جدیدترین مطالب

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

تنش جدید تایوان با چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که تنش‌ در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تایپه و پکن به طور مداوم یکدیگر را به چالش می‌کشند و پیگیر پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

تنش جدید تایوان با چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که تنش‌ در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تایپه و پکن به طور مداوم یکدیگر را به چالش می‌کشند و پیگیر پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند.

Loading

فرصت‌های همکاری ایران، پاکستان و ترکیه

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه‌قاره گفت: اکنون برای پاکستان فرصتی ایجاد شده است تا به روابطی که در دوران گذشته بین ایران، ترکیه و پاکستان در چهارچوب سازمان همکاری‌های منطقه‌ای وجود داشته بازگردد.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه‌قاره در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره ضرورت ارتقای مناسبات سه‌جانبه ایران، ترکیه و پاکستان در سایه گسترش روابط آنکارا و اسلام‌آباد گفت: ایران، ترکیه و پاکستان سابقه دیرینه همکاری در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای سنتو و سیتو دارند که تجربه خوبی برای افزایش همکاری اقتصادی، تجاری و سیاسی بین این سه کشور بود.

ملازهی گفت: متغیر اصلی امروز مناسبات پاکستان و عربستان است. درواقع پاکستانی‌ها تابه‌حال مناسباتی بسیار راهبردی با عربستان سعودی داشتند و این کشور رقابت پشت‌پرده‌ای با ترکیه داشت؛ اما در حال حاضر این مناسبات تا حدودی تغییر کرده است.

ملازهی با اشاره به شکل‌گیری یک سلسله مشکلات در مناسبات ریاض و اسلام‌آباد توضیح داد: «ازجمله مهم‌ترین این مشکلات در وهله نخست، به حمله عربستان به یمن به دستور محمد‌بن‌سلمان مربوط می‌شود. چراکه عربستان ائتلافی بدین منظور شکل داده بود و بدون آنکه با پاکستان مشورت کند، این کشور را نیز در فهرست کشورهای ائتلاف علیه یمن قرار داد. این مسئله اختلاف زیادی بین دولت وقت نواز شریف و ارتش ایجاد کرد. پس‌ازآن بود که دولت پاکستان این مسئله را به مجلس ارجاع داد و در مجلس نیز مسائل طوری طراحی شد که حضور پاکستان در ائتلاف سعودی رأی نیاورد؛ لذا عملاً طرحی که بن سلمان طراحی کرده بود و بر اساس آن امیدوار بود که ارتش پاکستان را نیز به جنگ یمن بکشاند با چالش‌ مواجه شد.»

وی ادامه داد: «باید توجه داشت که ارتش پاکستان، ارتش قدرتمندی است و اگر به ائتلاف سعودی علیه یمن می‌پیوست، قطعاً شرایط به نفع ریاض تغییر پیدا می‌کرد.»

به گفته این کارشناس، مسئله مهم‌تر دیگری که منجر به ایجاد اختلاف بین عربستان و پاکستان شده مسئله کشمیر است. در آن زمان نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برخی مواد قانون اساسی را که خودمختاری ویژه‌ای به کشمیر می‌داد، لغو کرد و کشمیر را به یک ایالت مثل باقی ایالت‌ها تبدیل کرد. با چنین تصمیمی خریدوفروش ملک در آنجا آزاد شد و خطر برهم خوردن ترکیب جمعیت به ضرر مسلمانان پیش آمد، لذا پاکستان از عربستان سعودی خواست که اجلاس اضطراری در سازمان همکاری اسلامی در جده تشکیل دهد، ولی سعودی زیر بار چنین مسئولیتی نرفت.

ملازهی ادامه داد: از آن به بعد بود که تقریباً مناسبات پاکستان و عربستان سعودی به نوعی دچار تیرگی شد؛ لذا پاکستان با هدف آنکه این حرکت عربستان را جبران کند، به سمت ترکیه گرایش پیدا کرد؛ زیرا ترکیه به‌هرحال با عربستان سعودی رقابت‌هایی دارد. درواقع جریان اخوانی ترکیه معتقد است که الگوی اسلامی قدرت را در اختیار دارد و عربستان سعودی که مدعی اسلام ناب است، بر سر این مسئله با ترکیه دچار اختلاف شده است.

این کارشناس ادامه داد: اکنون برای پاکستان فرصتی ایجاد شده است تابه روابطی که در دوران گذشته بین ایران، ترکیه و پاکستان در چهارچوب سازمان همکاری‌های منطقه‌ای وجود داشت، بازگردد.

ملازهی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد برای ایران هم مهم باشد که به این جریان بپیوندد، ادامه داد: ایران ازنظر جغرافیایی حلقه واسط بین پاکستان و ترکیه است. دراین‌بین اسلام‌آباد بخشی از امکانات تجاری را در اختیار دارد که ترکیه به آن نیاز دارد و آنکارا نیز امکاناتی را در اختیار دارد که پاکستان به آن نیازمند است.

این کارشناس تأکید کرد: بنابراین ترکیه و پاکستان می‌توانند از طریق ایران و از طریق خط آهن، ارتباطات تجاری‌شان را برقرار کنند. باید توجه داشت که خط آهن زاهدان – کویته در حال حاضر به خط آهن سراسری وصل است.

به گفته ملازهی، اگر از این زاویه به قضایا نگاه کنیم به نظر می‌رسد که فضای مناسب‌تری برای همکاری سه‌جانبه آنکارا، اسلام‌آباد و تهران در حال فراهم شدن است.

وی ادامه داد با توجه به طرح یک جاده – یک کمربند که کاشغر را به بندر گوادر وصل می‌کند، سرمایه‌گذاری کلانی که پکن در پاکستان انجام داد و همچنین پیش‌بینی این موضوع که احتمالاً پکن با تهران نیز وارد مناسبات راهبردی شود، به نظر می‌رسد که چین هم مایل باشد وارد این همکاری‌ها شود.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره گفت در خصوص مناسبات ایران و چین صحبت از این است که چینی‌ها ۴۰۰ میلیارد دلار در صنایع نفت و انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند که این مسائل بیانگر آن است که محور چهارم در روابط ایران، ترکیه و پاکستان احتمالاً کشور چین خواهد بود.

وی در نهایت تأکید کرد در همکاری‌های سه‌جانبه تهران، آنکارا اسلام‌آباد، توسعه اقتصادی، گسترش تجارت و افزایش مناسبات سیاسی در سایه همکاری‌های اقتصادی قابل طرح است.

ملازهی تأکید کرد همچنین اگر توسعه سیاسی و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین سه کشور صورت بگیرد، زمینه برای همکاری‌های نظامی – امنیتی نیز فراهم خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *