جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ادعای جدید کاخ سفید درباره رفح

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز (یکشنبه) مدعی شد که رژیم صهیونیستی پذیرفته است که قبل از تهاجم به شهر مرزی رفح در جنوب غزه، به نگرانی‌ها و نظرات ایالات متحده گوش دهد.

سیل در افغانستان هشت کشته برجای گذاشت

تهران – ایرنا – وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در سه روز اخیر، هشت تن بر اثر جاری شدن سیلاب در افغانستان جان‌باخته و سه تن دیگر مجروح شده‌اند.

کاظمی قمی: ایران از هر ابتکار سازنده‌ای درباره افغانستان حمایت می‌کند

تهران- ایرنا- سفیر و نماینده‌ ویژه رئیس‌جمهوری ایران در افغانستان امروز (یکشنبه) گفت که ایران از هر ابتکاری مانند تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان که سبب حل مشکلات این کشور شود، حمایت می‌کند.

Loading

دلایل و پیامدهای آشتی حماس و فتح

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: توافق و آشتی میان فتح و حماس مساله جدیدی نیست و امکان شکست آن وجود دارد.

علیرضا سلطان‌شاهی*

اگر قرار باشد حماس حاکمیت بلامنازع حاکمیت دولت خودگردان را بپذیرد مانند آن است که حاکمیت دولت اسرائیل را پذیرفته است و حاکمیت نیز با قدرت و هژمونی حماس در غزه منافات دارد. لذا حتما اینها با هم تعارضات و درگیری‌هایی خواهند داشت که در بلند مدت توافق را به ناکامی سوق خواهد داد.

اما برخی معتقدند که ممکن است این توافق پایدارتر از توافق‌های قبلی باشد. استدلال آنها این است که حماس دیگر دنبال آن نیست که در غزه حاکمیت داشته باشد. چون حماس در قامت یک دولت و تشکیلات دولتی لازم بود که پرسنلی داشته باشد و آنها را به لحاظ مالی تغذیه کند. ولی از آنجایی که دولت خودگردان کل نیازهای مالی خود را از طریق کمک‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم اسرائیل تامین می‌کند حماس از زمانی که بعد از انتخابات دولت را در دست گرفت در محاصره درآمد.

مهمترین مشکل حماس با دولت خودگردان نیز این بود که نه تنها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناخت بلکه حاضر به مذاکره نیز نبود و به همین دلیل تحت محاصره قرار گرفت و 3 جنگ را تحمل کرد. منتها خیلی پیش‌تر از جنگ 51 روزه، حماس به این نتیجه رسیده بود که با وجود این محاصره نمی‌تواند هم دولت و هم مقاومت را داشته باشد. به همین دلیل مقاومت را گرفتند و دولت را رها کردند. اسماعیل هنیه خیلی قبل‌تر و بعد از جنگ 51 روزه عملا دیگر به عنوان نخست وزیر دولت حماس معرفی نمی‌شد.

همچنین باید توجه داشت که حماس پیش از این در کنترل امنیتی منطقه غزه با دولت خودگردان مشکل داشت. یعنی حاضر نبودند موجودیت عناصر امنیتی دولت خودگران و پلیس را در غزه بپذیرند. اما ظاهرا امروز با برخی شرایط چنین مسئله‌ای را پذیرفته‌اند. در این میان رژیم اسرائیل فشار وارد می‌آورد که حماس نه تنها باید این اجازه را به دولت خودگران بدهد که پلیس و نیروهای امنیتی را در آنجا به طور کامل مستقر کند بلکه خواهان آن شد که این گروه و مقاومت خلع سلاح شوند. یعنی هر امکانی که به لحاظ امنیتی و نظامی دارد را نیز واگذار کند. اما این مسئله خط قرمز حماس است. یعنی با وجودیکه حماس به تشکیلات خودگردان و پلیس برای ورود اجازه داده است و حاکمیت دولت خودگردان و تاسیسات دولتی آنها را در غزه پذیرفته‌اند اما خلع سلاح را به هیچ عنوان نخواهند پذیرفت. زیرا بین دو گزینه دولت و مقاومت، دولت را واگذار کرده و به مقاومت بازگشته‌اند.

اکنون سوال دیگر این است که چرا دولت خودگردان با وجود چنین سابقه‌ای از حماس تن به این توافق داده است. در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت اگر به سابقه فعالیت ‌ابومازن نگاهی بیاندازیم در می‌یابیم وی همیشه وقتی از غرب و صهیونیسم ناامید شده و خواسته به صورت تاکتیکی به آنها فشار وارد آورد که اگر با وی به توافق نرسند یا نیازهایش را برآورده نکنند به سمت مقاومت خواهد رفت، و در همین راستا بحث آشتی با حماس و نزدیکی به مقاومت را مطرح می‌کند تا بتواند از آمریکا و اسرائیل امتیازی بگیرد.

 در شرایط فعلی نیز بنیامین نتانیاهو به عنوان راستگراترین دولت طول تاریخ اسرائیل نه تنها مذاکره با فلسطینی‌ها را قطع کرده بلکه هرگونه توافق با آنها را نیز ملغی اعلام کرده است و به هیچ وجه موجودیت فلسطینی را قائل نیست. حتی رژیم اسرائیل فشارهایی مبنی بر ساخت شهرک‌های یهودی نشین را به فلسطینیان تحمیل می‌کند و در بحث‌های مقاومتی نیز کاملا فضا را برای فلسطینیان تنگ کرده است.

این شرایط به خصوص درمورد قدس و مسجد الاقصی برای فلسطینی‌ها غیرقابل تحمل است. از این جهت دولت خودگردان با هدف آنکه تاحدودی این فشارها را تعدیل کند به سمت مقاومت آمده تا آنها را وادار به دادن برخی امتیازها کند.

در عین حال باید توجه داشت زمانی که دولت مقاومت بعد از انتخابات شکل گرفت خیلی‌ها موافق حضور حماس در انتخابات نبودند. آنها معتقد بودند چارچوب اسلو در حال پیگیری است و ورود حماس و مقاومت به این عرصه باعث می‌شود که مقاومت دچار یک بازی انفعالی در مقابل صهیونیست‌ها شود.

اگر فرض بگیریم که توافق میان فتح و حماس پایدار بماند، پیامد آن جز محدودیت برای حماس چیز دیگری نخواهد بود. چون دولت خودگردان بعد از دوره‌ای که از غزه دور بوده طبیعی است که پایه‌های حاکمیتی خود را تقویت کند. مهمترین پایه حاکمیتی دولت خودگردان نیز مسائل امنیتی، انتفاضه و مقاومت است و در چنین وضعیتی احتمالا حماس متضرر خواهد شد. اگر چه از زیر بار تعهدات یک دولت خارج شده ولی باید موجودیت خود به عنوان یک نیروی مقاومت را نیز در برابر فشارهای دولت خودگردان حفظ کند. لذا به نظر می‌رسد حماسی‌ها شاید در این فضا، به تدریج می‌خواهند از محوریت مقاومت به سمت مذاکره و فعالیت سیاسی پیش بروند تا یک مبارزه مدنی را با دولت خودگردان و صهیونیست‌ها آغاز کنند. یعنی در یک فضای سیاسی و به دور از مقاومت و انتفاضه.

به همین دلیل آنها به دنبال جایگاه مناسبی در ساف یا سازمان آزادیبخش فلسطین هستند تا آلترناتیو فتح به عنوان بزرگترین جریان ساف قلمداد شود. به عبارت دیگر می‌خواهند نوعی رقابت را با فتح در ساف ایجاد کنند. در نتیجه اگر به فرض این توافق ادامه پیدا کند بیانگر آن است که حماس دیگر یک گروه فعال در عرصه مقاومت نیست بلکه تبدیل به یک جریان سیاسی در حوزه سیاست و بده‌بستان‌های سیاسی شده است که می‌خواهد با طرف‌های مقابل خود یک مبارزه سیاسی را آغاز کند.

کارشناس مسائل فلسطین*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *