جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سیاستمدار فرانسوی: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین سرقت می‌شود

تهران- ایرنا- فلوریان فیلیپو رهبر حزب میهن‌پرستان فرانسه با بیان اینکه همه سلاح‌های غربی که به کی‌یف ارائه می‌شود، به میدان جنگ ارسال نمی‌شود، تاکید کرد: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین به سرقت می‌رود.

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

چالش‌های بازسازی عراق پس از داعش

۱۳۹۶/۰۴/۲۳ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: عراق بعد از عملیات آزادسازی موصل و تقابل جدی با گروه داعش در یک وضعیت جدیدی قرار گرفته است. اکنون چشم‌انداز تحولات پیش‌روی عراق تابع و تحت تاثیر یک رشته عواملی قرار دارد که در داخل و بیرون این کشور مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

سیامک کاکایی*

اولین مساله، وضعیت امنیت عراق است که مهمترین اولویت این کشور از زمان سقوط صدام تاکنون بوده و به عبارتی عراق در این مدت دستخوش ناامنی‌ها و حوادث تروریستی می باشد که در ارتباط با داعش نیز به اشغال بخشی از سرزمین عراق انجامید.لذا نمی‌توان گفت تمام این ناامنی‌ها به یکباره فروکش خواهد کرد یا داعش از بین رفته و هیچ تهدیدی متوجه عراق نخواهد بود. قابل پیش‌بینی است که ناامنی‌ها و عوامل ناامن کننده در ارتباط با عراق به اشکال مختلف ادامه خواهد داشت؛ لذا اولویت ثبات و امنیت عراق، مهمترین کلید واژه دولت کنونی و‌ آینده خواهد بود.

بحث دیگر مسائل قومی و مذهبی است که عراق با آن مواجه است. در ماه‌های اخیر عراق دستخوش برآمدن مطالبه‌ای از سوی کردها برای انجام همه پرسی است که آن را می توان در نوع نگاه به آینده موصل نیز مورد بررسی قرار داد. این‌ مولفه‌ها می‌توانند اثرات کاهنده بر ساختار امنیتی و سیاسی عراق داشته باشد و خط گسل و چالشی را برای این کشور بوجود آورند. بنابراین لازمه عبور از این تنش‌های درون ساز، چگونگی گفتگو، همکاری و تفاهم درونی در عراق بین گروه‌ها، دولت و … است. به همین دلیل در روزهای گذشته دولت عراق اعلام کرده است که مبنای حرکت در عراق قانون اساسی این کشور است و قانون اساسی بر عراق یکپارچه، متعهد، فدرال و دموکراتیک تاکید دارد. از همین منظر دولت عراق به مساله همه پرسی در کردستان عراق می‌پردازند.

موضوع دیگر شرایطی است که در رابطه با اهل سنت عراق مطرح است؛ این شرایط در دوره نوری مالکی نیز وجود داشت. آنها به عنوان یک بخش منتقد در عراق حضور داشته‌اند ولی اکنون عراق در شرایطی قرار دارد که این انتظار می رود تعاملات میان شیعیان، سنی‌ها و کردها بیش از گذشته باشد. حاصل چندین سال اشغال عراق به گروه‌های اهل سنت نیز ضررهایی رسانده است و در نتیجه جدای از بازسازی اقتصادی و بازسازی شهرهای ویران شده، بازسازی، بازیابی و اعتمادبخشی در عرصه درونی میان گروه‌های عراقی و هم اندیشی و هم فکری بیشتر میان شیعیان، سنی ها و کردها بسیار جدی و ضروری به نظر می‌رسد. این مساله نیاز به یک اتفاق جمعی و یک بازیابی ملی در این کشور دارد و به عنوان یک ضرورت به آن نگاه می‌شود. گروه‌های اهل سنت نیز می‌دانند که در قالب عراق و در همفکری با گروه‌های دیگر می‌توانند در پیشبرد و پیشرفت کشور یاری برسانند.

مساله سوم چگونگی تامین هزینه‌های بازسازی عراق در مناطق آسیب دیده و ویران شده است که نیاز به هزینه‌های جدی و اولویت‌های اقتصادی از سوی دولت دارد. ضمن آنکه ساختار‌های اجتماعی در این کشور نیز دستخوش تغییراتی شده است؛ ناملایمت‌ها و رنجیدگی‌هایی که طی سال‌های اخیر پدید آمده نیز نیاز به بازسازی دارد و باید آرامش به بدنه اجتماع در عراق بازگردد.

موضوع دیگری که در ساخت سیاسی عراق اهمیت دارد چگونگی تعامل سیاسی میان گروه‌هاست. در دولت حیدر العبادی بیش از آنکه کل دولت متوجه تعاملات سیاسی باشد بخش عمده انرژی این دولت صرف تقابل با تروریسم و جنگ شده است. اما هر زمان عراق در یک وضعیت نسبتا متعادل تری قرار گرفته، دامنه مطالبات گروه‌های سیاسی و قومی بالا رفته است. بنابراین این وضعیت جدید در آرایش سیاسی پارلمان و دولت آینده تاثیرگذار خواهد بود و مسائلی از قبیل در انتخابات سال آینده چه گروه‌هایی به عرصه سیاسی و جبهه بندی‌ها ورود پیدا کنند، حیدر العبادی و گروهی که حامی تفکرات اوست چگونه می‌تواند خود را در عرصه قدرت نگه دارد و یا شیوه گفتگوهای بین گروهی و توافق سیاسی در عراق در ماه‌های آینده بسیار اهمیت دارد.

مساله دیگری که در عراق پیش رو مطرح است تعریف جدید از ورود با قدرت‌تر در عرصه منطقه‌ای و بین المللی است؛ در واقع عراق باید از پوسته کنونی خود خارج شود و به روابط بیرونی نظم جدیدی ببخشد. بر این اساس نوع نگاه منطقه‌ای نسبت به عراق پس از داعش نیز تفاوت پیدا می‌کند.

روابط عراق نسبت به سالیان گذشته با کشورهای منطقه بهبود یافته است. به عنوان مثال عربستان سعودی حاضر به بازگشایی سفارت خود در عراق نبود و در روند سیاسی این کشور دخالت مستمر داشت. اما در حالی که اکنون این روابط برقرار شده، این اطمینان وجود ندارد که عربستان درصدد تاثیرگذاری بر آرایش سیاسی آینده عراق برنیاید. بنابراین بازیگران منطقه‌ای هر یک مبتنی بر نوع منافعی که در عراق تعریف کرده‌اند، ممکن است در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق تاثیرگذار باشند. در مورد ترکیه، تقابل دو کشور، دخالت‌های مستمر ترکیه در مناطق شمالی عراق و چشم‌داشت بر مناطقی از موصل و کرکوک، همگی بر فرایند دیپلماسی بیرونی عراق تاثیرگذار است. لذا این مساله که کشورهای منطقه تاچه اندازه در روند کمک به عراق نوین برخواهند آمد، جای بحث دارد. روابط بین‌المللی عراق تابعی از نوع سیاست‌های آمریکا نسبت به عراق و همچنین روابط کشورهای اروپایی و روسیه با بغداد است. بخشی از این کشورها نگاه اقتصادی به آینده عراق در بخش‌های انرژی و نفت دارند و کشوری مانند آمریکا تعریف دیگری در ارتباط با آینده عراق در قالب همکاری‌های نظامی و ماندن در این کشور دارد.

لذا تمام این موضوعات، یک بخش مبتنی بر منافع بیرونی و بخش دیگر مبتنی بر ضرورت‌های توانمندسازی سیاست خارجی منطقه‌ای و بین المللی عراق و حضور پرنفوذ و موثرتر عراق در عرصه بیرونی است. در این میان روابط ایران در این چارچوب نمی‌گنجد و از متغیرهای دیگری پیروی می‌کند. پیوندهای گسترده و دیرینه‌ای که در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی بین ایران و عراق وجود داشته، خود بنیادساز همکاری‌ها و روابط خوب دو کشور است. جدای از این، ایران در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده به دولت و مردم عراق در مبارزه با ناامنی و تروریسم کمک کند. لذا نوع نگاه ایران نیز مبتنی بر یک عراق یکپارچه و قدرتمند است که بتواند روند سیاسی خود را با همکاری درونی گروه‌ها بازسازی کند. در نتیجه پیش بینی می‌شود روابط تهران و بغداد در مسیری که وجود دارد پیش برود که بخشی از این روابط به دلیل پیوندهایی که اشاره شد اجتناب ناپذیر است. اما درعین حال بازیگران منطقه‌ای نسبت به روابط با عراق مبتنی بر نوع نگاه، دیپلماسی و منافعی که تعریف کرده‌اند، پیش می‌روند.

کارشناس مسائل عراق*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *