جدیدترین مطالب

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

Loading

پیامدها و آثار برقراری روابط رسمی امارات و رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه امارات عملاً در فضایی که آمریکا و اسرائیل برایش فراهم می‌کنند، بازی می‌کند، گفت: امارات دچار جنون عظمت طلبی و خودبزرگ‌بینی است و با تلاش برای افزایش جایگاه خود در منطقه می‌خواهد خود را به یکی از بازیگران اصلی منطقه تبدیل کند، اما ضعف‌های جدی دارد و ملاحظاتی هم در رابطه با ایران دارد.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه قطعاً اعلام رسمی برقراری رابطه امارات و رژیم صهیونیستی پیامدهای منطقه‌ای و داخلی هم برای رژیم صهیونیستی و هم برای امارات خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این مسئله ممکن است روند تحولات را دچار کندی، تسریع و یا چرخش کند.

وی با بیان اینکه تقریباً منطقه از قبل در جریان این روابط به صورت محرمانه بود و کشورهای منطقه می‌دانستند که این رابطه وجود دارد، گفت: متأسفانه پایه این روابط بر اساس روابط نظامی و امنیتی چیده شد؛ ازیک‌طرف بر اساس دیپلماسی نظامی رژیم، موسوم به «دیپلماسی یوزی» چنین روابطی شکل گرفت و از طرف دیگر دیپلماسی امنیتی بین دستگاه‌های امنیتی رژیم با دستگاه‌های امنیتی امارات به‌ویژه مخابرات سیگنالی‌شان، ذیل دیپلماسی پنهان و تحت مدیریت موساد و توسط یک شبکه پیچیده از ژنرال‌های ارشد بازنشسته نظامی و مقامات ارشد امنیتی بازنشسته به این روابط شکل داد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: این شبکه در ده سال اخیر در پوشش یکسری شرکت‌ها، روابط امنیتی رژیم با امارات را مدیریت و هدایت می‌کرده است و حالا با اعلام رسمی، سطح روابط ارتقا پیدا کرده و روابط عمیق‌تر و جدی‌تر می‌شود. دفاتر آن‌ها از قبل هم فعال بود مثلاً در پوشش «آژانس انرژی‌های تجدید پذیر» که در دبی و ابوظبی فعالیت می‌کرد و قرار است مسئول این نمایندگی‌ها در ابوظبی به‌عنوان اولین سفیر این رژیم در امارات معرفی شود.

 

پیامدهای نظامی – امنیتی و ژئوپلیتیک رابطه امارات و رژیم صهیونیستی

عبدی با تأکید بر اینکه این اقدام امارات عواقب و پیامدهای جدی نظامی – امنیتی و ژئوپلیتیک خواهد داشت، توضیح داد: رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بحثی را با عنوان حلقه محاصره امنیتی – سیاسی ایران دنبال می‌کرد؛ همان‌طور که تلقی این رژیم این است که ایران با حضور در سوریه و لبنان این رژیم را محاصره می‌کند، متقابلاً رژیم هم سعی می‌کند این سیاست را علیه ما پیگیری کند.

وی با اشاره به اعلام افتتاح رسمی سفارت در ایروان و تل‌آویو در یک ماه گذشته و احتمال علنی سازی روابط بحرین، عمان و عربستان در ماه‌های آینده، گفت: رژیم صهیونیستی دکترین منطقه‌ای برای خود تعریف کرده است با عنوان «دکترین پیرامونی» که از دهه 1950 میلادی پیگیری می‌شده است. اکنون رژیم این دکترین را بازسازی کرده است. پیش از انقلاب به دنبال این بود که از طریق کشورهای غیر عرب منطقه، کشورهای عرب را محاصره کند؛ اما اکنون با تحول و دگردیسی در این دکترین، سعی می‌کند از طریق کشورهای پیرامونی ایران به‌ویژه اعراب حوزه خلیج‌فارس، ایران را محاصره کند.

عبدی فراگیرسازی سیاست عادی‌سازی روابط در منطقه و تلاش برای به اصطلاح منزوی کردن ایران و کشورهای عضو محور مقاومت را از دیگر پیامدهای آغاز روابط امارات و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: کشورهایی مثل امارت، عمان و سعودی که با رژیم صهیونیستی رابطه مخفی داشتند به‌عنوان «شاخه جنوبی» اتحاد پیرامونی تعریف می‌شدند. عملاً رژیم در حال تلاش است تا با ایحاد سفارت در این کشورها، شاخه جنوبی را به «خوشه منطقه‌ای» خود در خلیج‌فارس تبدیل کند و برای ایجاد نوعی نظم منطقه‌ای ساماندهی شوند. رابطه با امارات به شکل‌دهی این خوشه منطقه‌ای کمک می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه با این اقدام امارات، اسرائیل به دنبال این است که راهبرد امنیت خود را از حوزه شامات به منطقه خلیج‌فارس توسعه دهد و از کشورهای عرب خلیج‌فارس به‌عنوان سپر امنیتی در برابر ایران استفاده کند، اضافه کرد: در همین راستا بحث توسعه ایستگاه‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و توسعه شبکه‌های مخفی رژیم صهیونیستی در این کشورها را خواهیم داشت. به‌ویژه با تردد فراوانی که اتباع ایرانی به دبی دارند بحث تقویت شبکه‌های جاسوسی از سوی رژیم با داشتن یک سفارت رسمی و تأسیس یک یا چند ایستگاه اطلاعاتی به‌طورجدی پیگیری خواهد شد.

عبدی با تأکید بر اینکه رژیم سعی می‌کند با این اقدام دینامیزم قدرت منطقه‌ای خود را افزایش دهد و به سمت بسترسازی برای ایجاد نظم منطقه‌ای مطلوب خود برود، گفت: رژیم صهیونیستی با این اقدام قطعاً بحث ناکارآمدسازی بازدارندگی نامتقارن ایران را در پیرامون خود پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به هشدارهای ایران به امارات در پی اعلام برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: امارات قطعاً این تهدیدها را جدی می‌گیرد. این کشور عمق استراتژیک کمی دارد و به لحاظ مراکز تولید و پالایش نفت و همچنین مراکز صنعتی و اقتصادی میزان آسیب‌پذیری بالایی دارد. این موارد قطعاً از طرف امارات ملاحظه می‌شود اما از طرف دیگر باید در نظر داشت که طی سال‌های اخیر میزان وابستگی کشورمان متأسفانه به امارات افزایش پیداکرده است به‌خصوص بعد از اعمال تحریم‌های ارزی و انتقال پول و راه‌اندازی بی‌رویه دفاتر اقتصادی و تجاری در دبی، عملاً اتصالی میان ما و امارات برقرار شده است.

 

امارات نمی‌خواهد در زمین اسرائیل بازی کند

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه آسیب‌پذیری امارات هم زیاد است و تاکنون هم تهدید امنیتی جدی نداشته و ازاین‌جهت نظام سیاسی‌اش نظام امتحان پس داده‌ای نیست، ادامه داد: هدف رژیم صهیونیستی این است که از امارات متحدی علیه ایران بسازد اما امارات به دلیل آسیب‌پذیری بالا، حداقل به‌صورت آشکار نمی‌خواهد در این زمین بازی کند.

 

امارات دچار جنون عظمت طلبی و خودبزرگ‌بینی است

عبدی گفت: امارات کشوری است که خودش نقش آفرین نیست و با فضایی که قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای طراحی می‌کنند عملاً به آن اجازه بازیگری می‌دهند. امارات عملاً در فضایی که آمریکا و اسرائیل برایش فراهم می‌کنند بازی می‌کند. البته نمی‌توان کتمان کرد که دچار جنون عظمت طلبی و خودبزرگ‌بینی است و با تلاش برای افزایش جایگاه خود در منطقه می‌خواهد خود را به یکی از بازیگران اصلی منطقه تبدیل کند، اما ضعف‌های جدی دارد و ملاحظاتی هم در رابطه با ایران دارد.

وی افزود: ازآنجاکه امارات آسیب‌پذیر است و فشارها بر این کشور بعضاً جواب می‌دهد، معلوم نیست اگر به او فشار بیاورند که در پازل بزرگ‌تری علیه امنیت ملی ایران وارد عمل شود تا کجا می‌تواند مقاومت کند و اقدامی انجام ندهد.

عبدی با تأکید بر اینکه ترامپ و نتانیاهو تاکنون برنده اصلی ماجرای اخیر بوده‌اند، گفت: قطعاً چیز زیادی گیر امارات نمی‌آید و این کشور بیشتر ممکن است ازاین‌جهت آسیب ببیند تا اینکه نفعی عایدش شود. این فرایند بیشتر امتیازی بود که نزدیک انتخابات به ترامپ داده شد.

وی ادامه داد: در رابطه با مسائل داخلی اسرائیل و حل‌وفصل بحران‌های این رژیم نیز باید دید نتانیاهو و دولتش تا چه میزان می‌توانند این بحران‌ها را حل کنند. مسئله رابطه با اعراب به‌تنهایی نمی‌تواند تأثیر بنیادی در آرای صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی بگذارد. بلکه این موضوع مستلزم این است که نتانیاهو اقدامات دیگری را در راستای کاهش بحران‌های اجتماعی ازجمله بیکاری، افزایش خط فقر و مشکلات جدی معیشتی و کاهش تبعات کرونا انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *