جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

نماینده پاکستان در کنفرانس فلسطین: نبرد حماس علیه اسرائیل مشروع و موجه است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده پاکستان در کنفرانس بین‌المللی فلسطین در استانبول گفت: مقاومت مسلحانه فلسطینیان از جمله حماس در برابر اشغال وحشیانه اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل کاملاً موجه است.

اسرائیل هرگز بر رفح مسلط نخواهد شد/ مقاومت در غزه در آماده باش کامل است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: همه گروه های مقاومت در غزه در آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در شهر «خان یونس» و شمال و مرکز نوار غزه بسیار استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

عبدالمحمد طاهری می گوید: دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌ تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و همزمان با آن مویدی بر آن است که طالبان هیچ گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی ما بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

Loading

نگاهی به دو شکست آمریکا در سازمان ملل و انفعال برخی همسایگان

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به روز سخت آمریکا و دو شکست پیاپی این کشور در نشست رأی‌گیری درخصوص بودجه سازمان ملل گفت: متاسفانه در این نشست برخی کشورها حق همسایگی را بجا نیاوردند.

کورش احمدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نشست بررسی بودجه 2021 سازمان ملل و ناکامی آمریکا درخصوص احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد: چهارشنبه گذشته آمریکا روز بسیار سختی را در کمیته پنجم مجمع عمومی داشت. دو بار شکست خورد و هر دوبار هم شکست سختی را تجربه کرد.

دو شکست آمریکا در سازمان ملل در یک روز

وی افزود: شکست اول درخصوص تلاشش برای احیای کمیته تحریم 1737 و کارگروه کارشناسی 1929 بود که در پی دو قطعنامه شورای امنیت با همین شماره‌ها ایجاد و نهایتا در پی تصویب قطعنامه 2231 و خاتمه تحریم‌های چند جانبه علیه ایران منحل شده بودند. سفیر آمریکا به استناد اتفاقی که در واقع در شورای امنیت در ماه سپتامبر نیفتاده بود، یعنی فعال شدن «مکانیسم ماشه» به ادعای او که در واقع با مخالفت 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت، تلاش آمریکا در این رابطه رد شده بود، خواستار احیای این کمیته و کارگروه شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل توضیح داد: نحوه اقدام آمریکا به این صورت بود که خواستار اضافه شدن دو اصلاحیه به پیش نویس قطعنامه بودجه سازمان ملل برای تامین بودجه لازم برای احیای کمیته و این کارگروه شد. روسیه، ایران و چین با این پیشنهاد مخالفت کردند و خواستار رأی‌گیری درمورد پیشنهاد آمریکا شدند. مطابق نتیجه رأی‌گیری، پیشنهاد آمریکا با 110 رأی مخالف رد شد.

احمدی با بیان اینکه تنها 10 کشور شامل عربستان، بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزیا، مراکش، یمن، رژیم صهیونیستی و آمریکا به این پیشنهاد رأی مثبت دادند، یادآورشد: رأی 32 کشور ممتنع بود و 40 کشور نیز در جریان رای‌گیری غایب بودند.

وی در تشریح جزئیات شکست دوم آمریکا در نشست بررسی بوردجه سازمان ملل گفت: در حالی که بودجه‌های سازمان ملل معمولا با اجماع و بدون رأی گیری تصویب می‌شود، آمریکا این بار خواستار رأی‌گیری در مورد کل بودجه امسال شد و بهانه‌هایی مانند مخالفت با بودجه پیگیری مصوبات اجلاس دوربان 2001 که در آن نژادپرستی صهیونیسم محکوم شده بود، مطرح کرد. رأی گیری در این مورد نیز با 151 رأی به سود بودجه و 2 مخالف، آمریکا و اسرائیل، و یک ممتنع، سودان، به ضرر آمریکا رقم خورد.

رای منفی 6 کشور از 15 کشور همسایه به پیشنهاد آمریکا

وی با اشاره به رأی نامناسب برخی از کشورهای همسایه، با درنظر گرفتن خدمات ایران به این کشورها و همچنین «حق همسایگی» که تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخته است، افزود: ما 15 همسایه زمینی و دریایی داریم که در این رأی‌گیری که در مورد اعمال تحریم بر ما بود، متاسفانه تنها 6 همسایه شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، روسیه، پاکستان و قزاقستان به پیشنهاد آمریکا رأی منفی دادند؛ اما اکثریت «حق همسایگی» را به‌جا نیاوردند.

احمدی ادامه داد: عربستان و بحرین از پیشنهاد آمریکا حمایت کردند و علاوه بر عراق، امارات، عمان، قطر و کویت نیز به آن رأی ممتنع دادند. افغانستان و ترکمنستان در رای‌گیری غایب بودند. در منطقه نیز رأی ممتنع مصر و گرجستان و غیبت تاجیکستان و اردن در رای‌گیری قابل توجه بود.

وی با بیان اینکه این بار مشکل می‌توان فشار آمریکا را علت این رای‌ها دانست، گفت: دولت ترامپ که در حال خروج از قدرت است، مشکل می‌توانست فشاری به کشوری وارد کند. مخالفت متحدان سنتی آمریکا و برخی کشورهای دوست ترامپ، گویای بسته بودن دست دولت او است. همچنین می‌توان مخالفت هرچه وسیع‌تر با پیشنهاد دولت ترامپ را موجب خشنودی تیم بایدن به شمار آورد.

تنش میان رابطه ما با برخی همسایگان

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: متاسفانه در رابطه ما با بسیاری از همسایگان تنش‌هایی وجود دارد. با عربستان، امارات و بحرین به شکلی با افغانستان و ترکمنستان و عراق شکلی دیگر. البته رابطه مان با برخی از کشورهایی که با پیشنهاد آمریکا مخالفت کردند نیز بعضا مشکل دارد. مشکل این است که با توجه به تحریم و گرفتاری‌های ناشی از آن ما مدت‌ها است که رابطه اقتصادی و اجتماعی معناداری با آن‌ها نداریم. اگر به این نوع روابط اقتصادی، قدری مشکلات سیاسی را هم بیفزاییم، گویا همسایگان ما احساس می‌کنند که دستشان در برابر ما باز است.

احمدی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به تحریم‌ها، باید بیشتر بر افزایش تبادلات اقتصادی تمرکز کنیم.

وی درخصوص رأی ممتنع عراق در این نشست، با وجود خدمات ایران به این کشور و همچنین برخی تحلیل‌ها درخصوص فاصله گرفتن تدریجی این کشور از ایران نیز گفت: به نظر می‌رسد ضمن آنکه باید نارضایتی‌ها و اعتراضاتی را که در سلسله تظاهراتی در عراق علیه فساد و سوء مدیریت روی داد، در نظر گرفت، لیکن رای ممتنع دولت عراق به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حتی مورد پذیرش ملت عراق نیز نیست که طی سال‌های گذشته شاهد حسن نیت و همکاری جدی ایران با کشورشان به ویژه در مقابله با تروریسم و داعش بوده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طی چند سال گذشته و با توجه به نقش برخی از کشورهای خارجی مانند آمریکا، ترکیه و عربستان در مداخله در امور داخلی عراق، اکنون صحبت از رشد نوعی ناسیونالیسم عراقی و نزدیک شدن طوایف آن کشور به هم می‌شود. شاید مجموعه‌ای از این تحولات موجب آن شد که یک دولت تا حدی متفاوت با دولت‌های قبلی عراق در آن کشور روی کار آید و رابطه خوبی با دولت آمریکا داشته باشد.

وی افزود: به رغم تصویب قانونی در مجلس عراق برای اخراج سربازان آمریکایی از آن کشور، اما برخی ناظران معتقدند که دولت الکاظمی با اجرای کامل این مصوبه چندان موافق نیست. اگر چه شرایط داخلی عراق و نظر جناح‌های سیاسی مختلف در عراق اجازه نخواهد داد که او بتواند آن طور که می‌خواهد از اجرای کامل این مصوبه طفره رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *