جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

Loading

أحدث المقالات

نعیم قاسم: ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید

معاون دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست و بدون حمایت‌های کشورهای استکباری لحظه‌ای دوام نمی‌آورد تاکید کرد ایران در عملیات «وعده صادق» به همه اهدافی که مشخص کرده بود رسید.

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تامین شود.

Loading

زبان فارسی عامل تحکیم پیوند فرهنگی تمدنی ملت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مشاور رئیس بنیاد سعدی «ایران هراسی» را بزرگ‌ترین ضربه به گسترش زبان فارسی در جهان دانست و افزود: زبان پل ارتباطی میان فرهنگ‌هاست و شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود.

سید باقر سخایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: زبان رکن مهمی از ارکان هویت و ملیت یک کشور است و مهم‌ترین دریچه برای آشنایی با فرهنگ ملل محسوب می‌شود.

وی افزود: اینکه قدرت‌های بزرگ این‌همه برای ترویج زبان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دلیل نقش آن در پیشبرد قدرت نرم است. ایجاد نهادهای پرقدرت آموزشی کشورهای بزرگ از قبیل «کنفوسیوس» چین، «گوته» آلمان، «بریتیش کانسیل» انگلیس، «آلیانس» فرانسه، «یونس امره» ترکیه، «روسکی میر» روسیه و دیگر موسسه‌ها، از سر دلسوزی برای مردم سایر کشورها نیست؛ بلکه این کشورها که مبادرت به آموزش زبان کشورشان به مردم دنیا می‌کنند و برای آن سرمایه‌گذاری کلانی انجام می‌دهند، هدفی جز انتقال فرهنگ و تأثیرگذاری فرهنگی و به تعبیری دیپلماسی عمومی و فرهنگی ندارند.

مشاور رئیس بنیاد سعدی تأکید کرد: امروزه قدرت نرم را می‌توان با زبان انتقال داد و زبان، قوی‌ترین نقش را در انتقال فرهنگ و تمدن هر کشور و درنتیجه تسلط فرهنگی و درنهایت قدرت اقتصادی و سیاسی دارد.

سخایی ادامه داد: نهاد «کنفوسیوس» چین حدود 540 مرکز آموزشی زبان چینی در جهان دارد و 11 میلیون نفر در حال آموزش زبان چینی در سراسر جهان هستند. آیا صرف کردن چنین هزینه‌هایی جز برای بهره‌گیری از قدرت نرم است؟

وی با بیان اینکه زبان فارسی هم به‌عنوان یکی از چهار زبان کلاسیک دنیا در کنار زبان یونانی، لاتین و سانسکریت قرار دارد و بیش از 110 میلیون نفر فارسی صحبت می‌کنند، گفت: بنابراین ما باید به زبان فارسی نه‌فقط در بعد فرهنگی، بلکه به‌عنوان اهرم افزایش قدرت نرم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان نگاه کنیم.

وی در تشریح حوزه نفوذ زبان فارسی از گذشته تاکنون و علل افول آن، گفت: زبان فارسی که سراغ آن را می‌توان در سنگ‌نوشته‌های بیستون در قرن ششم قبل از میلاد مسیح گرفت؛ در دوره هخامنشیان زبان مسلط و اداری کشور بود و در دوره گورکانی زبان رسمی شبه‌قاره هند به شمار می‌رفت، امروزه به دلیل تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی که توسط قدرت‌های استکباری و ایادی منطقه‌ای به راه افتاده، جایگاه اصلی خود را از دست داده است.

سخایی با اشاره به اظهارات آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، مبنی بر اینکه «زبان فارسی یاور ما در دیپلماسی رسمی است» افزود: زبان فارسی به‌عنوان دیپلماسی فرهنگی، به دیپلماسی ما این مجال را خواهد داد که فرهنگ، جامعه و مردمش را به دیگران معرفی کند.

وی با بیان اینکه آموزش زبان فارسی در جهان باید در قالب دیپلماسی عمومی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گیرد، گفت: متأسفانه غفلت از این مسئله باعث شده زبان فارسی که بزرگ‌ترین میراث ملی ما است و قدمتی چند هزار ساله دارد، جایگاه خود را از دست بدهد.

وی ایران‌هراسی را نیز در کنار دیگرعوامل بزرگ‌ترین ضربه به گسترش زبان فارسی در جهان عنوان کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *