جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

نماینده پاکستان در کنفرانس فلسطین: نبرد حماس علیه اسرائیل مشروع و موجه است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده پاکستان در کنفرانس بین‌المللی فلسطین در استانبول گفت: مقاومت مسلحانه فلسطینیان از جمله حماس در برابر اشغال وحشیانه اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل کاملاً موجه است.

اسرائیل هرگز بر رفح مسلط نخواهد شد/ مقاومت در غزه در آماده باش کامل است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: همه گروه های مقاومت در غزه در آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در شهر «خان یونس» و شمال و مرکز نوار غزه بسیار استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

عبدالمحمد طاهری می گوید: دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌ تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و همزمان با آن مویدی بر آن است که طالبان هیچ گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی ما بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

Loading

پیامد‌های عملیات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالیکه رژیم‌صهیونیستی، رفح را منطقه امن برای غیرنظامیان تعیین کرده بود، اما در چند هفته اخیر، حملات هوایی به این منطقه که «دروازه غزه به جهان خارج» نام دارد و حدود یک میلیون و 300 هزار نفر آواره نیز در آنجا حضور دارند، شدت یافته است.

حمید خوش آیند – کارشناس مسائل منطقه

عملیات زمینی در رفح، از طرح‌های نظامی مهم تل‌آویو است که به‌تازگی در دستور کار دولت نتانیاهو قرار گرفته است. نتانیاهو در اظهارات جدیدی تاکید کرده است: «ما تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح نیز هست. پس ما به فلسطینی‌های غیرنظامی فرصت می‌دهیم که رفح را ترک کنند».

وی پیش از این در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا با تأکید مجدد بر تلاش برای نابودی گردان‌های نظامی حماس در رفح تا قبل از ماه رمضان، اعلام کرده بود عملیات زمینی در رفح در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

حمله قریب‌الوقوع به رفح توسط بسیاری از نهادهای بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری، کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا محکوم شده است. دبیرکل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان و سایر کشورهای اروپایی هر یک به‌نوعی ضمن ابراز مخالفت و نگرانی از طرح رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح، خواستار توقف فوری جنگ و آتش‌بس کامل شده‌اند.

اتحادیه عرب، عربستان، مصر، قطر، اردن، عراق، سوریه و بسیاری از کشورهای عربی نیز درخصوص حمله زمینی به رفح هشدار داده‌اند. در بین مقامات رژیم اسرائیل هم در خصوص انجام این عملیات اختلاف نظرها بویژه میان نتانیاهو و هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش شدت یافته است.

در این میان، دولت آمریکا در قبال حمله زمینی رژیم‌صهیونیستی به رفح یک رویکرد متناقض اتخاذ کرده است؛ دولت بایدن با اینکه در ظاهر به صف مخالفان حمله به رفح پیوسته است، اما جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن متحدش تل‌آویو را به قطع کمک‌های نظامی تهدید کرده یا خیر، گفته است: «ما به حمایت از اسرائیل ادامه خواهیم داد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آن‌ها از ابزارها و توانمندی‌های لازم برای انجام آن کار برخوردارند». این اظهارات را می‌توان به‌عنوان چراغ سبز آمریکا برای حمله به رفح تعبیر کرد.

رژیم‌صهیونیستی از حمله نظامی به رفح اهداف مهمی را در دو سطح «اعلامی» و «اعمالی» دنبال می‌کند.

نابودی حماس و آزادی اسرا از جمله عبارات پرتکرار در اظهارات روزهای اخیر نتانیاهو درخصوص حمله به رفح است. در این باره وی مدعی شده است: «نابودی حماس هدف اساسی ماست. اکثر گردان‌های باقی مانده حماس در غرب غزه و شهر رفح مستقر هستند و هدف بعدی نبرد با آن‌هاست».

در گام اول، نتانیاهو درصدد «جبران شکست اهداف اعلامی» خود در غزه ازجمله نابودی حماس و آزادی اسرا و تحت فشار قرار دادن مقاومت فلسطین برای عقب‌نشینی از مواضع خود، از طریق حمله زمینی به رفح است. نتانیاهو حمله به رفح را به‌عنوان آخرین نقطه‌ «دستاوردسازی‌های» سیاسی، نظامی و امنیتی در جنگ غزه برای کاستن از فشار افکار عمومی داخلی به‌ویژه خانواده‌ اسرای صهیونیستی تلقی می‌کند.

کابینه تندروی صهیونیستی که از سوی خانواده‌های اسرا به‌شدت تحت فشار قرار دارد، بر این باور است که اسرا در رفح نگهداری می‌شوند، بنابراین با یورش زمینی به این شهر می‌توانند آن‌ها را آزاد کرده و از زیر بار فشارها خارج شوند و فضای تنفسی برای خود ایجاد کنند.

نتانیاهو در پوشش مقاصد اعلامی، اما اهداف دیگری را دنبال می‌کند: 1- ایجاد رعب و وحشت در بین ساکنان غزه و رفح جهت انتقال آن‌ها به کرانه باختری، کشورهای اطراف و صحرای سینا؛ 2- تأمین امنیت شهرک‌نشینان صهیونیست؛ 3- هموارسازی سیاست توسعه‌طلبی در اراضی اشغالی با در اختیار گرفتن کنترل باریکه غزه و رفح؛ 4- ایجاد ترتیبات امنیتی و سیاسی جدید در غزه همانند آنچه که در کرانه باختری وجود دارد؛ 5- افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکره با حماس؛ 6- انتقال گذرگاه رفح به منطقه کرم ابوسالم که باعث می‌شود کنترل و اشراف رژیم‌صهیونیستی در حوزه تفتیش امنیتی و … بر مبادی ورودی بیشتر شود؛ 7- فرسایشی کردن جنگ در غزه با هدف کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات پیش‌رو؛ 8- و در نهایت ممانعت از مداخله قاهره در اداره گذرگاه رفح، ازجمله اهداف «واقعی» و «راهبردی» رژیم‌صهیونیستی در حمله زمینی به رفح است.

در خصوص «چشم‌انداز» حمله زمینی به رفح، باید گفت رژیمی که با 300 هزار سرباز و تجهیزات سنگین و پیشرفته در حمله به غزه به اعتراف خود و با توجه به وضعیت میدانی و نظامی نتونسته است موفق شود، در حمله به رفح نیز قطعاً شکست خواهد خورد.

تحقق اهداف اعمالی از طریق حمله به رفح مستلزم پیروزی در زمینه اهداف اعلامی است. بنابراین طبیعی است که شکست در اهداف اعلامی از حمله به رفح که از هم اکنون مشخص است، باعث شکست اهداف راهبردی هم خواهد شد. علاوه بر این، حمله به رفح با توجه به واکنش حماس که اعلام کرده است رژیم صهیونیستی با پاسخی بزرگ‌تر از عملیات طوفان الاقصی مواجهه خواهد شد، نه‌تنها ضرب آهنگ تحولات جنگ را تند و پیچیده خواهد کرد، بلکه رژیم‌صهیونیستی را نیز در وضعیت دشوارتری قرار خواهد داد.

این در حالی است که حمله به رفح، پیامدهای مهمی برای تل‌آویو در پی خواهد داشت که ازجمله آنها می‌توان به تشدید واکنش‌ها و مخالفت‌هایی اشاره کرد که امروز در سطح افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین دولتی وجود دارد. تشدید فشارهای بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی، پیچیده‌تر کردن موضوع آزادی اسرای صهیونیستی، تهدید پیمان کمپ دیوید با توجه به هشدار مصر مبنی بر تعلیق آن، سخت‌تر شدن روند حمایت آمریکا از تل‌آویو و اختلال بیشتر در تلاش‌های رژیم‌صهیونیستی در باره عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی از دیگر پیامدهای مهم در این زمینه است.

0 Comments