جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ظرفیت‌های همکاری سازمان‌های آرسپ و اکو

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مهمترین ظرفیت همکاری دو سازمان اکو و آرسپ عبارتند از: سهم چشمگیر آرسپ از اقتصاد جهانی، اشتراک منافع برخی از کشورهای عضو هر دو سازمان در جنگ تجاری و جنگ اقتصادی با ایالات متحده و درهای باز آرسپ برای جذب همکاری سازمان‌های اقتصادی دیگر.

هشتمین اجلاس سازمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) در تاریخ 2 و 3 آگوست سال 2019 در پکن چین برگزار شد. با توجه به این که آرسپ هم مانند سازمان اکو هدف همکاری اقتصادی و تقویت تجارت آزاد منطقه‌ای و کمک به رشد کشورهای عضو را دنبال می‌کند، پتانسیل و ظرفیت همکاری بین این دو سازمان، در گفتگوی سایت شورای راهبردی روابط خارجی با رضا مجیدزاده، کارشناس مسائل توسعه بحث و بررسی شده است.

 

پرسش: با توجه به ساختار سازمان های آرسپ و اکو، آیا امکان همکاری بین این دو سازمان وجود دارد؟

آرسپ یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای مبتنی بر توافق تجارت آزاد یا FTA است که کشورهایی از آسِ‌آن از قبیل برونئی، اندونزی، لائوس، مالزی و شش کشور همکار یعنی چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در آن عضویت دارند. در سال 2018، رشد اقتصادی منطقه آرسپ به اندازه 5.6 درصد بوده است که نسبت به سال 2017، 2 درصد کاهش نشان می‌دهد. این سازمان نزدیک به 48 درصد از جمعیت کل جهان و 24 درصد از کل اقتصاد جهان را شامل می‌شود در حالی که اتحادیه اروپا تنها 7 درصد از جمعیت جهان و نزدیک به 20 درصد از اقتصاد جهان را در خود دارد. سهم آرسپ از اقتصاد جهانی بالاتر از 20 درصد و از تجارت جهانی حدود 30 درصد است. بیش از 30 درصد سرمایه‌گذاری جهانی نیز به سمت کشورهای عضواین سازمان جریان دارد.

در سوی دیگر، اکو یک سازمان منطقه‌ای است که در سال 1985 توسط ایران، پاکستان و ترکیه و با هدف همکاری اقتصادی- فنی- فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. هفت کشور افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال 1992 به عضویت این سازمان در آمدند. سازمان اکو بیش از نیم قرن سابقه دارد و تا سال 2020، ایران دبیر کل سازمان اکو است. در اساسنامه اکو، بهبود توسعه اقتصادی پایدار اعضا و حذف تدریجی موانع تجاری منطقه در کنار برنامه مشترک توسعه سرمایه‌های انسانی کشورهای عضو و توسعه ارتباطات و حمل‌ونقل مورد تاکید قرار گرفته است.

در حالیکه آرسپ نسبت به هر گونه مشارکت بیرون از این سازمان باز است و از همکاری دیگر کشورهای آسیایی نیز استقبال می‌کند، سازمان اکو نیز در راستای توسعه زمینه های اقتصادی خود از همکاری با دیگر سازمان های اقتصادی همسو استقبال می کند. بنابراین مهمترین ظرفیت همکاری دو سازمان اکو و آرسپ عبارت است از: سهم چشمگیر آرسپ از اقتصاد جهانی، اشتراک منافع برخی از کشورهای عضو هر دو سازمان در جنگ تجاری و جنگ اقتصادی با ایالات متحده و درهای باز آرسپ برای جذب همکاری سازمان‌های اقتصادی دیگر. البته وجود این ظرفیت های اسمی به تنهایی کافی نبوده و تعریف پروژه های مشترک اقتصادی عملی به موازات اراده طرفین برای ایجاد یک همکاری رسمی نقش اصلی را در همکاری دو سازمان ایفا خواهد کرد.

 

پرسش: نقاط قوت و ضعف هر کدام از این دو سازمان چیست؟

مهمترین نقطه قوت آرسپ، عضویت چین، هند و ژاپن در این سازمان است. مطالعات آینده‌پژوهی روی افزایش قدرت اقتصادی هند و چین در اقتصاد آینده جهان تاکید کرده‌اند و در حال حاضر نیز چین قدرت اقتصادی آمریکا را به چالش می‌کشد. همچنانکه طرح جاده و کمربند چین بسیاری از کشورهای عضو را شامل می شود.  اما درباره اکو، رویکردهای سیاسی اغلب متعارض در میان کشورهای عضو اکو که به طور عمده از اثرگذاری بازیگران فرامنطقه‌ای و بین‌المللی ناشی می‌شود از مهمترین نقاط ضعف این سازمان است. اما حضور کشورهایی مانند ایران، پاکستان و ترکیه و در سازمان اکو نقطه قوتی برای این سازمان به شمار می‌رود. در مجموع برخورداری دو سازمان از بازیگران اقتصادی قدرتمند مهمترین نقطه مثبت و وجود تعارضات سیاسی میان برخی از بازیگران اصلی دو سازمان نقطه ضعف عمده محسوب می شود.

 

پرسش: چه موانعی باید رفع شود تا این همکاری تحقق یابد؟

شرایط عضویت در سازمان اکو، همجواری با منطقه است. یکی از مهمترین موانع به شرط همجواری منطقه‌ای برای عضویت در اکو مربوط می‌شود در حالی که آرسپ رویکردی باز نسبت به عضویت کشورها و همکاری با سازمان‌های دیگر دارد. البته توجه ویژه چین به اقتصادهای آسیای میانه از جمله قزاقستان و بسط پروژه جاده ابریشم تا اروپا بستری است که می‌تواند این نقطه ضعف را تغییر دهد و ایران به عنوان دبیر سازمان اکو باید استراتژی اصلاح اساسنامه به سمت رویکرد باز نسبت به حضور اعضای جدید و دارای شرایط اقتصادی مساعد در کنار جلب همکاری بین‌سازمانی را دنبال کند. اما نقطه ضعف بزرگتر، تعارض‌ها و تضادهای درونی خود سازمان اکو است. ابتدا باید اعضای خود سازمان اکو از تعادل ریسک‌محور بی‌اعتمادی سیاسی به یکدیگر به سمت تعادل منفعت‌محور بر اساس همکاری، هماهنگی و اطمینان منطقه‌ای گام بردارند تا از قابلیت همکاری موثر با دیگر سازمان‌های منطقه‌ای برخوردار شوند.

مانع دیگری که باید رفع شود، کمک به حل برخی‌ از تعارض‌های میان اعضای دو سازمان است؛ روابط هند از آرسپ و پاکستان از اکو دچار تنش است و اغلب علایمی از میل هر دو طرف به درگیری نظامی ارسال می‌شود. با توجه به وزن بالای هند در آرسپ، کمک به حل تعارض میان این دو کشور یا ترغیب آنها به اتخاذ رویکردی مبنی بر حل اختلافات از طریق دیپلماسی می‌تواند امکان همکاری دو سازمان را آسان‌تر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *