جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادعای وزیر خارجه انگلیس: «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد / ایران با حمایت از حماس، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود

 دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد. طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

بحران سیاسی در منطقه اسکاتلند انگلستان

رسانه‌ها در انگلیس با اشاره به پایان دادن حزب سبز از ائتلاف خود با حزب ملی اسکاتلند به رهبری حمزه یوسف وزیر اول اسکاتلند از بحران سیاسی در این منطقه و احتمال استعفای وزیر اول اسکاتلند در این هفته خبر دادند.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به سی و چهار هزار و چهارصد و هشتاد و هشت نفر افزایش یافته است.

استعفای نخستین وزیر مسلمان یکی از مناطق انگلستان

حمزه یوسف رهبر حزب ملی اسکاتلند که نخستین وزیر اول مسلمان در یکی از مناطق انگلستان در تاریخ این کشور، در پی شکسته شدن ائتلافش با حزب سبز و آنچه اختلافات زیاد با او خوانده از سمت خود به عنوان وزیر اول اسکاتلند استعفا کرد.

فصل بیداری

«دانشجویان آمریکایی» متشکریم؛ پیامی از کودکان غزه به دانشجویان آمریکایی است، که در اعتراض به حمایت کاخ سفید از رژیم صهیونیستی، به پا خاستند.

Loading

تلاش ریاض و ابوظبی برای حفظ نفوذ خود در سودان

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: امارات و عربستان به هر گونه تغییر و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در کشورهای حوزه عربی – آفریقایی حساسیت دارند و همواره خواستار حفظ وضعیت موجود هستند. اما این بار درباره سودان، آنها قطعا با درس گرفتن از قیام های سال 2011، به مخالفت صرف با تغییرات اکتفا نکرده اند، بلکه تلاش می کنند انتقال قدرت را طوری هدایت کنند که منافع خودشان حفظ و صیانت شود.

کوروش فخر طاولی – کارشناس مسائل آفریقا

صادق المهدی رهبر مهم ترین حزب مخالف سودان که آخرین نخست وزیر انتخابی به صورت دموکراتیک این کشور نیز محسوب می شود، وقتی با وجود سرنگونی عمر البشیر و تشکیل شورای نظامی و آغاز روند انتقال قدرت به غیر نظامیان،  تحصن مردم در برابر مقر ارتش در خارطوم بازهم  ادامه پیدا کرد،  در اظهار نظری هشدار داد که مردم معترض مراقب باشند صبر نظامیان لبریز نشود و نیروهای تاریکی، مستاصل از فشار روزافزون مردم معترض برای خروج کامل از میدان، راه خشونت را در پیش نگیرند. در نگاه نخست شاید بتوان گفت این رهبر سیاسی هشتاد و سه ساله سودانی که اتفاقا با کودتای عمر البشیر در سال 1989 از قدرت ساقط شد و بارها نیز به تبعید و حبس رفت و در آخرین بازگشت اش به کشور در دسامبر گذشته از موج برخاسته اعتراضات مردمی در پی سه برابر شدن قیمت نان دفاع کرد و به آن پیوست، با این سخنان صلاح مردم را پی جویی می کند و می کوشد به گونه ای سیاستمدارانه اوضاع را به سوی وضعیت مطلوب هدایت کند. اما اگر بدانیم که این سیاستمدار کارکشته قبل از تحولات اخیر روابطش را با ریاض و ابوظبی به سامان و به نوعی وفاداری اش را به آنها اعلام کرده است، آنوقت شاید تلاش پشت پرده این پدرخوانده های منطقه ای برای هدایت روند اوضاع در سودان محسوس تر شود.

واقعیت این است که امارات و عربستان به هر گونه تغییر و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی در کشورهای حوزه عربی – آفریقایی حساسیت دارند و همواره خواستار حفظ وضعیت موجود هستند. اما این بار درباره سودان، آنها قطعا با درس گرفتن از قیام های سال 2011، به مخالفت صرف با تغییرات اکتفا نکرده اند، بلکه تلاش می کنند انتقال قدرت را طوری هدایت کنند که منافع خودشان حفظ و صیانت شود.

عربستان و امارات عربی متحده با واسطه صادق المهدی یا بدون آن، تحت هیچ شرایطی نمی توانند به عواقب و نتایج قیام مردمی بر منافع شان در منطقه بی توجه باشند. آنها یک بار وقتی نتوانستند تحولات سال 2011 در مصر را مدیریت کنند، شاهد روی کار آمدن دولت اخوان المسلمین محمد مرسی در این کشور شدند؛ گواینکه در ادامه با همکاری آمریکا و موساد و ارتش مصر، و البته در سایه بی تدبیری محمد مرسی، ارتش را در قامت عبدالفتاح سیسی در مصر به حاکمیت رساندند؛ آنها از هر آنچه که ثبات منطقه ای را دگرگون سازد و مخصوصا آن را به سمت موازنه ای ضد آنها هدایت نماید، بیمناکند. بر این اساس طرح مطلوب آنها در سودان نیز حاکمیت نظامیان با پوسته دموکراسی است. به این ترتیب آنها می توانند با ابزار مالی، کنترل شان را بر خارطوم حفظ و منافع خودشان را حفظ کنند.

امارات و مخصوصا عربستان دلایل راهبردی معتبری برای اینکه از شکل گیری حکومت مردم سالار در سودان جلوگیری کنند، پیش روی خودشان می بینند. علاوه بر آن زمینه های لازم نیز برای پیشبرد راهبردشان فراهم است و با تجربه ای که از مصر و یمن دارند، این بار با پیش بینی اوضاع، برای تاثیر گذاری بر تحولات سودان برنامه ریزی و اقدام می کنند. ریاض قبلا با میزبانی کردن از حدود 25000 نیروی نظامی سودانی در جنگ نسل کشانه اش در یمن، روابطی تنگاتنگ با سودان بشیر برقرار کرده بود و اتفاقا همین ژنرال برهان رئیس فعلی شورای نظامی هدایت نظامیان سودانی پیوسته به ائتلاف عربستان را به عهده داشته است. بر این اساس معلوم است که حمایت ریاض از حاکمیت نظامی در سودان در وهله نخست تضمین کننده ادامه حضور نظامیان سودانی در جنگ یمن خواهد بود، کما اینکه این شورا اعلام کرد که ماموریت نظامیان سودانی در کنار عربستان در یمن ادامه خواهد یافت. روی کار آمدن هر حکومت مردم سالار غیرنظامی در خارطوم، می تواند در این روند خلل ایجاد کند. تصاویر ویرانی و نسل کشی مردم بی دفاع یمن، مردم سودان را مانند هر مرد و زن آزاده دیگری در جهان به خشم می آورد و این روزها که ارتش گام به گام در برابر خواست مردم دایر بر انتقال فوری قدرت به غیرنظامیان عقب می نشیند، حاکمان ریاض و ابوظبی ترس و نگرانی شان از بابت از دست دادن کنترل اوضاع در سودان بیشتر می شود. طبیعی است اگر نظامیان در قبای دموکراسی در سودان حاکم شوند، برای آنها بهتر است. در همین راستا، ریاض و ابوظبی کمک مالی سه میلیارد دلاری به سودان تحت هدایت شورای نظامی وعده داده اند. پیشاپیش نیز هر کدام 250 میلیون دلار به خزانه خالی بانک مرکزی کشور واریز کرده اند تا دست کم در آغاز تحولات جدید در این کشور کلیدی هم مرز از طریق دریای سرخ، ابتکار عمل را در آن از دست ندهند. قرار است بخش قابل ملاحظه ای از این کمک – بالغ بر دومیلیارد دلار- صرف تامین مالی مایحتاج غذایی، دارو و انرژی شود.  در مقابل مردم و معترضان در خارطوم، در شعارهایشان هوشمندانه این کمک را رد کرده اند؛ آنها نیز تجربه مصر را پیش رو دارند و البته جوانان سودانی و تحصیل کرده های از خارج برگشته و به انقلاب پیوسته، به عنوان موتور محرکه انقلاب سودان از طریق شبکه های اجتماعی درس های دوستان مصری شان درباره نحوه تعامل و ضد تعامل با ارتش را مرور می کنند.

عربستان و امارات در هر صورت تلاش می کنند روند تحولات در سودان را تحت کنترل داشته باشند. بر این اساس در صورتی که امکان حضور پررنگ نظامیان در قدرت اعم از دوره انتقالی و بعد از آن میسر نشد، آنها قاعدتا می کوشند خودشان را در کنار حاکمیت انتقالی با اکثریت غیرنظامی قرار دهند؛ شرایطی که با توجه به تحولات سریع این روزهای سودان اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. بعد از تظاهرات بزرگ پنجشنبه گذشته، نظامیان چاره ای جز تن دادن به خواسته های تشکل های مدنی و در راس آن اتحادیه اصناف سودان که پیشنهاد وضع قانون اساسی موقت، داده است، ندارند. روند اوضاع حتی در روزهای آینده با اضافه شدن چادرهای تحصن مردمان رنج کشیده شهرستان های سودان در برابر مقر ارتش و اطلاعات در خارطوم، ممکن است تسریع شود- شهرستانی هایی که از مناطق دارفور و کوردوفان، که همواره به دست نظامیان سرکوب شده اند، آمده اند-. بر این اساس اگر واکنش ناگهانی خشونت بار از سوی بخشی از ارتش و وفاداران به نظام البشیر رخ ندهد- آنچنانکه صادق المهدی به نوعی درباره آن هشدار داده است-، انتقال قدرت به حاکمیتی با اکثریت غیرنظامی در سودان، امری کاملا قابل پیش بینی است. در آن زمان، وقتی مردم از کف خیابان ها به اداره امور کشور می رسند، قطعا عربستان و امارات می توانند نقشی برای ایفا کردن داشته باشند؛ چرا که در هر صورت برای اداره کشور به منابع مالی نیاز است و دو کشور پولدار منطقه ای پیش از این با اعلام اینکه می خواهند ” در کنار مردم” باشند، مجبور خواهند بود به اولویت دوم شان یعنی جلوگیری از بروز هرج و مرج در سودان که می تواند به خارج از مرزها مخصوصا به داخل مرزهای عربستان سرایت کند، جلوگیری نمایند.

حکومت همراه برای ریاض و ابوظبی، قبل از هر چیز حکومت نظامیان در سودان است. اگر چنین نشد، حکومت با ظاهر دموکراتیک و رئیس جمهور اقتدارگرا –مانند مصر- در اولویت قرار می گیرد. این دو کشور قطعا تمایل ندارند حاکمیت هایی مبتنی بر رای مردم در سودان یا هر کشور دیگری در منطقه روی کار بیاید. افکار عمومی در این کشورها به ویژه جوانان و بالاخص در عربستان، بیش از هر زمانی دیگری مطالبه گر هستند و ماجراجویی های محمد بن سلمان در عرصه منطقه ای مانند آنچه در یمن مشاهده می کنیم، و نوع تعامل ” ارباب و رعیتی” وی با دونالد ترامپ، پیشاپیش نسل جوان و تحصیل کرده را در عربستان حساس کرده است. از سوی دیگر عربستان و امارات در موضوعات دیگری مانند منافع مصر در پرونده آب نیل، به کمک سودان نیاز دارند؛ سودان و مصر و اتیوپی سه ضلع اصلی ماجرای حقابه نیل هستند که به نوعی ضامن امنیت غذایی مصر و کشورهای منطقه است. عربستان و امارات، تاکنون با کمک های نفتی بی دریغ تلاش کردند پول خون نظامیان سودانی را در جنگ یمن بپردازند؛ از این پس تلاش می کنند با روی کارآوردن حکومتی نزدیک به خود و ترجیحا با ترکیب نظامی، حوزه نفوذ شان در شمال آفریقا را حفظ کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *