جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید

سفیر کشورمان در پاسخ به اظهارات نخست وزیر دانمارک که گفت بود «ایران در مسیر اشتباه تاریخ ایستاده است و نقش مخربی در خاورمیانه دارد» گفت: انتظار می رفت دانمارک، واکنشی نسبت به جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه و سایر نقاط فلسطین اشغالی صورت دهد.

دیدار هیئت حماس با معاون وزیر خارجه چین

هیئتی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست موسی ابومرزوق رئیس دفتر روابط بین‌الملل این جنبش روز یکشنبه با “دانگ لی” معاون وزیر امور خارجه چین در پکن دیدار و گفتگو کرد.

Loading

تداوم روابط راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیرغم تنش لفظی بایدن و نتانیاهو

۱۴۰۳/۰۱/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین - یادداشت: در هفته‌های اخیر تنش‌های لفظی بین واشنگتن و تل‌آویو پیرامون جنگ غزه افزایش یافته است. تنش‌های به وجود آمده به‌حدی است که برخی ناظران بین‌المللی آن را به‌عنوان اختلاف بین آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تفسیر نموده و بعضی‌ها از نخستین «شکاف» بین دو طرف در 76 سال گذشته صحبت می‌کنند.

برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

درحالی‌که تاکنون بیش از 30 هزار غیرنظامی از جمله زن و کودک در غزه به شهادت رسیده‌اند و دولت آمریکا هیچ اقدام مؤثری در قبال توقف ماشین کشتار رژیم‌صهیونیستی در غزه انجام نداده است، اما حمله به کاروان امدادگران بین‌المللی و کشته شدن هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی» که یک سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی می‌باشد، باعث تشدید اختلافات شده است، به‌طوری‌که بنا بر گزارش خبرگزاری آمریکایی «آکسیوس»، در آخرین تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو که بیش از ۳۰ دقیقه به طول انجامید، دو طرف گفتگوی «پرتنش و چالش‌برانگیزی» داشتند.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا پس از گفتگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو اعلام کرد: «اگر شاهد تغییر سیاست‌های اسرائیل نباشیم، رویکرد ما تغییر خواهد کرد». برنی سندرز سناتور دموکرات نیز در سخنانی گفته است، «ما نمی‌توانیم به نتانیاهو التماس کنیم که بمباران غیرنظامیان را متوقف کند و روز بعد هزاران بمب برای او بفرستیم».

در خصوص اختلافات به وجود آمده میان تل‌آویو و کاخ سفید و اینکه اختلافات و تنش‌های مذکور از چه ماهیتی برخوردار است و اینکه آیا چنین تنش‌هایی می‌تواند روابط راهبردی دو طرف را تحت‌الشعاع قرار دهد، نکات قابل توجهی وجود دارد که به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ با توجه به پیشینه روابط آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و ابعاد راهبردی آن و همچنین تعهد دولت آمریکا مبنی بر تأمین و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی در هر شرایطی و به هر قیمتی، کاملاً روشن است که اختلافات موجود، اگرچه تا یک سطح مشخصی باعث تغییر نسبی رویکرد دو طرف می‌شود، اما در سطح کلان، خللی در بنیان‌های راهبردی مناسبات تل‌آویو – واشنگتن به وجود نمی‌آورد و آسیبی به تعهد راهبردی آمریکا در قبال رژیم‌صهیونیستی نمی‌زند.

در این پیوند، اختلافات موجود را باید «تاکتیکی» و موقت دانست. به بیان ساده‌تر اختلافات موجود اساساً بین «آمریکا» و «رژیم اسرائیل» نیست، بلکه بین «بایدن» و «نتانیاهو» و در سطح رهبران است.

شایان ذکر است، «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم‌صهیونیستی تأکید کرده است، «با وجود اختلاف، نباید به روابط راهبردی به آمریکا لطمه وارد شود». این به آن معناست که طرف صهیونیستی هرگز به‌دنبال تعمیق اختلاف با آمریکا نیست و این کشور را همچنان «متحد راهبردی» خود می‌داند.

نکته قابل تأمل اینکه جو بایدن نیز در همان گفتگوی چالش‌برانگیز 30 دقیقه‌ای با نتانیاهو، به این رژیم اطمینان داده که «آمریکا در برابر تهدید‌های احتمالی از هر طرف، از رژیم اسرائیل حمایت می‌کند».

دو؛ آمریکا از اهرم‌‌های مؤثری برای فشار به رژیم‌صهیونیستی جهت پایان دادن به جنگ غزه در کوتاه مدت برخوردار است، اما اینکه چرا تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارد به‌خوبی نشان می‌دهد که تنش در روابط دو طرف عمدتاً بر سر «نحوه مدیریت و شکل جنگ» است نه ابعاد راهبردی آن. «امنیت رژیم اسرائیل» همچنان یک «خط قرمز» برای آمریکاست، به‌ویژه برای شخص بایدن که خود را به رژیم صهیونیستی متعهد می‌داند. بایدن از معدود رؤسایی است که خود را بخشی از «داستان اسرائیل» می‌داند.

با وجود این‌ها، بایدن که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، دوست ندارد که در افکار عمومی آمریکا بیش از این متهم به حمایت از کشتار غیرنظامیان در غزه شود.

در شرایطی که کمتر از 8 ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است و بایدن از محبوبیت و وضعیت مطلوبی در نظرسنجی‌های داخلی برخوردار نیست، او به شدت به پایان جنگ نیاز دارد تا ائتلاف سیاسی ضعیف خود را تقویت کند. این درحالی است که در نقطه مقابل، بسیاری از سیاستمداران ایالات متحده به‌ویژه از حزب جمهوری‌خواه معتقدند که نتانیاهو برای جلوگیری از انتخاب مجدد بایدن، جنگ را طولانی کند.

رویکرد بایدن حتی در مواجهه با راست‌گراترین دولت تاریخ رژیم‌صهیونیستی، مقابله یا خالی کردن پشت نتانیاهو آن‌هم در بحبوحه جنگ نیست، بلکه «سازگار» کردن نتانیاهو با اقتضائات داخلی و بین‌المللی آمریکا است. بایدن هیچ تمایلی به قطع کمک‌های آمریکا به رژیم‌صهیونیستی ندارد. او تحت فشارهای داخلی فقط به دنبال سازوکارهایی برای مدیریت تنش‌ها و حل‌وفصل مشکلات به‌ویژه در مورد امنیت رژیم‌صهیونیستی است.

سه؛ روابط شخصی بایدن و نتانیاهو و همچنین نیاز به تقویت وجهه عمومی بایدن در انتخابات آمریکا که با جنگ غزه گره خورده است، از جمله دلایل اصلی تنش در روابط بین تل‌آویو و کاخ سفید است.

در این چهارچوب، اختلاف بین آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را باید در وضعیتی که بین نتانیاهو و بایدن وجود دارد جستجو کرد. بایدن از همان روزهای نخست پیروزی نتانیاهو با سیاست‌های او مخالف بوده و آن‌ها را در جهت تضعیف روابط بین آمریکا و رژیم اسرائیل ارزیابی می‌کرده است.

بنابراین، هیاهوی بین دو رهبر سیاسی به‌ویژه از سوی بایدن قابل درک است؛ بایدن که خود را یک صهیونیست می‌داند، دوست ندارد، سیاست‌های نتانیاهو باعث خلل در روابط راهبردی کشورش با رژیم‌صهیونیستی شود. البته فضای انتخاباتی هم در فشارهای دولت بایدن به نتانیاهو مؤثر است. اگرچه کاخ سفید همچنان اصرار دارد که هیچ تغییری در سیاست این کشور درخصوص حمایت از متحدش در واکنش به مقاومت فلسطین و غزه ایجاد نشده است و همچنان به پشتیبانی از رژیم‌صهیونیستی برای نابودی حماس و جهاد اسلامی ادامه خواهد داد.

 

نکته پایانی

همان‌طور که اختلاف‌نظرها و فشارهای آیزنهاور به بن گورین در سال 1957 / 1336 برای عقب‌نشینی از صحرای سینا، فشارهای جان اف کندی به بن گورین در سال 1962 / 1341 به‌دلیل سوءظن واشنگتن مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی در دیمونا، فشارهای نیکسون در سال 1973 / 1352 به گلدا مایر برای قبول آتش‌بس با اعراب و ده‌ها اختلاف‌نظر بعدی میان طرفین، نتوانسته است روابط راهبردی تل‌آویو – واشنگتن را تضعیف کند، اختلاف‌نظر و فشارهای بایدن به نتانیاهو هم خللی در مناسبات راهبردی طرفین به وجود نخواهد آورد.

0 Comments