جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

علی‌اف: روند علامت‌گذاری مرزها بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شده است

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی: هاروارد و استنفورد هم با وقف اداره می‌شوند

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه «وقف» در همه جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته امری پسندیده است، گفت: دانشگاه هاروارد یا استنفورد در آمریکا با چند ۱۰میلیارد دلار موقوفات اداره می‌شود، اتفاقا با همین هزینه دانشگاه‌های معتبر و معروفی شدند.

Loading

چرایی و پیامدهای حمایت بی‌قید و شرط هند از رژیم صهیونیستی

۱۴۰۳/۰۱/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هند برای نزدیک به 50 سال به‌دلیل ملاحظات مذهبی، از هرگونه روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی اجتناب می‌کرد و در مجامع بین‌المللی علیه این رژیم رأی می‌داد، اما بعد از پایان جنگ سرد، به یکی از شرکای مهم تل‌آویو تبدیل شد.

برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

بعد از به قدرت رسیدن «نارندرا مودی» در سال 2014 میلادی / 1393 شمسی، روابط دوجانبه هند – با رژیم صهیونیستی با جهش بیشتری همراه شد، به‌طوری‌که مودی ضمن توجه بیشتر به همکاری‌های دوسویه در ابعاد اقتصادی، امنیتی، نظامی و فناوری با رژیم صهیونیستی، عملاً به یکی از کشورهای «دوست» این رژیم تبدیل شد.

تحولات اخیر فلسطین اشغالی و جنگ غزه موجب شد که ماهیت و عمق جهت‌گیری سیاست خارجی هند در رابطه با رژیم صهیونیستی عیان شود. بعد از عملیات طوفان الاقصی، نخست‌وزیر هند، اولین رهبر سیاسی در جهان بود که حتی زودتر از آمریکا این عملیات را «محکوم» و «همبستگی خود با رژیم اسرائیل» را اعلام کرد!

حمایت سیاسی هند از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه مردم غزه به حدی است که این کشور در مجامع بین‌المللی از رأی مثبت به مصوبات و قطعنامه‌هایی که به نفع فلسطین صادر می‌شود، «اجتناب» می‌کند. خودداری از رأی مثبت به قطعنامه درخواست برقراری آتس‌بس فوری در غزه در 27 اکتبر گذشته که 120 کشور جهان به آن رأی مثبت دادند، یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه است.

از ابتدای جنگ غزه، هند علاوه‌بر حمایت بی‌قیدوشرط سیاسی از رژیم صهیونیستی در سطح بین‌الملل، در داخل نیز اقدامات مهمی در این راستا انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت تظاهرات حمایت از فلسطین و صدور مجوز راهپیمایی حمایت از رژیم صهیونیستی، محدود کردن انتشار هرگونه اخبار، اطلاعات و گزارش‌ها در خصوص جنگ غزه و مصائب مردم فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها، ارسال پهپادهای هرمس 900 به رژیم صهیونیستی و … اشاره کرد.

در خصوص دلایل حمایت هند از رژیم صهیونیستی دو نکته قابل توجه وجود دارد:

یک؛ فلسطین اشغالی از مناطق مهمی است که دولت هند با نگاه اقتصادی علاقه زیادی به «اعزام کارگر» به آنجا دارد. در همین حال، رژیم صهیونیستی نیز در سال‌های اخیر به جای استفاده از کارگران فلسطینی، با هماهنگی دهلی نو به کارگران هندی روی آورده است.

در تحولات اخیر که همراه با ناامنی و بی‌ثباتی در فلسطین اشغالی است و طبیعتاً خطرات جانی زیادی هم متوجه کارگران خارجی است، کارگران هندی نه تنها فلسطین اشغالی را ترک نکرده‌اند، بلکه بر تعداد آن‌ها نیز افزوده شده است!

فضای «تبلیغات روانی» و «تصویرسازی» از رژیم صهیونیستی در هند توسط محافل سیاسی و رسانه‌ای دولتی به شکلی است که درحال حاضر میلیون‌ها هندی آرزوی سفر به سرزمین‌های اشغالی و کار در آنجا را دارند. البته روابط قوی مودی و نتانیاهو در شکل‌گیری این فضا هم بی‌تأثیر نیست.

شایان ذکر است براساس توافقنامه‌ای که میان نتانیاهو با مودی امضا شده، قرار است 65 هزار کارگر هندی در بخش‌های مختلف خدماتی، ساختمانی، بیمارستانی و … در اراضی اشغالی مشغول به کار شوند.

دو؛ هندوهای افراطی که در مجامع قانونگذاری، امنیتی، نظامی و … هند نفوذ قابل توجهی دارند و جزو جریان‌های اسلام‌ستیز شناخته می‌شوند که دارای رویکردهای ضدفلسطینی هم هستند، از عوامل مهم و مؤثر در حمایت هند از رژیم صهیونیستی است.

در این رابطه اخیرا «خالد ابوالفضل» استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا فاش کرده است که «برخی از هندوها در کنار نیروهای اسرائیلی در جنگ غزه شرکت می‌کنند»!

منافع اقتصادی و همچنین خرید تجهیزات نظامی (حدود 2 میلیارد دلار در سال) از دیگر عوامل مؤثر در حمایت هند از تل‌آویو در جنگ اخیر غزه است. ضمن اینکه همکاری گروه‌های لابی هندی و صهیونیستی در آمریکا نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

حمایت هند از رژیم صهیونیستی یکی از نشانه‌های مهم «تغییر آرام و تدریجی» سیاست خارجی هند از «عدم تعهد» به سمت واشنگتن و تل‌آویو است؛ آن هم در شرایطی که آمریکا وارد دوران افول خود شده و رژیم صهیونیستی نیز شرایط «بحرانی» و «خطرناکی» را سپری می‌کند.

بنابراین کاملاً پیداست که حمایت بی‌قیدوشرط دولت هند از آمریکا فارغ از دلایل و عوامل مؤثری که در این زمینه وجود دارد، سیاست «واقع‌بینانه‌ای» نیست و قطعاً دارای تبعات و پیامدهای منفی برای هند در سطوح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی است.

با توجه به وضعیت دردناکی که صهیونیست‌ها در غزه به وجود آورد‌ه‌اند و بیش از 30 هزار شهروند بی‌گناه به‌ویژه زنان و کودکان را کشته‌اند، این جنایات می‌تواند چهره سیاسی- اجتماعی هند را که از حامیان سیاسی رژیم صهیونیستی است، «تخریب» کند. ضمن اینکه چنین سیاستی به ضرر «امنیت و منافع ملی» هند است و باعث «تخریب» جایگاه این کشور متمدن در بین سایر ملت‌های جهان و افکار عمومی دنیا می‌شود.

از طرف دیگر بعید نیست ادامه حمایت هند از رژیم صهیونیستی، جامعه مسلمانان این کشور را که حدود 220 میلیون نفر هستند در مقابل دولت قرار دهد. در گذشته نیز، ترس از واکنش مسلمانان مهم‌ترین عاملی بود که اجازه نداد، جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر وقت هند، به سمت تعامل و همکاری با رژیم صهیونیستی برود.

در هرحال در شرایطی که نظام بین‌الملل با «نظم نوینِ» در حال شکل‌گیری، مواجه است و در وضعیتی که هژمونی آمریکا رو به افول نهاده و «کانون قدرت» از غرب به شرق درحال انتقال است، به نظر می رسد حمایت هند از رژیم صهیونیستی که بدون توجه به خواسته جامعه بین الملل و افکار عمومی دنیا به جنایات و نسل کشی در غزه ادامه می دهد از مبنای محاسباتی درستی برخوردار نباشد و نقش آفرینی و جایگاه هند در عرصه بین المللی را شدیدا زیر سوال خواهد برد.

0 Comments