جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد  

خبرآنلاین نوشت: بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

Loading

زبان فارسی عامل تحکیم پیوند فرهنگی تمدنی ملت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مشاور رئیس بنیاد سعدی «ایران هراسی» را بزرگ‌ترین ضربه به گسترش زبان فارسی در جهان دانست و افزود: زبان پل ارتباطی میان فرهنگ‌هاست و شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود.

سید باقر سخایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: زبان رکن مهمی از ارکان هویت و ملیت یک کشور است و مهم‌ترین دریچه برای آشنایی با فرهنگ ملل محسوب می‌شود.

وی افزود: اینکه قدرت‌های بزرگ این‌همه برای ترویج زبان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دلیل نقش آن در پیشبرد قدرت نرم است. ایجاد نهادهای پرقدرت آموزشی کشورهای بزرگ از قبیل «کنفوسیوس» چین، «گوته» آلمان، «بریتیش کانسیل» انگلیس، «آلیانس» فرانسه، «یونس امره» ترکیه، «روسکی میر» روسیه و دیگر موسسه‌ها، از سر دلسوزی برای مردم سایر کشورها نیست؛ بلکه این کشورها که مبادرت به آموزش زبان کشورشان به مردم دنیا می‌کنند و برای آن سرمایه‌گذاری کلانی انجام می‌دهند، هدفی جز انتقال فرهنگ و تأثیرگذاری فرهنگی و به تعبیری دیپلماسی عمومی و فرهنگی ندارند.

مشاور رئیس بنیاد سعدی تأکید کرد: امروزه قدرت نرم را می‌توان با زبان انتقال داد و زبان، قوی‌ترین نقش را در انتقال فرهنگ و تمدن هر کشور و درنتیجه تسلط فرهنگی و درنهایت قدرت اقتصادی و سیاسی دارد.

سخایی ادامه داد: نهاد «کنفوسیوس» چین حدود 540 مرکز آموزشی زبان چینی در جهان دارد و 11 میلیون نفر در حال آموزش زبان چینی در سراسر جهان هستند. آیا صرف کردن چنین هزینه‌هایی جز برای بهره‌گیری از قدرت نرم است؟

وی با بیان اینکه زبان فارسی هم به‌عنوان یکی از چهار زبان کلاسیک دنیا در کنار زبان یونانی، لاتین و سانسکریت قرار دارد و بیش از 110 میلیون نفر فارسی صحبت می‌کنند، گفت: بنابراین ما باید به زبان فارسی نه‌فقط در بعد فرهنگی، بلکه به‌عنوان اهرم افزایش قدرت نرم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان نگاه کنیم.

وی در تشریح حوزه نفوذ زبان فارسی از گذشته تاکنون و علل افول آن، گفت: زبان فارسی که سراغ آن را می‌توان در سنگ‌نوشته‌های بیستون در قرن ششم قبل از میلاد مسیح گرفت؛ در دوره هخامنشیان زبان مسلط و اداری کشور بود و در دوره گورکانی زبان رسمی شبه‌قاره هند به شمار می‌رفت، امروزه به دلیل تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی که توسط قدرت‌های استکباری و ایادی منطقه‌ای به راه افتاده، جایگاه اصلی خود را از دست داده است.

سخایی با اشاره به اظهارات آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، مبنی بر اینکه «زبان فارسی یاور ما در دیپلماسی رسمی است» افزود: زبان فارسی به‌عنوان دیپلماسی فرهنگی، به دیپلماسی ما این مجال را خواهد داد که فرهنگ، جامعه و مردمش را به دیگران معرفی کند.

وی با بیان اینکه آموزش زبان فارسی در جهان باید در قالب دیپلماسی عمومی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد، گفت: متأسفانه غفلت از این مسئله باعث شده زبان فارسی که بزرگ‌ترین میراث ملی ما است و قدمتی چند هزار ساله دارد، جایگاه خود را از دست بدهد.

وی ایران‌هراسی را نیز در کنار دیگرعوامل بزرگ‌ترین ضربه به گسترش زبان فارسی در جهان عنوان کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *