جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادعای وزیر خارجه انگلیس: «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد / ایران با حمایت از حماس، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود

 دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد. طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

بحران سیاسی در منطقه اسکاتلند انگلستان

رسانه‌ها در انگلیس با اشاره به پایان دادن حزب سبز از ائتلاف خود با حزب ملی اسکاتلند به رهبری حمزه یوسف وزیر اول اسکاتلند از بحران سیاسی در این منطقه و احتمال استعفای وزیر اول اسکاتلند در این هفته خبر دادند.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به سی و چهار هزار و چهارصد و هشتاد و هشت نفر افزایش یافته است.

استعفای نخستین وزیر مسلمان یکی از مناطق انگلستان

حمزه یوسف رهبر حزب ملی اسکاتلند که نخستین وزیر اول مسلمان در یکی از مناطق انگلستان در تاریخ این کشور، در پی شکسته شدن ائتلافش با حزب سبز و آنچه اختلافات زیاد با او خوانده از سمت خود به عنوان وزیر اول اسکاتلند استعفا کرد.

فصل بیداری

«دانشجویان آمریکایی» متشکریم؛ پیامی از کودکان غزه به دانشجویان آمریکایی است، که در اعتراض به حمایت کاخ سفید از رژیم صهیونیستی، به پا خاستند.

Loading

آمریکا مانع حفظ برجام توسط اروپا

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپا توان لازم را برای عملی کردن پیشنهاداتش در قبال ایران را ندارد، گفت: واقعیت قضیه این است که طرح‌هاي برجامي اروپا مستقل مطرح نمي‌شود، بلکه با وزارت خزانه‌داری آمریکا تطبیق داده شده، بنابراين مستقل نیست و به نتیجه‌ای هم نمی‌رسد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه اجرایی شدن پیشنهاد فرانسه دررابطه با خط اعتباری 15 میلیاردی برای خرید نفت ایران نمی تواند بدون موافقت آمریکا باشد و آمریکا هم فعلا با این پیشنهاد موافق نیست، تاکید کرد: واقعیت این است که اروپا توان لازم را برای عملی کردن پیشنهادات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران ندارد و آنها همین پیشنهادی را که مطرح کردند، با آمریکایی‌ها چک کرده‌اند و آن را با سیاست‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا تطبیق داده‌اند و بعد از آن برای ایران مطرح کردند.

وی اضافه کرد: معتقدم که نباید به این پیشنهادات دید خوشبینانه‌ای داشت. آمریکا هم از ابتدا سیاستش در قبال جمهوری اسلامی، سیاستی یکجانبه‌گرایانه و با هدف اعمال فشار حداکثری بوده و تلاشش این است که در قالب این سیاست ایران را پای میز مذاکره بکشاند. البته عملا هم تاکنون شکست خورده و فقط غرور ابرقدرتی‌اش باعث شده که این موضوع را اعلام نکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره برخی اظهارات مقامات اروپایی برای انجام مذاکراتی با هدف حفظ برجام خاطرنشان کرد: دلیلی وجود ندارد که به طرح‌هایی که اروپایی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند، خوشبین باشیم. اگر این طرح اروپا در قالب سیاستی مستقل مطرح می‌شد، می‌توانستیم درخصوص آن مستقلا به بحث بپردازیم، اما واقعیت قضیه این است که این طرح با وزارت خزانه‌داری آمریکا تطبیق داده شده و طرح مستقلی نیست و به نتیجه‌ای هم نمی رسد.

وی همچنین گفت: الان فضا، فضای مذاکراتی نیست و آقای ترامپ فرصت مذاکره با ایران را از دست داد. آقای اوباما زمانی که روی کار آمد در اولین پیام نوروزی اش اعلام کرد به دنبال مذاکره با ایران و رفع اختلافات است؛ اما وقتی آقای ترامپ روی کار آمد عکس این موضوع را اعلام و بلافاصله موضوع مهار ایران را عنوان کرد، لذا آقای ترامپ در همان سال اول فرصت مذاکره را از بین برد و راهبردش را مشخص و فضای شبه اعتمادی که شکل گرفته بود، تخریب کرد.  الان هم در حال وارد شدن به سال انتخاباتی شان هستند و عملا جمهوری اسلامی ایران در سال انتخابات وارد فضای متغییری حتی به اسم مذاکره نخواهد شد.

فلاحت پیشه اضافه کرد: فقط یک راه وجود دارد و آن هم این است که آمریکایی‌ها 915 تحریمی که از زمان ترامپ دوباره به تدریج برگشته است، به حالت تعلیق درآورند؛ آن زمان است که می‌توانیم بگوییم مذاکره‌ای شکل می‌گیرد، البته آن هم در قالب برجام. به همین دلیل هم است که مقام معظم رهبری فصل الخطابی مشخص کردند که مذاکره دو جانبه‌ای در کار نیست.

وی ادامه داد: هرگاه آمریکایی‌ها وارد فضای برجام شدند، می‌توانند به عنوان یکی از اعضا مذاکره کنند، کمااینکه معتقدم این بار حتی اگر آمریکایی‌ها هم به برجام بازگردند، ایرانی‌ها با تردید به این بازگشت نگاه می‌کنند، چون ممکن است آمریکایی‌ها برای اعمال بندهای یازده تا سیزده قطعنامه 2231 پای میز مذاکره بیایند. این بندها بندهایی است که عبارت «مکانیسم دو مرحله‌ای ماشه» را باید برای آن به کار گرفت. در واقع ممکن است آمریکایی‌ها به خاطر خراب کردن برجام بخواهند به آن برگردند؛ لذا معتقدم حقیقت امر این است که فضای مذاکره به شدت تضعیف شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *