دموکراتیک همفکر خود برای دست‌یابی به اهداف مشترک، بیشتر می‌شود».

تغییرات یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد. ازنظر سالیوان، انتخاب بایدن بلافاصله به تغییر عقیده شرکا نسبت به واشنگتن منجر نخواهد شد. بلکه، مقامات آمریکا باید «ضمن اذعان به کاستی‌ها و رفتارهای دم‌دمی‌مزاج، راهی بهتر برای آینده نشان دهند».

نهادها حائز اهمیت هستند. دولت بایدن بازتعامل با نهادهای بین‌المللی را در دستور کار قرار خواهد داد که تفاوت چشمگیری با تردیدگرایی دولت ترامپ در قبال سازمان‌هایی نظیر سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی خواهد داشت.

علاوه بر این، بایدن باید گامی فراتر نهاده و با ایجاد گروهی قدرتمند از شرکای دموکراتیک همفکر، جبهه دموکراتیک جدیدی ایجاد کند. چراکه اکنون وقت آن است که آمریکا دموکراسی‌های همفکر جهان را گرد هم بیاورد و اولویت‌های روشنی برای مسائلی نظیر ظهور چین، تغییرات اقلیمی، همه‌گیری کووید-19 و تجارت تنظیم کند.

 

اولویت‌های نخست

سالیوان اظهار کرد که پیوستن به توافق اقلیمی پاریس و تلاش برای تقویت آن، بازگشت به برجام و توافق هسته‌ای با ایران، سازمان‌دهی دموکراسی‌های جهان، تخلیه نیروهای آمریکا از افغانستان و بررسی مجدد روابط چین-آمریکا برخی از اولویت‌های نخست دولت بایدن خواهد بود. مقابله با پکن و مسکو در عین همکاری با آن‌ها ضروری است و تجربه قبلی بایدن برای جلوگیری از اقدامات تهاجمی رهبران روسیه و هم‌زمان، پیگیری حوزه‌های منافع متقابل، سودمند خواهد بود.

 

تعدیل ابزارها

سالیوان معتقد است که بسیاری از دارایی‌های بین‌المللی که آمریکا برای پیشبرد سیاست خارجی خود از آن‌ها بهره برده است، نیاز فوری به تقویت دارند. همچنین، تشکیلات سیاست خارجی آمریکا باید به تجدیدنظر در مورد روش‌های پیگیری اهداف خویش بپردازند. آمریکا باید ساختار امنیت ملی را طوری متوازن سازد که دیپلماسی و ابزار‌های غیرنظامی قدرت را بر کاربرد نیروی نظامی ترجیح دهد. سالیوان تأکید می‌کند که نیروی نظامی آمریکا در مناطقی نظیر خاورمیانه و جنوب آسیا به‌طورکلی کاهش یابد و به‌جای آن بر تعاملات اقتصادی و دیپلماتیک تأکید شود.

سالیوان همچنین معتقد است که بحث‌های اجرایی در حزب دموکرات بر لزوم دیدگاه‌های جدید در تصمیم‌گیری سیاست خارجی تأکید کرده و از مشارکت نمایندگان کارگری و فعالان زیست‌محیطی در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی خبر می‌دهد. اگرچه بسیاری از رسانه‌ها به شکاف بالقوه در داخل حزب دموکرات در مورد سیاست خارجی متمرکز هستند اما به نظر سالیوان، اتفاق‌نظر ترقی خواهان و میانه‌روها به‌ویژه در مسائلی نظیر پایان دادن به جنگ‌ها، تمرکز بر طبقه متوسط و طبقه کارگر در سیاست خارجی آمریکا و رهبری دموکراسی‌های جهان در برابر رهبران فاسد بیش از اختلافات آن‌هاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *