جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا

روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن به شورای امنیت در مورد عدم استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را که هدف آن بدنام کردن روسیه بود، مسدود کرد و به همراه چین اصلاحیه‌ای را برای روشن شدن مفاد قطعنامه قبلی در این زمینه پیشنهاد کرد.

Loading

گام پنجم کاهش تعهدات برجامی؛ پیام‌ها و پیامدها

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: ایران نمی‌تواند یک توافق چند جانبه را تنهایی اجرا کند! اروپایی‌ها در واقع از برجام خارج شده‌اند، اما رسما آن را اعلام نکردند. آنها انتظار دارند ایران توافقی را اجرا کند که خودشان اجرا نمی‌کنند.

دکتر فواد ایزدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی را اقدامی مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: برداشتن این گام از سوی ایران با اتفاقاتی که با هدف قراردادن سردار سلیمانی رخ داد، مرتبط شده است و نمی‌توان این دو را از هم تفکیک کرد.

 

منتفی شدن مذاکرات جدید

وی ادامه داد: با اینکه زمان برداشتن این گام از قبل اعلام شده بود، اما با شهادت سردار سلیمانی همزمان شد. در واقع با این اتفاق بخشی از حاکمیت که تا همین هفته گذشته معتقد بود که در صورت لغو تحریم ها حتی اگر امریکا برجام را نقض و یا از آن خارج شده، می توان با تجدیدنظر در مورد کاهش تعهدات برجامی، برجام را حفظ کرد، به این نتیجه رسیدند تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید است، این امر محقق نخواهد شد.

 

اجماع بر سر عملیاتی نبودن برجام

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از گام چهارم به بعد کاهش تعهدات برجامی ایران جدی شد، افزود: در شرایط فعلی اجماعی در کشور نسبت به اینکه این برجام دستکم تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد، دیگر عملیاتی نیست، ایجاد شده است. دغدغه‌ای هم ممکن است برخی نسبت به اروپایی‌ها داشته باشند، اما دیدیم که عملکرد آن‌ها بعد از ترور سردار سلیمانی ضعیف و سخیف و یا سکوت کامل بود و جرات اعتراض محدود هم به هدف قرار گرفته شدن یک نظامی بلندپایه کشوری مستقل و عضو سازمان ملل را هم نداشتند و نخواستند اعتراض کنند.

 

برجام اروپایی منتفی است

ایزدی تاکید کرد: این داستان برجام اروپایی و مباحث مرتبط با آن هم کما بیش منتفی و بعید است کسی منتظر اروپایی‌ها باشد. این به معنای جنگ با اروپا و دعوا و برخورد نیست، بلکه به این معنا است که واقعا دیگر نمی‌شود به اروپایی‌ها امید داشت.

وی گفت: با منتفی شدن بحث اروپایی‌ها دیگر هیچ توجیهی برای امید بستن به برجام نیست، گام آخر هم در نهایت باید همین معنا را داشته باشد. هدف قرار دادن سردار سلیمانی هم در این راستا توجیهی ایجاد کرده است و اگر پیمان ان. پی. تی هم مانند برجام نتیجه مثبتی برای کشور نداشته است، می‌توان خروج از آن را هم در دستور کار قرار داد.

ایزدی ادامه داد: در شرایط فعلی طرف مقابل است که باید به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی‌اش پاسخگو باشد و فرصتی است برای جمهوری اسلامی ایران که در راستای تامین منافع ملی خود طراحی و حرکت نماید.

این تحلیل‌گر مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی درباره تصمیم جدید برجامی ایران و طرح ادعای واهی «انجام اقدامات خشونت آمیز توسط ایران» تصریح کرد: از ابتدا هم گفته می‌شد که اروپا یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند در مقابل آمریکا و زیاده خواهی‌های ترامپ کاری انجام دهد.

 

ممکن است اروپا مکانیسم ماشه را به راه بیندازند

وی در تشریح پیامدهای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: اروپایی‌ها ممکن است در شرایط فعلی به این سمت بروند که با آمریکا همراه شوند و اگر بتوانند مکانیسم ماشه را اجرا کنند، وی افزود: ایران نمی‌تواند یک توافق چند جانبه را تنهایی اجرا کند! اروپایی‌ها در واقع از برجام خارج شده‌اند، اما رسما آن را اعلام نکردند. آنها انتظار دارند ایران توافقی را اجرا کند که خودشان اجرا نمی‌کنند.

ایزدی تاکید کرد: باید برای کارهای خلاف طرف مقابل هزینه تعریف کرد. اگر هزینه‌ای تعریف نشود، او اقدامات ضد ایران را افزایش می‌دهد. اگر هزینه تعریف کنید او مجبور می‌شود قبل از اینکه بخواهد حرکتی انجام دهد، فکر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *