جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

Loading

آینده روابط سوریه و کشورهای عربی و مانع‌تراشی آمریکا

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سوری‌ها نشان داده‌اند که هیچ ملاحظه و تحفظی برای بهبود روابط با کشورهای عربی پیرامون خود ندارند، گفت: آمریکایی‌ها خواهان بهبود روابط سوریه با کشورهای عرب نیستند و فشارهایی ایجاد می‌کنند که سوری‌ها به جامعه عربی برنگردند.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تماس تلفنی ولیعهد ابوظبی با بشار اسد پس از 9 سال کارشکنی علیه سوریه و ابراز همبستگی با مردم سوریه در شرایط مبارزه با شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: شکل‌گیری روابط امارات با سوریه از حدود دو سال پیش آغاز شده و همان طور که شاهد بازگشایی سفارتشان در دمشق بودیم و پس از آن گهگاهی هم تلاش کردند ارتباطاتی شکل دهند.

وی با بیان اینکه سیاست اماراتی‌ها در قبال سوریه با سیاست مصری‌ها هماهنگ است، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این اشتراک مواضع مصر و امارات که در نزدیکی به سوریه خود را نشان می‌دهد، مخالفت شدیدشان با اخوان‌المسلمین است. در شرایط کنونی که ترکیه در سوریه از جریان‌های اخوان و تروریستی حمایت می‌کند مصر و امارات در تضاد با اخوان المسلمین سعی دارند سیاست نزدیکی با سوریه را در پیش بگیرند.

 

تعدیل مواضع امارات در قبال سوریه و یمن

این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات ولیعهد ابوظبی مبنی بر اینکه هرگز سوریه در شرایط سخت کنونی تنها نخواهد ماند و پیام توئیتری ولیعهد ابوظبی در این رابطه گفت: موضوع همکاری و کمک به مبارزه علیه بیماری کرونا ویروس بهانه‌ای بود برای اینکه آن‌ها با سوریه ابراز همدردی کرده باشند و کمک‌هایی را ارسال کنند؛ وگرنه این تغییر سیاست اماراتی‌ها در قبال سوریه مدت‌هاست آغاز شده. آن‌ها پس از یکسری اتفاقات در منطقه به طور کلی تغییراتی را در سیاست خارجی خود، از جمله در قبال مسائل یمن نیز اعمال کردند.

میرابیان درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه این تماس‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باشد، تاکید کرد: بهبود روابط سوریه و کشورهای عربی بستگی به تحولات آینده منطقه دارد، چرا که به هر حال اماراتی‌ها و مصری‌ها برای اینکه بتوانند روابطشان را با سوریه به وضع گذشته برگردانند، دست بازی ندارند و می‌دانند که ممکن است با فشارهای آمریکا روبرو شوند.

وی ادامه داد: آن‌ها در شرایط کنونی سعی می‌کنند با توجه به آنچه در سال‌های گذشته رخ داده، تنها مقداری سیاست خود را در قبال سوریه تعدیل کنند، اما اینکه این روابط تا چه میزان تغییرات ریشه‌ای و ماهوی پیدا کند، به تحولات آینده و نحوه حضور آمریکا در سوریه و منطقه دارد.

 

سوری‌ها شرطی برای بهبود روابط با کشورهای عربی ندارند

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به سخنان وزیر خارجه امارات که تماس محمد بن زاید آل نهیان با بشار اسد را شجاعانه توصیف کرده بود، درباره تمایل سوری‌ها برای فراموش کردن گذشته و ایجاد اعتماد میان اعراب و سوریه گفت: در شرایط کنونی هر دو طرف به دنبال کسب منافع حداکثری خود هستند. سوری‌ها هم ملاحظه‌ای در بحث بهبود روابط با کشورهای عربی، امارت و حتی با عربستان ندارند؛ اما مسئله این است که این بهبود روابط سیاستی برای آغاز دخالت‌های مجدد در سوریه و ایجاد تحریک‌های تازه نباشد.

 

فشارهای آمریکا مانع بهبود روابط اعراب و سوریه

وی افزود: سوری‌ها نشان داده‌اند که هیچ ملاحظه و تحفظی برای بهبود روابط با کشورهای عربی پیرامون خود ندارند. اما قضاوت درباره اینکه این مسئله منجر به این شود که سوریه دوباره به جامعه عرب برگردد، هنوز زود است؛ چرا که به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها خواهان آن نیستند و فشارهایی ایجاد می‌کنند که سوری‌ها به جامعه عربی برنگردند.

 

کشورهای عربی در نهایت نظام سوریه را پذیرفتند

میرابیان تاکید کرد: باید در نظر داشت که کشورهای عربی در نهایت نظام سوریه را پذیرفتند. آن‌ها پذیرفته‌اند که وضعیت واقعی امروز بشار اسد، وضعیت یک سال پیش، 10 سال و یا پنج سال پیش نیست. در واقع در شرایط کنونی دولت و حکومت سوریه بر90 درصد خاک سوریه مسلط است و حاکمیتش را تثبیت کرده. این دیگران هستند که باید به سمت سوریه بیایند، نه اینکه سوریه به سمت آن‌ها برود.

وی گفت: در واقع این پیش قدمی و اقدامی را که اماراتی‌ها داشتند، در سیاست مصری‌ها و دیگر کشورهای عرب هم شاهد بودیم. حتی خود سعودی‌ها هم مذاکرات محرمانه‌ای را با سوری‌ها آغاز کردند، اما با ملاحظات آمریکا روبرو شدند و به نظر می‌رسد فعلا گفتگو‌ها را متوقف کرده‌اند. شاید خود سعودی‌ها تمایل داشته باشند که سیاستشان را در قبال سوریه تغییر دهند، اما طبیعتاً محدودیت‌هایی دارند و فشار آمریکا به آن‌ها اجازه تصمیم‌گیری مستقل را نمی‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *