جدیدترین مطالب

حملات هوایی همزمان رژیم صهیونیستی به مناطقی از رفح

سازمان دفاع مدنی غزه اعلام کرد هواپیما‌های رژیم اشغالگر دیشب به شکل همزمان اماکن پراکنده‌ای از شهر رفح را هدف حمله قرار دادند و نیرو‌های ما توانستند تعدادی از مجروحان و پیکر‌های شهدا را از زیر آوار‌های منازل و آپارتمان‌ها خارج کنند.

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.
Loading

أحدث المقالات

طرح قطعنامه منع سلاح اتمی در فضا توسط آمریکا و ژاپن با انتقاد روسیه مواجه شد

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل از طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای منع کاربرد سلاح اتمی در فضا خبر داد. روسیه این قطعنامه را «سیاسی و به دور از واقعیت» خواند. لیندا تامس گرینفیلد، نماینده آمریکا، روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، ضمن خبر دادن از این قطعنامه که آمریکا و ژاپن به طور مشترک تهیه کرده‌اند تأکید کرد که قرار دادن هر گونه سلاح اتمی در مدار زمین «خطرناک و غیرقابل پذیرش» است.

قطر می‌گوید به حصول توافق احتمالی جدید میان اسرائیل و حماس، «محتاطانه خوش‌بین» است

سخنگوی وزارت خارجه قطر که کشورش میزبان دور جدید مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس برای انجام یک توافق جدید در بحبوحه جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه است، می‌گوید دوحه نسبت به این گفت‌وگوها «محتاطانه خوش‌بین است».

Loading

آینده روابط سوریه و کشورهای عربی و مانع‌تراشی آمریکا

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سوری‌ها نشان داده‌اند که هیچ ملاحظه و تحفظی برای بهبود روابط با کشورهای عربی پیرامون خود ندارند، گفت: آمریکایی‌ها خواهان بهبود روابط سوریه با کشورهای عرب نیستند و فشارهایی ایجاد می‌کنند که سوری‌ها به جامعه عربی برنگردند.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تماس تلفنی ولیعهد ابوظبی با بشار اسد پس از 9 سال کارشکنی علیه سوریه و ابراز همبستگی با مردم سوریه در شرایط مبارزه با شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: شکل‌گیری روابط امارات با سوریه از حدود دو سال پیش آغاز شده و همان طور که شاهد بازگشایی سفارتشان در دمشق بودیم و پس از آن گهگاهی هم تلاش کردند ارتباطاتی شکل دهند.

وی با بیان اینکه سیاست اماراتی‌ها در قبال سوریه با سیاست مصری‌ها هماهنگ است، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این اشتراک مواضع مصر و امارات که در نزدیکی به سوریه خود را نشان می‌دهد، مخالفت شدیدشان با اخوان‌المسلمین است. در شرایط کنونی که ترکیه در سوریه از جریان‌های اخوان و تروریستی حمایت می‌کند مصر و امارات در تضاد با اخوان المسلمین سعی دارند سیاست نزدیکی با سوریه را در پیش بگیرند.

 

تعدیل مواضع امارات در قبال سوریه و یمن

این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات ولیعهد ابوظبی مبنی بر اینکه هرگز سوریه در شرایط سخت کنونی تنها نخواهد ماند و پیام توئیتری ولیعهد ابوظبی در این رابطه گفت: موضوع همکاری و کمک به مبارزه علیه بیماری کرونا ویروس بهانه‌ای بود برای اینکه آن‌ها با سوریه ابراز همدردی کرده باشند و کمک‌هایی را ارسال کنند؛ وگرنه این تغییر سیاست اماراتی‌ها در قبال سوریه مدت‌هاست آغاز شده. آن‌ها پس از یکسری اتفاقات در منطقه به طور کلی تغییراتی را در سیاست خارجی خود، از جمله در قبال مسائل یمن نیز اعمال کردند.

میرابیان درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه این تماس‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باشد، تاکید کرد: بهبود روابط سوریه و کشورهای عربی بستگی به تحولات آینده منطقه دارد، چرا که به هر حال اماراتی‌ها و مصری‌ها برای اینکه بتوانند روابطشان را با سوریه به وضع گذشته برگردانند، دست بازی ندارند و می‌دانند که ممکن است با فشارهای آمریکا روبرو شوند.

وی ادامه داد: آن‌ها در شرایط کنونی سعی می‌کنند با توجه به آنچه در سال‌های گذشته رخ داده، تنها مقداری سیاست خود را در قبال سوریه تعدیل کنند، اما اینکه این روابط تا چه میزان تغییرات ریشه‌ای و ماهوی پیدا کند، به تحولات آینده و نحوه حضور آمریکا در سوریه و منطقه دارد.

 

سوری‌ها شرطی برای بهبود روابط با کشورهای عربی ندارند

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به سخنان وزیر خارجه امارات که تماس محمد بن زاید آل نهیان با بشار اسد را شجاعانه توصیف کرده بود، درباره تمایل سوری‌ها برای فراموش کردن گذشته و ایجاد اعتماد میان اعراب و سوریه گفت: در شرایط کنونی هر دو طرف به دنبال کسب منافع حداکثری خود هستند. سوری‌ها هم ملاحظه‌ای در بحث بهبود روابط با کشورهای عربی، امارت و حتی با عربستان ندارند؛ اما مسئله این است که این بهبود روابط سیاستی برای آغاز دخالت‌های مجدد در سوریه و ایجاد تحریک‌های تازه نباشد.

 

فشارهای آمریکا مانع بهبود روابط اعراب و سوریه

وی افزود: سوری‌ها نشان داده‌اند که هیچ ملاحظه و تحفظی برای بهبود روابط با کشورهای عربی پیرامون خود ندارند. اما قضاوت درباره اینکه این مسئله منجر به این شود که سوریه دوباره به جامعه عرب برگردد، هنوز زود است؛ چرا که به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها خواهان آن نیستند و فشارهایی ایجاد می‌کنند که سوری‌ها به جامعه عربی برنگردند.

 

کشورهای عربی در نهایت نظام سوریه را پذیرفتند

میرابیان تاکید کرد: باید در نظر داشت که کشورهای عربی در نهایت نظام سوریه را پذیرفتند. آن‌ها پذیرفته‌اند که وضعیت واقعی امروز بشار اسد، وضعیت یک سال پیش، 10 سال و یا پنج سال پیش نیست. در واقع در شرایط کنونی دولت و حکومت سوریه بر90 درصد خاک سوریه مسلط است و حاکمیتش را تثبیت کرده. این دیگران هستند که باید به سمت سوریه بیایند، نه اینکه سوریه به سمت آن‌ها برود.

وی گفت: در واقع این پیش قدمی و اقدامی را که اماراتی‌ها داشتند، در سیاست مصری‌ها و دیگر کشورهای عرب هم شاهد بودیم. حتی خود سعودی‌ها هم مذاکرات محرمانه‌ای را با سوری‌ها آغاز کردند، اما با ملاحظات آمریکا روبرو شدند و به نظر می‌رسد فعلا گفتگو‌ها را متوقف کرده‌اند. شاید خود سعودی‌ها تمایل داشته باشند که سیاستشان را در قبال سوریه تغییر دهند، اما طبیعتاً محدودیت‌هایی دارند و فشار آمریکا به آن‌ها اجازه تصمیم‌گیری مستقل را نمی‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *