جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت سلامتی پادشاه انگلیس

لندن – ایرنا – کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس در پی انتشار گزارش‌ها پیرامون وخیم‌تر شدن سرطان «چارلز سوم» و برنامه‌ریزی‌های پشت‌پرده دربار، درباره نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری وی، اعلام کرد که وضعیت سلامتی پادشاه پس از یک دوره درمان بهبود یافته است.

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهای در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح؛ «اسرائیل آماده حمله زمینی به این شهر می‌شود»

ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز خود با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده است. به نظر می‌رسد این رژیم برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود. این تانک‌ها و خودروهای زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند.

Loading

علل انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر به کالیفرنیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش بودجه نظامی و شرایط اقتصادی آمریکا در تصمیم این کشور برای تخلیه پایگاه نظامی العدید در قطر بعد از 13 سال نقش داشته است، گفت: در شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه شاهد تشدید بحران هستیم و قطعا نیروهای ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیب پذیر به نظر می رسند.

دکتر علیرضا محرابی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آنچه که مشخص است از سال 2014 به این سو و حتی اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما بحث کاهش بودجه دفاعی – نظامی ایالات متحده آمریکا و پنتاگون جزء موضوعات بسیار مهم بود که مورد توجه آنها قرار داشت و بر آن تاکید داشتند.

وی ادامه داد: برخی از پایگاه های نظامی هزینه های سنگینی برای ایالات متحده آمریکا ایجاد می کند به خصوص پایگاه هایی که در منطقه خلیج فارس هستند به جهت شرایط محیطی شان و وضعیت ژئوپلیتکی و غیره که دارند هزینه های سنگینی دارند.

این تحلیلگر تحولات بین المللی افزود: در شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه شاهد تشدید بحران هستیم. با توجه به تحولات اخیر صورت گرفته و وضعیتی که در یمن شاهد هستیم و بی ثباتی ها در سوریه و عراق و حتی خود افغانستان که طالبان در زمینه صلح در افغانستان با آمریکا به تفاهم نرسیدند همراه رشد فزاینده توان نظامی – دفاعی ایران که در رابطه با این متغیرها تاثیرگذار است قطعا نیروهای ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیب پذیر به نظر می رسند.

وی تاکید کرد: تهدید پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه می تواند فشاری را برای آمریکا ایجاد کند.

محرابی همچنین به تغییراتی در مواضع قطر نسبت به روابطش با ترکیه و روسیه اشاره و اظهارکرد: قطر روابط خوبی با ترکیه دارد و روابط ترکیه با روسیه هم در حال افزایش بوده است؛ همانطور که در مساله تحویل موشکهای S 400 و موضوعات دیگر شاهد آن بودیم. همچنین تشدید شکنندگی حضور اعضا در ناتو هم مساله قابل توجهی است. همه اینها نشان می دهد نقش روسیه در حال پر رنگ تر شدن است و شخص پوتین هم اعلام آمادگی کرده که ناوگان دریای اش را به اقیانوس هند و خلیج فارس بفرستد. این امر می توند در زمینه کاهش پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه نقش داشته باشد.

وی افزود: در چنین شرایطی قطر و کشورهای دیگر شاید چندان علاقه مند نباشند با داشتن پایگاه های نظامی در منطقه مورد تهدید قرار بگیرند و شاید بخواهند روابط خود را با روسیه بیشتر دنبال کنند.

وی درخصوص اظهارات یک مقام نظامی آمریکا دررابطه با تغییر رویکرد نظامی این کشور در منطقه گفت: آنچه در منطقه در حال وقوع است بحث استراتژی خود آمریکا است. مواضع آمریکایی ها و عملکرد آنها نشان می دهد اگر عربستان و کشورهای منطقه هزینه نظامی سربازان آمریکایی را فراهم کنند آمریکا احتمالا بخواهد در مقابل ایران وارد فاز نظامی هم می شود، اگرچه عملا آنها توان این کار را ندارند و شکنندگی اقتصادشان بسیار تاثیرگذار است. کشورهایی مانند عربستان توان پرداخت صورتحساب های آمریکا را ندارد و طبعا قطر هم چنین شرایطی دارد. بودن پایگاه نظامی در قطر هم دارای هزینه است و شرایط سیاسی و اقتصادی خاصی را ایجاد می کند. خواست خود این کشورها هم عاملی است که باعث می شود که آمریکایی ها محل و فعالیت پایگاه های نظامی شان را مجددا بازنگری کنند.

محرابی گفت: سیاست های ایالت متحده آمریکا نشان می دهد در شرایط کنونی این کشور در هیچ جنگی به صورت ابتدا به ساکن وارد نخواهد شد؛ زیرا چنین اقدامی هزینه های بسیاری را به اقتصاد آمریکا تحمیل می کند. در عین حال وجود پایگاه نظامی هم زمینه درگیری را ایجاد می کند که در ارزیابی ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *