جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشگاه مک‌گیل هم به جمع اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از غزه پیوست + فیلم

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه مک‌گیل شهر مونترال در ایالت کبک کانادا هم با الهام از جنبش همبستگی غزه در پردیس‌های دانشگاهی در ایالات متحده، روز شنبه اردوگاهی را در محوطه این دانشگاه برپا کردند.

ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین

ویدبویی از لحظه انتظار رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، برای استقبال از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دست دادن آنها در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. از سوی دیگر، بر اساس آنچه رسانه‌های چینی گزارش دادند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد./چندثانیه

هشدار مقام‌های واشنگتن درباره بی‌اعتباری تضمین‌های تل‌آویو در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هشدار داده‌اند که تضمین‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

هشدار مقام‌های واشنگتن درباره بی‌اعتباری تضمین‌های تل‌آویو در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هشدار داده‌اند که تضمین‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

Loading

قمار بایدن برای احیاء روند عادی‌سازی روابط سعودی و رژیم صهیونیستی

۱۴۰۲/۱۰/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای جنگ غزه، وزیر خارجه آمریکا دو بار به عربستان سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرده است. «روند سازش» تل‌آویو - ریاض و برقراری مناسبات دیپلماتیک، مهم‌ترین دستور کار وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیرش (6 ژانویه 2024 / 18 دی 1402) با مقامات سعودی بوده است.

حمید خوش آیند – کارشناس مسائل منطقه

بلینکن بعد از گفتگو با بن سلمان در شهر العلا در اظهاراتی تصریح کرد: «در مورد مسأله عادی‌سازی روابط در همه کشورها از جمله عربستان رایزنی کردیم. اهمیت زیادی به این مساله داده می‌شود، اما این امر نیازمند پایان جنگ در غزه و ایجاد روند عملی برای برپایی دولت فلسطینی است».

در همین حال، ولیعهد سعودی نیز پیامی از طریق بلینکن با این مضمون به نتانیاهو منتقل کرده است که عادی‎سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مشارکت در بازسازی غزه، مشروط به «پذیرش راه‌حل دو کشوری» از سوی تل‌آویو است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که یکی از مسئولان ارشد دولت آمریکا اواخر دسامبر گذشته گفته بود: مذاکرات ما با سعودی‌ها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان خواهان پیشروی در مسأله عادی‌سازی روابط هستند.

علاوه بر این، «بریت مک جورج» یکی از مسئولین عالی‌رتبه در کاخ سفید به تازگی برنامه بازسازی 90 روزه غزه را در چارچوب طرح جامعی ارائه داده است که سازش بین رژیم صهیونیستی و عربستان نیز شامل آن می‌شود.

درخصوص تلاش دولت آمریکا برای احیاء عادی‌سازی روابط ریاض – تلاش‌آویو توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

یک؛ عادی‌سازی یک «پروژه» غربی – عبری است که اساساً در جهت منافع آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی قرار دارد. اگرچه این پروژه در کوتاه‌مدت می‌تواند فرصت‌های اندک اقتصادی، تجاری و … برای دولت‌های عربی که وارد پروژه مذکور می‌شوند، داشته باشد، اما در «بلندمدت» منافع و «امنیت ملی» این کشورها را با تهدیدهای راهبردی مواجه می‌کند. چرا که اولاً «ابزاری» برای تضمین امنیت و بقاء رژیم صهیونیستی است، ثانیاً، برخلاف دیدگاه افکار عمومی عربی بوده و به زیرساخت‌های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی و … آنها آسیب خواهد رساند.

این درحالی است که عادی‌سازی روندی «یک‌سویه» است و هیچ‌گونه تضمینی مبنی بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی به تعهداتشان به ریاض و سایر دولت‌های عربی عمل کنند، وجود ندارد. با گذشت بیش از سه سال از امضای توافق عادی‌سازی با امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی هنوز به بخش عمده‌ای از تعهداتی که به امارات داده بودند، عمل نکرده‌اند!

در تل‌آویو و واشنگتن دیدگاهی وجود دارد که معتقد است هرگونه تضمین امنیتی و نظامی به کشورهایی که قصد عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را دارند، می‌تواند خطری بالقوه برای موجودیت و امنیت این رژیم محسوب شود!

دو؛ با توجه به اینکه آمریکا سهم مهمی در جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به عهده دارد و در روندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، طراحی و اجرای عملیات حضور جدی دارد، بنابراین کاخ سفید این جنگ را به‌عنوان فرصتی برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود قرار داده است.

آمریکا از عادی سازی روابط عربی به‌ویژه عربستان با رژیم صهیونیستی که با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تا حدود زیادی به کما رفته است، اهداف مشخص و «فریبکارانه‌ای» را دنبال می‌کند. «بهره‌برداری‌های انتخاباتی» بایدن در انتخابات پیش‌رو و همچنین «ایجاد فضای تنفس برای صهیونیست‌ها» در شرایطی که این رژیم در بدترین دوره حیات خود قرار دارد و آمریکا نیز همچنان متعهد به تضمین امنیت و بقاء آن است، از اهداف کلیدی در این زمینه است.

در واقع، دولت بایدن از عادی‌سازی روابط ریاض – تل‌آویو به‌دنبال کاهش بار سنگین انتقادات محافل مختلف به ویژه جمهوری‌خواهان علیه خود است که معتقدند بایدن نتوانسته است امنیت اسرائیل را به نحو مطلوب تأمین کند.

سه؛ با وجود تلاش‌های دولت بایدن برای احیاء عادی‌سازی روابط ریاض – تل‌آویو، اما این مسأله با «موانع» جدی و مهمی مواجه است. اولاً عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی را در تنگنای راهبردی قرار داده است، به شکلی که به قول «دنیس راس» مذاکره‌کننده کهنه‌کار آمریکا در پرونده‌های منطقه‌ای که در دسامبر گذشته به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، «جسد سیاسی اسرائیل درحال حاضر توان انجام این کار را ندارد».

ثانیاً، کابینه تندرو و راست‌گرای نتانیاهو با پیش‌شرط اصلی ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یعنی تشکیل دولت مستقل فلسطینی و توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری، به‌شدت مخالف است و هرگز زیر بار آن نمی‌رود.

و مهم‌تر از همه اینکه قریب به اتفاق افکار عمومی عربستان مخالف هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی هستند. به عنوان مثال، نظرسنجی جدید «مؤسسه واشنگتن برای خاور نزدیک» نشان می‌دهد ۹۶ درصد سعودی‌ها معتقدند که کشورهای عربی باید همه روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. ۸۷ درصد از سعودی‌ها هم می‌گویند جنگ غزه نشان داده است که اسرائیل آنقدر ضعیف و از درون متلاشی است که روزی می‌توان این رژیم را شکست داد.

با وجود چنین نگاهی در افکار عمومی عربستان، طبیعی است که نادیده انگاشتن رأی و نظر مردم در خصوص مسأله‌ای که قریب به اتفاق جامعه با آن مخالف‌اند، تا چد می‌تواند دربار سعودی را با «تهدیدهای داخلی» مواجه سازد.

نکته پایانی؛ ابعاد و پیامدهای راهبردی عملیات طوفان الاقصی در عرصه‌های امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی به وضوح نشان داد رابطه با رژیمی که تا این حد ضعیف و شکننده شده است، یک «خطای راهبردی» است.

در این رابطه این سوال مطرح است که رابطه با رژیمی که با آن همه ادعا و تجهیزات مدرن نظامی و امنیتی و ارتش قدرتمند و حمایت‌های همه‌جانبه بین‌المللی و حتی منطقه‌ای، در مقابل یک گروه کوچک فلسطینی با سلاح نه چندان قوی در غزه (که از زمین و دریا و هوا سال‌هاست در محاصره است) زمین‌گیر شده است و در بدترین وضعیت امنیتی، نظامی و سیاسی خود در 75 سال گذشته قرار دارد و اقتصاد آن هم در آستانه ورشکستگی می‌باشد، واقعاً چه «سودی» برای برخی دولت‌های عربی دارد؟!

آنچه کاملا روشن است اینکه بایدن به دنبال «هزینه کردن» ریاض به عنوان «محور» دولت‌های عربی، در جهت منافع انتخاباتی خود و نجات رژیم صهیونیستی از باتلاق طوفان الاقصی است.

0 Comments