جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

چرایی وحشت لابی صهیونیسم از جنبش دانشجویی آمریکا

یکی از تاثیرات زودهنگام جنگ غزه این بود که افکار عمومی جهان را از شر همه رویکردها و روایت‌های مسموم و جعلی که توسط حامیان صهیونیسم در دنیا نشر یافته بود آزاد و چشم هرکسی که به دنبال حقیقت است را باز کرد.

Loading

موانع و چالش‌های راه‌حل دو دولتی در فلسطین اشغالی

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تشکیل دو دولت یا دو کشور فلسطینی - اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی یک ایده قدیمی است که برای نخستین بار در 29 نوامبر سال 1957 میلادی / 7 آذر 1326 توسط سازمان ملل و با صدور قطعنامه 181 پیشنهاد شد. تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل، همچنین اساس پیمان اسلو در سال 1993 / 1372 بود که می‌بایست در فرآیند 5 ساله اجرا می‌شد.

حمید خوش آیند  – کارشناس مسائل منطقه

بر مبنای طرح دو دولتی، فلسطین در 18 درصد سرزمین فلسطین تاریخی و در مرزهای 1967 میلادی / 1345 شمسی تشکیل می‌گردد که شامل نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی می‌شود و به وسیله یک کریدور از طریق رژیم صهیونیستی به یکدیگر متصل خواهند شد.

ایده مذکور که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفته است، این روزها در برخی محافل سیاسی منطقه، آمریکا و اروپا مجدداً به عنوان «راهکاری» برای خاتمه جنگ غزه مطرح شده است. اخیراً دولت انگلیس نیز در طرح پنج ماده‌ای خود برای پایان جنگ غزه، بر تشکیل دولت فلسطینی برای مدیریت نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرده است.

تشکیل دو دولت در صحنه عمل، واقع‌بینانه نبوده و ثابت شده است که عملاً امکان تحقق آن وجود ندارد. این طرح با «موانع و چالش‌های» جدی مواجه است که در ادامه به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ نفس وجود مقاومت و مبارزات ضدصهیونیستی در فلسطین اشغالی به معنای «رد» هرگونه طرح دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی است. چرا که آزادسازی اراضی اشغال شده و نابودی رژیم صهیونیستی، فلسفه وجودی مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد.

اگر قرار به پذیرش طرح دو دولتی و رسمیت بخشیدن به دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی بود، مقاومت به شکلی که ده‌ها سال است در فلسطین شاهد آن هستیم، شکل نمی گرفت. لذا تن دادن به طرح دو دولتی در «نقطه مقابل» گفتمان مقاومت فلسطین قرار دارد که تاکنون بیش از 100 هزار نفر برای آن شهید شده‌اند.

دو؛ اگر از منظر توافقات و اسناد موجود به مسأله نگاه شود، راه‌حل دو دولتی، امروز فقط در تئوری وجود دارد و در عمل سال‌هاست که «مرده» است. شرایطی که امروز بر سرزمین‌های اشغالی حاکم است با شرایطی که برای تشکیل دو دولت تعیین شده بود، کاملاً متفاوت شده است.

تنها کافی است به این مسأله اشاره شود که عقب‌نشینی در امتداد مرزهای 1967، احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی و اسکان حدود 750 هزار صهیونیست در مناطق یاد شده و در میان 3 میلیون فلسطینی، شرایط اولیه و لازم برای تشکیل دو دولت مستقل را به‌طور آشکار از بین برده است.

سه؛ از نظر قواعد و کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل نیز طرح دو دولتی قابلیت اجرا ندارد. چرا که براساس مجموع شاخص‌های تعریف شده در حقوق بین‌الملل، فلسطین یک منطقه اشغالی است و رژیم صهیونیستی نیز یک «قدرت اشغالگر» به‌شمار می‌رود.

به‌عبارتی از نظر حقوق بین‌الملل، اسرائیل وجود خارجی ندارد. در این چهارچوب، تشکیل دولت و کشور توسط نیروی اشغالگر در سرزمینی که اشغالی محسوب می‌شود و اساساً متعلق به دیگران است، برخلاف اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است.

چهار؛ افکار عمومی در فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز مخالف طرح دولتی هستند. به‌عنوان مثال، براساس نظرسنجی «مؤسسه گالوپ» که در ماه سپتامبر 2023 / شهریور 1402 انجام شد، تنها 24 درصد از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی از راه‌حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کنند که نسبت به سال 2012 / 1390 بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی اخیر «مرکز تحقیقات پیو» هم نشان می‌دهد تنها 35 درصد از صهیونیست‌ها معتقدند «راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز اسرائیل و یک کشور مستقل فلسطینی می‌توان یافت» که در مقایسه با سال 2013 / 1391 حدود 15 درصد کاهش یافته است.

پنج؛ اگر «توازن و تعادل قوا» را یکی از شرایط تحقق طرح دو دولت در اراضی اشغالی بدانیم، مقاومت فلسطین امروز از نظر کمی و کیفی به قدری قدرتمند شده است که شانس اجرای طرح دو دولتی را صفر کرده است. به عبارتی از منظر رویکرد‌ قدرت و واقع‌گرایی و همچنین منطق «سود و هزینه»، هزینه‌ای که تن دادن به طرح دو دولتی برای فلسطینی‌ها دارد، به مراتب بیشتر از مقاومت و تلاش برای آزادی اراضی اشغال شده است.

شش؛ از ناحیه حاکمیت در رژیم صهیونیستی نیز، طرح دو دولتی با مخالفت شدید مواجه است. کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به‌ویژه نتانیاهو و عناصر همسو با او به‌شدت با تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی مخالف هستند.

نتانیاهو تاکنون بارها مخالفت خود را با حاکمیت فلسطین اعلام کرده و گفته است که در مورد کنترل کامل امنیتی رژیم در غرب اردن سازش نخواهد کرد و زیر بار تشکیل دولت فلسطین نخواهد رفت. این درحالی است که در آمریکا نیز به استثنای بایدن و دموکرات‌ها، هیچ کس موافق تشکیل دو دولت نیست. نکته قابل توجه اینجاست که اگر در انتخابات پیش‌رو بایدن شکست بخورد و چهره‌ای مثل ترامپ روی کار آید، راه‌حل دو کشوری در آمریکا هم به «فراموشی» سپرده خواهد شد.

در پایان باید تأکید کرد که «عملیات طوفان الاقصی» و تحولات دنباله‌دار آن، طرح دو دولتی را تا حد بسیار زیادی از بین برده است. اگر طرح دو دولتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق می داشت، اصلاً عملیات طوفان الاقصی آغاز نمی‌شد.

بنابراین طرح چند باره این موضوع از سوی آمریکا آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی از وضعیت بسیار متشنجی برخوردار است و موجودیت آن به‌طور بی‌سابقه‌ای با تهدیدهای راهبردی مواجه شده است، چیزی جز «فریب» افکار عمومی و تلاش برای نجات رژیم صهیونیستی از بحران‌های خطرناک و کنونی نیست.

0 Comments