جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

پیامدهای انزوای روزافزون رژیم‌صهیونیستی در جهان

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات طوفان الاقصی و به‌ دنبال آن، حمله رژیم‌ صهیونیستی به غزه که تمام مرزهای انسانی، حقوقی و سیاسی را رد کرده است، در عرصه‌های گوناگون تبعاتی را برای رژیم صهیونیستی در بر داشته و خواهد داشت.

حمید خوش آیند – کارشناس مسائل منطقه

یکی از پیامدهای مهم، راهبردی و بی‌سابقه جنگ غزه، که برای نخستین بار در ۷۵ سال گذشته، رژیم‌صهیونیستی را در یک وضعیت دشوار قرار داده است، روند رو به رشد «انزوای» این رژیم در افکار عمومی داخلی و در بین شرکا و متحدان خود است.

برخلاف مقطع پیش از عملیات طوفان الاقصی، حمایت از رژیم‌صهیونیستی عملاً به مسأله‌ای «هزینه‌بر و پیامدبار» برای دولت‌های غربی تبدیل شده است، امروز ترقی‌خواهان حزب دموکرات، نهادهای جوانان و عرب‌های آمریکا به طور آشکار از حمایت بایدن از تل‌آویو خشمگین هستند و به‌شدت آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند. صدای منتقدان و مخالفان جنگ در پایتخت‌های اروپایی نیز شدت یافته و شهروندان اروپایی «مخالف» هرگونه حمایت مالی، اقتصادی و نظامی از تل‌آویو در جنگ غزه هستند.

علاوه بر این تعداد زیادی از مقامات غربی نیز خواستار پایان جنگ و حمایت از رژیم‌صهیونیستی در غزه هستند. در این رابطه بیش از 800 مقام فعلی و سابق از ایالات متحده، انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در 2 فوریه 2024 / 13 بهمن 1402 با انتشار نامه‌ای سرگشاده، مخالفت‌شان را با حمایت دولت‌های خود از عملیات نظامی رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه اعلام کردند. در این میان، حدود 80 مقام از نهادهای دولتی آمریکا علی‌الخصوص وزارت امور خارجه این کشور بودند. این «اولین بار» است که مقامات دولتی کشورهای اروپایی و آمریکایی انتقادات علنی از رژیم صهیونیستی را در چنین سطح گسترده‌ای مطرح می‌کنند.

حتی در نظرسنجی‌های معتبر بین‌المللی در آمریکا و اروپا نیز رژیم‌صهیونیستی از وضعیت خوبی برخوردار نیست. براساس یکی از نظرسنجی‌های مهمی که  شرکت «مورنینگ کونسلت» که متخصص در جمع‌آوری داده‌ها در دنیا است، از 43 کشور انجام داده، حمایت از رژیم‌صهیونیستی در شش قاره جهان به‌طور محسوسی کاهش یافته است.

براساس نظرسنجی مذکور، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر در آمریکای لاتین از دیدگاه مثبت نسبت به رژیم‌صهیونیستی به دیدگاهی منفی تغییر جهت داده‌اند. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای ثروتمند از جمله ژاپن، کره جنوبی و انگلیس که قبلاً دیدگاه منفی نسبت به رژیم‌صهیونیستی داشتند، اینک دیدگاه منفی‌تری نسبت به این رژیم پیدا کرده‌اند.

برآیند نظرسنجی ماه‌های اخیر در آمریکا و اروپا که جزئیات آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است، نشان‌دهنده این مسأله است که برای نخستین بار در بیش از 7 دهه گذشته، در جوامع غربی در سه سطح افکار عمومی، ساختاری و کارگزاری، بر سر حمایت از رژیم‌صهیونیستی اختلاف‌نظرهای شدیدی پیدا شده است.

مجموع مطالب گفته شده نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ غزه، گسترش «احساسات ضدصهیونیستی» در جهان به‌خصوص در کشورهای غربی که در اشکال مختلف ظهور و نمود یافته است، ضمن تشدید روند انزوای رژیم‌صهیونیستی در جهان، «حفره‌ای بزرگ و ترمیم‌ناپذیر» در ساختار مشروعیت حقوقی و سیاسی این رژیم و سازوکارهای حمایتی دولت‌های غربی از آن ایجاد کرده است.

ماهیت محاکمه رژیم‌صهیونیستی در دادگاه لاهه که که نمایندگانی از 52 کشور جهان در آن حضور داشتند و قریب به اتفاق آن‌ها منتقدان و مخالفان سرسخت رژیم‌صهیونیستی بودند، نیز از «پیامدهای بی‌سابقه» روند رو به رشد انزوای تل‌آویو در جهان محسوب می‌شود.

انزوای رژیم‌صهیونیستی همچنین دست این رژیم را به‌تدریج در پیشبرد بسیاری از سیاست‌های ضدفلسطینی و منطقه‌ای که بخشی از آن‌ها مستلزم «بهره‌برداری» از مکانیسم‌های بین‌المللی و مجامع حقوقی و سیاسی جهانی است، می‌بندد.

افزون بر این‌ها، انزوای رو به رشد رژیم‌صهیونیستی در جهان نه‌تنها طرح تحقق «خاورمیانه جدید» که یک پروژه مشترک آمریکایی – صهیونیستی است را «باطل» می‌کند، بلکه دست جبهه مقاومت اسلامی در منطقه برای مبارزه با این رژیم را بازتر می‌کند. اختلال در روند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی و ایجاد موانع جدی در مسیر اشغالگری، شهرک‌سازی و الحاق از دیگر پیامدهای قابل توجه در این زمینه است. علاوه بر این، انزوای رژیم‌صهیونیستی در جهان، روند تعاملات اقتصادی، سیاسی و … این رژیم با کشورهای خارجی را هم متأثر از فشار افکار عمومی، تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

در کنار این‌ها، باید به «بازگشت بیش از پیش مساله فلسطین به صدر مسائل منطقه‌ای و جهانی» اشاره کرد که همزمان با گسترش انزوای رژیم‌صهیونیستی در جهان در حال تحقق است؛ به این معنا که در 75 سال گذشته، هرگز همانند امروز فلسطین در کانون توجه قرار نداشته است که دلیل اصلی آن عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه می‌باشد که باعث شده است، افکار عمومی جهان بیش از هر زمان دیگری به ماهیت «لرزان و جنایتکارانه» رژیم‌صهیونیستی پی ببرند.

در پایان باید گفت، با اینکه رژیم‌صهیونیستی و شخص نتانیاهو وارد دوره انزووای شدید و بی‌سابقه شده است و موج عظیم فشارهای جهانی، رژیم‌صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم را به‌شدت منزوی کرده است، اما آنچه که فعلاً این رژیم را سر پا نگه داشته است نه توانمندی‌های میدانی و نظامی که اساساً ادامه «حمایت» همه‌جانبه آمریکا از آن است. رژیم‌صهیونیستی به لطف لابی یهود و نیازی که کاخ سفید به زنده نگه داشتن پروژه یهود و صهیونیسم در قلب منطقه و جهان اسلام دارد، هنوز از حمایت سرسخت‌ترین متحد خود، ایالات متحده برخوردار است.

0 Comments