جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

گام پنجم کاهش تعهدات برجامی؛ پیام‌ها و پیامدها

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: ایران نمی‌تواند یک توافق چند جانبه را تنهایی اجرا کند! اروپایی‌ها در واقع از برجام خارج شده‌اند، اما رسما آن را اعلام نکردند. آنها انتظار دارند ایران توافقی را اجرا کند که خودشان اجرا نمی‌کنند.

دکتر فواد ایزدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی را اقدامی مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: برداشتن این گام از سوی ایران با اتفاقاتی که با هدف قراردادن سردار سلیمانی رخ داد، مرتبط شده است و نمی‌توان این دو را از هم تفکیک کرد.

 

منتفی شدن مذاکرات جدید

وی ادامه داد: با اینکه زمان برداشتن این گام از قبل اعلام شده بود، اما با شهادت سردار سلیمانی همزمان شد. در واقع با این اتفاق بخشی از حاکمیت که تا همین هفته گذشته معتقد بود که در صورت لغو تحریم ها حتی اگر امریکا برجام را نقض و یا از آن خارج شده، می توان با تجدیدنظر در مورد کاهش تعهدات برجامی، برجام را حفظ کرد، به این نتیجه رسیدند تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید است، این امر محقق نخواهد شد.

 

اجماع بر سر عملیاتی نبودن برجام

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از گام چهارم به بعد کاهش تعهدات برجامی ایران جدی شد، افزود: در شرایط فعلی اجماعی در کشور نسبت به اینکه این برجام دستکم تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد، دیگر عملیاتی نیست، ایجاد شده است. دغدغه‌ای هم ممکن است برخی نسبت به اروپایی‌ها داشته باشند، اما دیدیم که عملکرد آن‌ها بعد از ترور سردار سلیمانی ضعیف و سخیف و یا سکوت کامل بود و جرات اعتراض محدود هم به هدف قرار گرفته شدن یک نظامی بلندپایه کشوری مستقل و عضو سازمان ملل را هم نداشتند و نخواستند اعتراض کنند.

 

برجام اروپایی منتفی است

ایزدی تاکید کرد: این داستان برجام اروپایی و مباحث مرتبط با آن هم کما بیش منتفی و بعید است کسی منتظر اروپایی‌ها باشد. این به معنای جنگ با اروپا و دعوا و برخورد نیست، بلکه به این معنا است که واقعا دیگر نمی‌شود به اروپایی‌ها امید داشت.

وی گفت: با منتفی شدن بحث اروپایی‌ها دیگر هیچ توجیهی برای امید بستن به برجام نیست، گام آخر هم در نهایت باید همین معنا را داشته باشد. هدف قرار دادن سردار سلیمانی هم در این راستا توجیهی ایجاد کرده است و اگر پیمان ان. پی. تی هم مانند برجام نتیجه مثبتی برای کشور نداشته است، می‌توان خروج از آن را هم در دستور کار قرار داد.

ایزدی ادامه داد: در شرایط فعلی طرف مقابل است که باید به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی‌اش پاسخگو باشد و فرصتی است برای جمهوری اسلامی ایران که در راستای تامین منافع ملی خود طراحی و حرکت نماید.

این تحلیل‌گر مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی درباره تصمیم جدید برجامی ایران و طرح ادعای واهی «انجام اقدامات خشونت آمیز توسط ایران» تصریح کرد: از ابتدا هم گفته می‌شد که اروپا یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند در مقابل آمریکا و زیاده خواهی‌های ترامپ کاری انجام دهد.

 

ممکن است اروپا مکانیسم ماشه را به راه بیندازند

وی در تشریح پیامدهای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: اروپایی‌ها ممکن است در شرایط فعلی به این سمت بروند که با آمریکا همراه شوند و اگر بتوانند مکانیسم ماشه را اجرا کنند، وی افزود: ایران نمی‌تواند یک توافق چند جانبه را تنهایی اجرا کند! اروپایی‌ها در واقع از برجام خارج شده‌اند، اما رسما آن را اعلام نکردند. آنها انتظار دارند ایران توافقی را اجرا کند که خودشان اجرا نمی‌کنند.

ایزدی تاکید کرد: باید برای کارهای خلاف طرف مقابل هزینه تعریف کرد. اگر هزینه‌ای تعریف نشود، او اقدامات ضد ایران را افزایش می‌دهد. اگر هزینه تعریف کنید او مجبور می‌شود قبل از اینکه بخواهد حرکتی انجام دهد، فکر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *