جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز مذاکرات حل بحران لیبی در مراکش

۱۳۹۹/۰۹/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در مذاکرات مراکش برای حل بحران لیبی جدیت و اراده وجود دارد، گفت: با اینکه طرفین متوجه قرار گرفتن در جنگی فرسایشی شده‌اند اما به دلیل میزان فراز و نشیب‌های پیش روی این مذاکرات نمی‌توان چندان نسبت به اثربخشی آن خوش‌بین بود.

دکتر احمد بخشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری گفتگوهای آشتی جویانه میان طرف‌های درگیر لیبی به میزبانی مراکش، خاطرنشان کرد: هرچند که در این مذاکرات جدیتی را از سوی طرف‌ها شاهد هستیم و ممکن است در صورت تداوم این جدیت از سوی همه بازیگران مذاکرات نویدبخش باشد، اما نمی‌توان چندان نسبت به خوش‌بین بود.

وی افزود: عربستان، امارات و فرانسه به‌عنوان بازیگران خارجی حامی «خلیفه حفتر»، احساس کردند او چندان نمی‌تواند کارگزار خوبی برای این شرایط و امتیازگیری باشد و منافعشان هم با تداوم این بحران به خطر می‌افتد و به‌طور حتم باید سیاست جدیدی را با مهره‌های جدید در پیش بگیرند. در طرف مقابل هم با توجه به چراغ سبزی که «فائزالسراج» در راستای اعلام آمادگی برای انجام اقدامات لازم برای حفظ وحدت ملی لیبی نشان داده بود، جدیت خاصی در این مذاکرات وجود دارد.

این استاد دانشگاه ضمن تشریح نوع نقش‌آفرینی ترکیه، قطر و روسیه در بحران لیبی، ادامه داد: در طول دو سال گذشته نبرد به‌جایی رسید که بازی رفت‌وبرگشت داشت و اکنون به مرحله‌ای رسیده که هیچ‌کدام از طرفین این احساس را ندارند که با تداوم آن، بُرد خواهند کرد. درنتیجه آنچه شاهد آن هستیم نبردی فرسایشی است.

 

مذاکرات پر فراز و نشیب

بخشی با اشاره به مواضع حمایتگرانه سازمان ملل از مذاکرات لیبی و همچنین احتمال تلاش دولت آینده آمریکا در مسیر نوعی امنیت سازی در عرصه نظام بین‌الملل که می‌تواند در جهت پایان خشونت‌ها در لیبی مؤثر باشد، گفت: بااین‌حال نمی‌توان صد در صد خوش‌بین بود که این آخرین مرحله از مسیر تلاش‌ها برای رسیدن به ثبات در لیبی باشد و این مذاکرات هم بدون فراز و نشیب پیش برود. همان‌طور که نماینده سازمان ملل هم در دور قبلی مذاکرات گفته بود این مسیر پرپیچ‌وخم و نیازمند صبر، حوصله و همچنین زمان است.

 

چالش‌های پیش روی توافقات مراکش

این تحلیلگر مسائل آفریقا با اشاره به جزئیات توافق شده در نشست مراکش، گفت: باید جامعه لیبی به مرحله‌ای از رشد برسد تا در سال 2021 بتواند انتخابات ریاست جمهوری دولت وحدت ملی را برگزار کند. ضمن اینکه باوجود بروز نشانه‌‌هایی در رابطه با تداوم مذاکرات و تلاش برای کاهش منازعات از سوی کشورهای درگیر، بازهم رقابت‌ها وجود خواهد داشت.

وی توضیح داد: یعنی منازعات قدرت‌های خاورمیانه‌ای به سمت آفریقا سوق یافته و شاهد رقابت و تنش میان دو نحله متفاوت آن هستیم؛ بنابراین این اصطکاک سال‌ها ادامه خواهد داشت تا جایی که کشورها به حدی از دموکراسی برسند که منافعشان را متقابلا و به نحو مطلوب تعریف کنند.

بخشی نبود وقفه در مذاکرات مراکش و تونس را نویدبخش و خوشایند دانست و ادامه داد: اتحادیه اروپا از گفتگوهایی که در حال انجام است حمایت می‌کند و اراده اروپا بر حل این مسئله است. گرچه فرانسه با عربستان و امارات همکاری می‌کند اما ازآنجاکه مهره آن‌ها، یعنی ژنرال حفتر، نتوانسته منافعشان را محقق کند، آن‌ها هم به سمت‌وسوی صلح می‌روند. همچنین با مشکلات ایجادشده در مسیر صادرات نفت، منافع برخی طرف‌ها ایجاب می‌کند که آن‌ها هم خواهان حل مسئله لیبی باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسائل اجتماعی و شکاف‌های موجود میان شرق و غرب لیبی و چندپارگی این کشور، گفت: با توجه به برگزاری انتخابات در اواخر سال آینده، باید هرچه زودتر این مذاکرات به نتیجه برسد. چشم‌انداز شش‌ماهه باید این باشد که طرفین بتوانند به شرایطی برسند که زمینه را برای برگزاری انتخابات آماده کند، در غیر این صورت هر چه این مدت‌زمان طولانی شود شرایط انتخاب رئیس‌جمهور و همچنین دیگر مسائل سخت خواهد شد.

 

الزامات پیش‌روی مذاکرات

وی تأکید کرد: مذاکرات پیش رو، همراه با تنش‌هایی خواهد بود و سهم‌خواهی هایی را همراه خواهد داشت و اگر بخواهند بر اساس جمعیت تصمیم بگیرند همچنان شرقی‌ها کمتر پست می‌گیرند؛ بنابراین باید معیارهای دیگری را در نظر بگیرند تا شرقی‌ها مجدداً اعلام نارضایتی نکنند. لازم است عدالتی در پست‌ها رعایت شود؛ چراکه لیبی دچار بحران‌هایی است که باید حل شود ازجمله بحران توزیع منابع، بحران هویت و مشارکت؛ بنابراین لازم است در فرایند صلح همه این‌ها در نظر گرفته شود.

بخشی «صلح سازی» و «صلح بانی» از سوی نهادهای بین‌المللی، کشورهای منطقه‌ای و عوامل داخلی را در راستای پایان دادن به یک دهه ناامنی در لیبی ضروری عنوان کرد و گفت: با توجه به بحران‌هایی که در لیبی پیش‌آمده است به نتیجه رسیدن بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه ابتدا باید استانداردسازی‌هایی شود؛ به این معنا که اگر هرکدام از طرفین کوتاه بیایند، بر اساس معیارهای خاصشان این معنا برداشت می‌شود که باخته‌اند! مگر اینکه دولت وحدت ملی که رسمیت بین‌المللی دارد، در جنگ هم دست بالا را به دست آورد و با جمعیت بیشتری که دربرمی گیرد بتواند به نحوی اقتدارش را بر فرایند صلح تحمیل کنند.

وی تأکید کرد: لازم است موضوع شرقی و غربی بودن به‌تدریج حذف شود و توسعه پایدار و همه‌جانبه و عدالت سرزمینی مدنظر مذاکره‌کنندگان قرار گیرد و بر این اساس در مباحث تقسیم قدرت پیش روند. این مرحله است که تا چند سال آینده از آن باید مراقبت کرد و حداقل بر اساس عملکرد و داده‌ها اگر بخواهیم در رابطه با چگونگی پیشرفت روند صلح تحلیلی داشته باشیم، دستکم 4+1 سال زمان لازم دارد.

وی با اشاره به مسلح بودن بخش زیادی از مردم لیبی و جنگ‌های داخلی و خشونت‌ها در این کشور، گفت: هرچند که این چهار – پنج مرحله مذاکرات، اراده‌ای را در راستای ختم این بحران و برقراری امنیت نشان داده است، اما مؤلفه‌های تداوم‌بخش صلح در شرایط فعلی کم است و باید این مؤلفه‌ها تقویت شود. مؤلفه‌های پیشینی صلح مقداری خشونت‌بار است و برای اینکه به امر پسینی به نام «صلح پایدار» برسیم نیاز به اقداماتی است که زمان‌بر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *