جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

امیرعبداللهیان: مبنای قضاوت ما رفتار آمریکاست؛ پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

امیرعبداللهیان:قضاوت ما بر مبنای رفتار دولتمردان آمریکاست/ ایده‌های منطقی حماس روی میز است

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

علل انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر به کالیفرنیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش بودجه نظامی و شرایط اقتصادی آمریکا در تصمیم این کشور برای تخلیه پایگاه نظامی العدید در قطر بعد از 13 سال نقش داشته است، گفت: در شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه شاهد تشدید بحران هستیم و قطعا نیروهای ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیب پذیر به نظر می رسند.

دکتر علیرضا محرابی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آنچه که مشخص است از سال 2014 به این سو و حتی اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما بحث کاهش بودجه دفاعی – نظامی ایالات متحده آمریکا و پنتاگون جزء موضوعات بسیار مهم بود که مورد توجه آنها قرار داشت و بر آن تاکید داشتند.

وی ادامه داد: برخی از پایگاه های نظامی هزینه های سنگینی برای ایالات متحده آمریکا ایجاد می کند به خصوص پایگاه هایی که در منطقه خلیج فارس هستند به جهت شرایط محیطی شان و وضعیت ژئوپلیتکی و غیره که دارند هزینه های سنگینی دارند.

این تحلیلگر تحولات بین المللی افزود: در شرایط کنونی در منطقه خاورمیانه شاهد تشدید بحران هستیم. با توجه به تحولات اخیر صورت گرفته و وضعیتی که در یمن شاهد هستیم و بی ثباتی ها در سوریه و عراق و حتی خود افغانستان که طالبان در زمینه صلح در افغانستان با آمریکا به تفاهم نرسیدند همراه رشد فزاینده توان نظامی – دفاعی ایران که در رابطه با این متغیرها تاثیرگذار است قطعا نیروهای ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیب پذیر به نظر می رسند.

وی تاکید کرد: تهدید پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه می تواند فشاری را برای آمریکا ایجاد کند.

محرابی همچنین به تغییراتی در مواضع قطر نسبت به روابطش با ترکیه و روسیه اشاره و اظهارکرد: قطر روابط خوبی با ترکیه دارد و روابط ترکیه با روسیه هم در حال افزایش بوده است؛ همانطور که در مساله تحویل موشکهای S 400 و موضوعات دیگر شاهد آن بودیم. همچنین تشدید شکنندگی حضور اعضا در ناتو هم مساله قابل توجهی است. همه اینها نشان می دهد نقش روسیه در حال پر رنگ تر شدن است و شخص پوتین هم اعلام آمادگی کرده که ناوگان دریای اش را به اقیانوس هند و خلیج فارس بفرستد. این امر می توند در زمینه کاهش پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه نقش داشته باشد.

وی افزود: در چنین شرایطی قطر و کشورهای دیگر شاید چندان علاقه مند نباشند با داشتن پایگاه های نظامی در منطقه مورد تهدید قرار بگیرند و شاید بخواهند روابط خود را با روسیه بیشتر دنبال کنند.

وی درخصوص اظهارات یک مقام نظامی آمریکا دررابطه با تغییر رویکرد نظامی این کشور در منطقه گفت: آنچه در منطقه در حال وقوع است بحث استراتژی خود آمریکا است. مواضع آمریکایی ها و عملکرد آنها نشان می دهد اگر عربستان و کشورهای منطقه هزینه نظامی سربازان آمریکایی را فراهم کنند آمریکا احتمالا بخواهد در مقابل ایران وارد فاز نظامی هم می شود، اگرچه عملا آنها توان این کار را ندارند و شکنندگی اقتصادشان بسیار تاثیرگذار است. کشورهایی مانند عربستان توان پرداخت صورتحساب های آمریکا را ندارد و طبعا قطر هم چنین شرایطی دارد. بودن پایگاه نظامی در قطر هم دارای هزینه است و شرایط سیاسی و اقتصادی خاصی را ایجاد می کند. خواست خود این کشورها هم عاملی است که باعث می شود که آمریکایی ها محل و فعالیت پایگاه های نظامی شان را مجددا بازنگری کنند.

محرابی گفت: سیاست های ایالت متحده آمریکا نشان می دهد در شرایط کنونی این کشور در هیچ جنگی به صورت ابتدا به ساکن وارد نخواهد شد؛ زیرا چنین اقدامی هزینه های بسیاری را به اقتصاد آمریکا تحمیل می کند. در عین حال وجود پایگاه نظامی هم زمینه درگیری را ایجاد می کند که در ارزیابی ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *