جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

Loading

موانع همکاری‌های مشترک ایران، ترکیه و روسیه

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ایران، روسیه و ترکیه اخیرا تعاملات و همکاری‌هایی را در منطقه و به خصوص سوریه آغاز کرده اند و براین اساس، سه کشور تقریبا دستورکار یکسانی را در خصوص مسئله سوریه دنبال می‌کنند.

نصرت‌الله تاجیک – کارشناس مسائل منطقه

نشست‌های آستانه و سفرها و دیدارهای مقامات ایران، ترکیه و سوریه نیز موید این موضوع است. اگر بخواهیم روند فعلی و چشم انداز این همکاری‌ها را بررسی کنیم باید در ابتدا و به منظور ساده سازی مسئله همسایگی ایران و روسیه از یک طرف و ایران و ترکیه از طرف دیگر را نادیده بگیریم و آنها را به صورت سه کشور مجزا که گویی مشخصات و ویژگی‌های همسایگی ندارند، در نظر بگیریم.

آنچه که در این مقطع، سیاست خارجی این سه کشور را حول رئوس یک مثلث قرار داده که روی اضلاع آن مثلث با هم تعامل داشته باشند، مسئله سوریه است. این الگوی مثلث و ارتباط دو به دو از آن جهت مورد توجه است که نشان دهیم زمینه و شرایط یک همکاری سه جانبه به وجود نیامده و احتمالا هم نخواهد آمد.

زیرا اولا ترکیه، روسیه و ایران با سه هدف مجزا در رئوس این مثلث قرار گرفته‌اند و اهداف،‌ راهبردها، سیاست‌ها و انتظاری که از دستاوردهای خود و این همکاری و تعامل دارند، متفاوت است.

ثانیا تعاملات شان با یکدیگر خطی  و دو به دو است. در این میان هدف ایران، تثبیت عمق استراتژیک خود در سوریه به منظور حفظ برتری‌های تاکتیکی و عملیاتی و استفاده از آن در تامین اهداف و منافع سیاست خارجی‌اش است، اما ترکیه می‌خواهد یک زمین باخته را در سوریه احیا کند؛ یعنی اینکه این کشور پیش تر به دنبال سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود که حاصل نشد، لذا امروز به جبهه ایران و روسیه بازگشته تا بتواند این زمینه باخته را تبدیل به زمین برد کند، بلکه در آینده سوریه نقش و سهم داشته باشد و شاید هم همراهی اش با ایران و روسیه مقطعی و تاکتیکی است و دوباره از طریق گروه‌های معتدل‌تر مخالف اسد به دنبال سرنگونی او باشد. اگرچه پیگیری احتمالی چنین اقدامی راهی بیهوده است و به اهداف خود نخواهد رسید.

اما هدف روسیه از حضور در سوریه و طرح آشکار اهداف و دیدگاه‌هایش این است که بتواند در حقیقت یک موقعیت برتر خاورمیانه‌ای با هدف توازن قوا با دیگر قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا و اروپا به دست بیاورد. همچنین روسیه خواهان آن است تا از این طریق بتواند مشکلاتش را از جمله در اوکراین، کریمه و … حل و فصل کند.

البته روس‌ها یک نگاه استراتژیک نیز به خاورمیانه دارند که می‌خواهند درصدی از منافعی که طی 5 سال گذشته در اثر قیام‌های عربی از جمله در لیبی از دست دادند، مجددا به دست آورند.

لذا اولا سه کشور تعاملات خطی و غیرپایدار با هم دارند و ثانیا عوامل و اهداف گوناگون در این گرد هم آمدن دخیل هستند. این وضعیت سبب می‌شود که این کشورها نتوانند یک رابطه تعریف شده، منطقی و پایدار در این زمینه با یکدیگر طراحی و اجرا کنند.

براین اساس، در برخی مراحل و قدم‌ها ممکن است با هم باشند و در برخی مراحل کنار هم نخواهند بود و تضاد منافع پیدا می‌کنند و به صورت دو به دو به هم نزدیک یا از هم دور می‌شوند.

چه بسا در موضوعی، ایران و ترکیه علاقه‌مند به پیگیری روندی باشند که روسیه مخالف آن باشد و یا بالعکس.

بنابراین به فرض کاهش برخی از تنش‌های کنونی در صحنه سوریه از جمله رو به انتها رفتن قدرت داعش در مقابل نیروهای دولتی سوریه ممکن است هر‌آینه این اختلافات دو به دویی بروز و ظهور پیدا کند.

علاوه بر آنچه که گفته شد این سه کشور نسبت به سیاست‌ها، دیدگاه‌ها، منافع و اهداف یکدیگر نیز ظنین هستند و این امر باعث می‌شود نتوانند سیاست‌های محکم و همه‌‌جانبه‌ای را اتخاذ کنند.

لذا تهران، مسکو و آنکارا تنها حول محور سوریه همکاری دارند که معلوم نیست همین همکاری نیز پایدار باشد. بنابراین فعلا همکاری و تعامل در حوزه دیگری را نمی‌توان متصور بود و بعید است بتوانند زمینه و همکاری‌های جدیدی تعریف کنند.

در نهایت اگر همکاری‌های این سه کشور را در یک طرف قرار دهیم و طرف دیگر اقدامات و دخالت‌های آمریکا باشد، ایران، روسیه و ترکیه، چه به صورت انفرادی و چه به صورت مجموعه در آینده با مشکلات بیشتری در خاورمیانه و به خصوص در سوریه در اثر اقدامات نسنجیده و یا طراحی شده آمریکا و دونالد ترامپ روبرو خواهند بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *