جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

الگوی منطقه‌ای ایران برای دوران پساداعش

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به صرف هزینه های مادی و معنوی ایران برای شکست داعش در عراق و سوریه، اکنون این سوال در محافل سیاسی کشور مطرح است که در روندهای آینده سیاسی- اجتماعی که پس از پیروزی‌های میدانی در سوریه و عراق حاصل شده است، ایران باید چگونه وارد عمل شود تا منافع خود در این کشورها را حفظ و تثبیت کند؟

نصرت الله تاجیک/ سفیر پیشین ایران در اردن

جواب به این سوال، پاسخ به یک دغدغه عمومی است که سیاستمداران و مخصوصا کسانی‌که در حوزه سیاست خارجی مسئول هستند، باید با تصمیمات و نحوه اقدام خود اذهان عمومی را در این باره اقناع کنند.

اگرچه در ظاهر به نظر می رسد جایگاه ایران در آینده عراق و سوریه تثبیت شده است، اما در واقع باید گفت که ایران در دوران پسا داعش، روزهای به مراتب سخت‌تری را در این کشورها تجربه خواهد کرد. زیرا آمریکا و رژیم صهیونیستی طی شش سال گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی در این مناطق داشته‌اند و به آسانی از این سرمایه گذاری چشم پوشی نخواهند کرد. در واقع تلاش آنها پس از شکست داعش به این سمت خواهد رفت که به هر طریقی سیاست خارجی ایران را درگیر کنند و اجازه ندهند که این کشور برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی و توسعه‌ ملی‌اش از سرمایه گذاری عظیم مادی و معنوی خود در عراق و سوریه استفاده کند.

در واقع، آنها سعی دارند با کلید زدن پروژه‌های جدید در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی همچون فعال کردن استقلال کردستان عراق، ایران را درگیر بحران های جدید نمایند تا به نحوی توان و پتانسیل سیاست خارجی تهران را برای بهره برداری از هزینه های خود در سوریه و عراق مستهلک کنند. از سوی دیگر ایران نیز ناچار است پروژه‌هایی را تعریف و روندی را آغاز نماید که هم سعی کند پایش روی پوست خربزه اسرائیل و آمریکا نرود و هم در رقابت با سایرین بیشترین سهم کیک را از بازسازی این دو کشور و مخصوصا سوریه به خود اختصاص دهد.

پس در قدم اول جمهوری اسلامی ایران باید روش ماهی لیز را در پیش بگیرد؛ یعنی به گونه‌ای عمل کند که در دام آنها نیفتاده و اجازه ندهد که آنها توان سیاست خارجی ایران را هدر دهند و یا این ظرفیت را علیه تهران استفاده کنند تا در قدم بعدی بتواند با فراغ بال در فرایندهای بازسازی عراق و سوریه مشارکت کرده و جایگاه آینده خود در این کشورها را تضمین نماید.

برای تحقق این هدف، لازم است تا ایران با در نظر گرفتن منافع سایر قدرت های منطقه ای و بین المللی به سمت ارائه یک الگوی توسعه منطقه‌ای با محوریت عراق و سوریه حرکت کند تا بر اساس آن همه کشورها در یک وضعیت برد – برد قرار بگیرند. به طوری که هم منطقه از جمله عراق و سوریه توسعه پیدا کند و هم کشورهای دیگر در قبال این توسعه منطقه‌ای، بتوانند توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌شان را رقم بزنند.

البته، الگوی همکاری منطقه‌ای و تشکیل صندوق توسعه باید بتواند حوزه های گسترده ای از افغانستان تا لبنان را نیز شامل شود. یعنی منطقه‌ای که ظرف یک دهه گذشته آلوده تروریسم، خشونت و افراطی گرایی شده است با ایجاد صندوق توسعه منطقه‌ای به سمت ثبات و بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی حرکت کند. در این صورت با یک حرکت اقتصادی، کشورهای منطقه می‌توانند اقتصاد مکمل داشته باشند و هر یک قادر خواهند بود اقتصاد سیاسی شان را در اختیار این اقتصاد مکمل قرار دهند.

چنین حرکتی هم حساسیت طرف‌های غربی که به دنبال هدر دادن سیاست خارجی ایران هستند را کاهش می‌دهد و هم شرایطی فراهم می‌آورد که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند چین، روسیه و حتی اروپا در این روند قرار بگیرند و از تبعات و اثرات اقتصادی و ایجاد صلح و ثبات و امنیت حاصل از کارکرد این صندوق برخوردار شوند. همچنین این اقدام می‌تواند از جنبه ملی به دلیل مشکلات اقتصادی، افزایش تولید و پیدا کردن بازار عرضه، کمک بسیار بزرگی به اقتصاد داخلی، توانمند کردن و بخصوص بالا بردن سطح اشتغال، کاهش تورم و از بین بردن حالت رکود تورمی و در یک کلام، مقاوم سازی اقتصاد ملی ایران داشته باشد.

از جمله دیگر اقداماتی که ایران باید در برهه پساداعش انجام دهد متقاعد کردن کشورهای دیگر منطقه – که به غلط حضور ایران را نافی منافع خود می‌دانند – برای حضور در این همکاری منطقه ای و صندوق توسعه است. اگرچه ترکیه از پتانسیل مناسبی برای پیوستن به این الگو برخوردار است، اما کشورهایی مانند اردن و عربستان نیز هر کدام مزیت های نسبی دارند که می‌توان از آنها بهره برد تا در چارچوب آن روند حل سیاسی بحران سوریه تسهیل شود.

بنابراین، جمهوری اسلامی ایران به جای آنکه به صورت مستقیم به سمت مسائل سیاسی و امنیتی در عراق و سوریه گام بردارد که هم حساسیت زاست و هم مخالفت‌هایی را برمی‌انگیزد باید در راستای طراحی و ایجاد صندوق توسعه‌ منطقه‌ای گام بردارد تا توان سیاست خارجی کشور در این راستا بکار گرفته شود. چرا که امروز برخی کشورهای منطقه به لحاظ زیرساختی دچار مشکلات بسیاری هستند و ایران باید با یک الگوی درست این مشکلات را حل کند. در صورت در پیش گرفتن چنین الگویی، امنیت لازم در منطقه نیز فراهم خواهد شد زیرا اگر تمام کشورهای منطقه در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند، هر یک از آنها به تنهایی برای تامین امنیت سرمایه‌اش، قواعد این بازی را حفظ خواهد کرد و سعی نمی‌کند دیگران را از بازی حذف کند. تحقق چنین شرایطی نه تنها زمینه های خروج تروریسم از منطقه را فراهم خواهد کرد، بلکه زمینه های بازگشت آرامش به عراق و سوریه را نیز ممکن می کند.تحقق چنین شرایطی، بدون شک می تواند فضای مناسب برای ادامه حضور و نفوذ ایران در این دو کشور را فراهم آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *