جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

پیامدهای منفی خط لوله گاز دریای خزر و راه‌های مقابله با آن

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی تاکید کرد: با توجه به آنکه دریای خزر فعلا فاقد رژیم حقوقی مصوب است، تصمیم آمریکا برای لوله کشی در این دریا با هدف انتقال گاز به اوپا در مغایرت آشکار با حقوق کشورهای ساحلی و خلاف صریح حقوق بین الملل دریاهاست.

19 ژوئن آمریکا اعلام کرد در تلاش برای منابع جایگزینِ انرژی برای سراسر اروپا با قابلیت بسیار بالا در رقابت با روسیه است. لوله گاز دریای خزر طرحی است که آمریکا از بیست سال پیش به دنبال اجرایی کردن آن بوده و حالا ترکمنستان در خاک خود لوله ۷۷۷ کیلومتری را از شرق کشور تا ساحل خزر رسانده و آذربایجان نیز رویای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را در سر می‌پروراند.

لوله گاز دریای خزر (TCGP) قرار است از ساحل غرب ترکمنستان تا ساحل شرق آذربایجان کشیده و سپس وارد کریدور جنوبی گاز (SGC) شود. این مسیری است که گاز آذربایجان را از جنوب اروپا به این قاره می‌رساند.

دکتر رضا سراج، عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است ایران برای مواجهه با این طرح باید از منظر سلبی و ایجابی اقداماتی را انجام دهد و ضمن پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک، مغایر بودن این اقدامات را قبل از تصویب رژیم حقوقی دریای خزر، به همسایگان گوشزد کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت وگوی دکتر رضا سراج، کارشناس مسائل راهبردی و عضو هیئت علمی دانشگاه با سایت شورای راهبردی روابط خارجی است:

 

پرسش: لوله کشی آمریکا زیر سطح دریای خزر با چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا توجیه اقتصادی این طرح بیشتر از توجیه سیاسی آن است که آمریکا پس از 20 سال آن را دوباره در دستور کار قرار داده؟

هدف آمریکا از مداخلات این چنینی تأثیرگذاری بر مناسبات و ترتیبات ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک منطقه‌ای به خصوص مرتبط با منافع دو کشور رقیب، یعنی روسیه و ایران است. بر اساس رهیافت‌های کلانی که حاکمان کاخ سفید از دوران پساجنگ سرد تعریف کرده‌اند، مهار رقبایی همچون روسیه، چین و ایران را در دستورکاردارند و در بعد اقتصادی به دنبال ایجاد خطوط تجاری انتقال انرژی از مسیرهای موازی این کشورها، برای کاهش قدرت تأثیرگذاری رقبا بر اقتصاد انرژی است. از سویی با توجه به اینکه آمریکایی‌ها سال‌هاست از سلاح انرژی برای اعمال قدرت و تأثیرگذاری بر کشورهای مستقل و رقیب استفاده می‌کنند، بیم آن دارند که در فرصت‌های آتی، همین سلاح از سوی رقبا علیه‌شان استفاده شود. از همین رو به نظر می‌رسد خط لوله مذکور به نحوی برای جلوگیری از ایجاد خط لوله خلیج فارس به مدیترانه (عسلویه تا لاذقیه) نیز هست.

در پاسخ به بخش دوم سوال، باید گفت در اساس در طرح‌های این چنینی توجیه اقتصادی در واقع حائز معنای حقیقی نیست و معمولا در توجیه این طرح ابعاد امنیتی قضایا به گونه‌ای تعریف می‌شود که با بالارفتن هزینه‌های عدم اجرای طرح، عملا طرح توجیه اقتصادی پیدا کند. به روشنی پیداست که زمانی که امکان ایجاد خطوط تجاری، ترانزیتی و انتقال انرژی از مسیر خشکی‌های امن وجود دارد، لوله کشی کف دریا هم به لحاظ توجیه اقتصادی و هم به لحاظ کنترل و پایش مداوم خطوط به صرفه نیست.

 

پرسش: آیا این اقدام آمریکا با رژیم حقوقی دریای خزر مغایرتی ندارد؟

با توجه به انکه دریای خزر فعلا فاقد رژیم حقوقی مصوب و مورد توافق همه اطراف آن است، این کار در مغایرت آشکار با حقوق کشورهای ساحلی است. توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر توافقات دوجانبه برخی کشورهای همسایه را نیز مبنا بگذاریم (و البته برای طرف‌های ثالث الزام آور نیست) بازهم ایجاد خطوط در مناطق مورد مناقشه مرکزی و جنوبی دریای خزر خلاف صریح حقوق بین الملل دریاهاست.

 

پرسش: از دیدگاه شما اقدامات لازم ایران در این باره شامل چه مواردی می‌شود؟

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با این طرح باید دو مسیر سلبی و ایجابی را به صورت توأمان دنبال کند:

نخست از منظر سلبی، چه از منظر پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک مغایر بودن این اقدامات را قبل از تصویب رژیم حقوقی دریای خزر، به همسایگان گوشزد نموده و حتی در مراجع بین المللی طرح دعوا کند و از سویی در صورت نیاز با اعمال قدرت حاکمیتی، مانع از اجرای طرح در مناطق مورد ادعای جمهوری اسلامی ایران شود. همچنین همکاری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای ذینفع همچون روسیه می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد.

از منظر ایجابی نیز به نظر می‌رسد ارائه پیشنهادهای مثبت به همسایگان در جهت ایجاد خطوط ترانزیتی و لوله از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران با مشارکت کشورهای همسایه در ضمن قراردادهای بلندمدت و جذابیت‌های اقتصادی و تبعات زیست محیطی، می‌تواند زمینه را برای شکست طرح آمریکایی فراهم آورد.

 

پرسش: با توجه به لطمه زننده بودن این طرح به محیط زیست این دریا آیا عملیاتی شدن آن را ممکن ارزیابی می‌کنید؟

با تآسف باید گفت که زمانی که برخی کشورهای همسایه شمالی، چندان به محیط زیست این بزرگ‌ترین دریاچه جهان توجه نمی‌کنند، چگونه می‌توان از ابرقدرت‌های فرامنطقه‌ای انتظار داشت که اینگونه ملاحظات را مدنظر قرار دهند. از سویی سیاست‌های دولت کنونی آمریکا به گونه‌ای است که منافع خود را آشکارا بر ملاحظات انسانی و زیست محیطی تقدم می‌دهند.

 

پرسش: واکنش کشورهای بزرگ اروپا به این اقدام آمریکا یک دست و متحدانه خواهد بود؟

این موضوع بستگی به آن دارد که اروپا تا چه میزان بخواهد در مسائل اساسی بین‌المللی راه خود را از آمریکا جدا کند و به عنوان یک بازیگر مستقل و با منافع راهبردی مختص به خود نقش آفرینی کند.

 

پرسش: در مجموع آیا تحقق این طرح را ممکن ارزیابی می‌کنید؟

امکان پذیری چنین طرحی بسته به آن است که قدرت‌های رقیب ایالات متحده آمریکا تا چه میزان تلاش و تکاپو برای جلوگیری از مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای داشته باشند و در این راستا از قدرت راهبردی و سیاسی بهره جویند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *