جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

Loading

نگاهی به دو شکست آمریکا در سازمان ملل و انفعال برخی همسایگان

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به روز سخت آمریکا و دو شکست پیاپی این کشور در نشست رأی‌گیری درخصوص بودجه سازمان ملل گفت: متاسفانه در این نشست برخی کشورها حق همسایگی را بجا نیاوردند.

کورش احمدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نشست بررسی بودجه 2021 سازمان ملل و ناکامی آمریکا درخصوص احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد: چهارشنبه گذشته آمریکا روز بسیار سختی را در کمیته پنجم مجمع عمومی داشت. دو بار شکست خورد و هر دوبار هم شکست سختی را تجربه کرد.

دو شکست آمریکا در سازمان ملل در یک روز

وی افزود: شکست اول درخصوص تلاشش برای احیای کمیته تحریم 1737 و کارگروه کارشناسی 1929 بود که در پی دو قطعنامه شورای امنیت با همین شماره‌ها ایجاد و نهایتا در پی تصویب قطعنامه 2231 و خاتمه تحریم‌های چند جانبه علیه ایران منحل شده بودند. سفیر آمریکا به استناد اتفاقی که در واقع در شورای امنیت در ماه سپتامبر نیفتاده بود، یعنی فعال شدن «مکانیسم ماشه» به ادعای او که در واقع با مخالفت 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت، تلاش آمریکا در این رابطه رد شده بود، خواستار احیای این کمیته و کارگروه شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل توضیح داد: نحوه اقدام آمریکا به این صورت بود که خواستار اضافه شدن دو اصلاحیه به پیش نویس قطعنامه بودجه سازمان ملل برای تامین بودجه لازم برای احیای کمیته و این کارگروه شد. روسیه، ایران و چین با این پیشنهاد مخالفت کردند و خواستار رأی‌گیری درمورد پیشنهاد آمریکا شدند. مطابق نتیجه رأی‌گیری، پیشنهاد آمریکا با 110 رأی مخالف رد شد.

احمدی با بیان اینکه تنها 10 کشور شامل عربستان، بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزیا، مراکش، یمن، رژیم صهیونیستی و آمریکا به این پیشنهاد رأی مثبت دادند، یادآورشد: رأی 32 کشور ممتنع بود و 40 کشور نیز در جریان رای‌گیری غایب بودند.

وی در تشریح جزئیات شکست دوم آمریکا در نشست بررسی بوردجه سازمان ملل گفت: در حالی که بودجه‌های سازمان ملل معمولا با اجماع و بدون رأی گیری تصویب می‌شود، آمریکا این بار خواستار رأی‌گیری در مورد کل بودجه امسال شد و بهانه‌هایی مانند مخالفت با بودجه پیگیری مصوبات اجلاس دوربان 2001 که در آن نژادپرستی صهیونیسم محکوم شده بود، مطرح کرد. رأی گیری در این مورد نیز با 151 رأی به سود بودجه و 2 مخالف، آمریکا و اسرائیل، و یک ممتنع، سودان، به ضرر آمریکا رقم خورد.

رای منفی 6 کشور از 15 کشور همسایه به پیشنهاد آمریکا

وی با اشاره به رأی نامناسب برخی از کشورهای همسایه، با درنظر گرفتن خدمات ایران به این کشورها و همچنین «حق همسایگی» که تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخته است، افزود: ما 15 همسایه زمینی و دریایی داریم که در این رأی‌گیری که در مورد اعمال تحریم بر ما بود، متاسفانه تنها 6 همسایه شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، روسیه، پاکستان و قزاقستان به پیشنهاد آمریکا رأی منفی دادند؛ اما اکثریت «حق همسایگی» را به‌جا نیاوردند.

احمدی ادامه داد: عربستان و بحرین از پیشنهاد آمریکا حمایت کردند و علاوه بر عراق، امارات، عمان، قطر و کویت نیز به آن رأی ممتنع دادند. افغانستان و ترکمنستان در رای‌گیری غایب بودند. در منطقه نیز رأی ممتنع مصر و گرجستان و غیبت تاجیکستان و اردن در رای‌گیری قابل توجه بود.

وی با بیان اینکه این بار مشکل می‌توان فشار آمریکا را علت این رای‌ها دانست، گفت: دولت ترامپ که در حال خروج از قدرت است، مشکل می‌توانست فشاری به کشوری وارد کند. مخالفت متحدان سنتی آمریکا و برخی کشورهای دوست ترامپ، گویای بسته بودن دست دولت او است. همچنین می‌توان مخالفت هرچه وسیع‌تر با پیشنهاد دولت ترامپ را موجب خشنودی تیم بایدن به شمار آورد.

تنش میان رابطه ما با برخی همسایگان

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: متاسفانه در رابطه ما با بسیاری از همسایگان تنش‌هایی وجود دارد. با عربستان، امارات و بحرین به شکلی با افغانستان و ترکمنستان و عراق شکلی دیگر. البته رابطه مان با برخی از کشورهایی که با پیشنهاد آمریکا مخالفت کردند نیز بعضا مشکل دارد. مشکل این است که با توجه به تحریم و گرفتاری‌های ناشی از آن ما مدت‌ها است که رابطه اقتصادی و اجتماعی معناداری با آن‌ها نداریم. اگر به این نوع روابط اقتصادی، قدری مشکلات سیاسی را هم بیفزاییم، گویا همسایگان ما احساس می‌کنند که دستشان در برابر ما باز است.

احمدی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به تحریم‌ها، باید بیشتر بر افزایش تبادلات اقتصادی تمرکز کنیم.

وی درخصوص رأی ممتنع عراق در این نشست، با وجود خدمات ایران به این کشور و همچنین برخی تحلیل‌ها درخصوص فاصله گرفتن تدریجی این کشور از ایران نیز گفت: به نظر می‌رسد ضمن آنکه باید نارضایتی‌ها و اعتراضاتی را که در سلسله تظاهراتی در عراق علیه فساد و سوء مدیریت روی داد، در نظر گرفت، لیکن رای ممتنع دولت عراق به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حتی مورد پذیرش ملت عراق نیز نیست که طی سال‌های گذشته شاهد حسن نیت و همکاری جدی ایران با کشورشان به ویژه در مقابله با تروریسم و داعش بوده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طی چند سال گذشته و با توجه به نقش برخی از کشورهای خارجی مانند آمریکا، ترکیه و عربستان در مداخله در امور داخلی عراق، اکنون صحبت از رشد نوعی ناسیونالیسم عراقی و نزدیک شدن طوایف آن کشور به هم می‌شود. شاید مجموعه‌ای از این تحولات موجب آن شد که یک دولت تا حدی متفاوت با دولت‌های قبلی عراق در آن کشور روی کار آید و رابطه خوبی با دولت آمریکا داشته باشد.

وی افزود: به رغم تصویب قانونی در مجلس عراق برای اخراج سربازان آمریکایی از آن کشور، اما برخی ناظران معتقدند که دولت الکاظمی با اجرای کامل این مصوبه چندان موافق نیست. اگر چه شرایط داخلی عراق و نظر جناح‌های سیاسی مختلف در عراق اجازه نخواهد داد که او بتواند آن طور که می‌خواهد از اجرای کامل این مصوبه طفره رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *