جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به حکم احتمالی دادگاه لاهه: اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است. وی با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود، اگر لازم باشد مقامات در اسرائیل می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد.

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

اهمیت و پیامدهای راهبردی از سرگیری روابط ایران و مصر

۱۴۰۲/۱۰/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی – یادداشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط ایران و مصر در سطح فعالیت دفاتر «حافظ منافع» بوده است. این وضعیت را بیش از هر چیز باید متأثر از «نگاه امنیتی» سیاست خارجی مصر به ایران و تبعیت قاهره از برخی بازیگران منطقه و فشارهای بین‌المللی به‌خصوص از سوی آمریکا دانست.

حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

اما اخیرا فضای جدید و امید بخشی به‌وجود‌آمده و بحث ازسرگیری روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران یکبار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. به‌خصوص‌اینکه در فاصله کوتاهی، رؤسای جمهور دو کشور در دو اقدام مهم به‌ صورت حضوری و تلفنی با هم گفتگو کرده‌اند که نشان‌دهده عزم جدی تهران و قاهره برای ازسرگیری روابط دوجانبه است.

اقدام نخست مربوط به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در 11 اکتبر 2023 / 20 آبان 1402 است. در این دیدار که در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شد، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با بیان اینکه «اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است»، گفت: «برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند». بازگشایی سفارتخانه‌ها ازجمله موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

در دومین اقدام، آقای رئیسی 23 دسامبر 2023 / 2 دی 1402 در تماس تلفنی، دوره جدید ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی را تبریک گفت. در این گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور توافق کردند که «برای حل‌و‌فصل نهایی مسائل بین دو کشور گام‌های ملموس بردارند».

درخصوص تلاش‌ها برای احیای روابط ایران و مصر نکات قابل توجهی وجود دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک؛ دیدار و گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور در فاصله کوتاهی در دو ماه اخیر و همچنین دیدارها و پیگیری‌هایی که در سطوح میانی برای ازسرگیری روابط دو کشور انجام می‌شود و ادامه دارد، موضوعات و اقدامات جدیدی است که پس از سال‌ها و به‌صورت «جدی» در حال اتفاق افتادن است.

دو؛ اهمیت برقراری مناسبات دوجانبه است که می‌تواند در قالب «معادله برد – برد»، ضمن تأمین منافع دو کشور در عرصه‌های مختلف، «فرصت‌ها و پیامدهای مطلوبی» نیز در سطح منطقه و جهان اسلام داشته باشد و به‌رفع مشکلات مهمی چه در مناسبات دوجانبه و چه در منطقه کمک کند.

ایران و مصر دو کشور «تاریخ‌ساز و متمدن» هستند که یکی از قدیمی‌ترین روابط دوجانبه در سطح دیپلماتیک جهانی را داشته‌اند. قدمت و روند تحولات سیاسی، تاریخی و … غرب آسیا و شاخ آفریقا از دوران باستان برای سده‌های متوالی با نام ایران و مصر گره خورده است.

با وجود گذشته قدرتمند تاریخی که وجوه «همگرایانه زیرساختی» زیادی را در پیش‌روی دو کشور قرار داده، اما بیش از 40 سال است که سطح روابط (کمی و کیفی)، با ظرفیت‌های موجود آن هم‌تراز نیست؛ مسأله‌ای که بیش از هر چیز به سود کشورهای رقیب و متخاصم تمام شده است.

روابط کنونی در سطح دو کشوری نیست که از نظر مؤلفه‌های تاریخی، فرهنگی، دینی و … دارای اشتراکات زیادی هستند و از نظر جمعیتی و «برجستگی‌های ژئوپلیتیکی» از موقعیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند و نقش تأثیرگذاری در «موازنه قدرت» و تعیین نوع اتحادها و ائتلاف‌های منطقه‌ای دارند.

سه؛ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازیگر نقش‌آفرین در غرب آسیا، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین مصر به‌عنوان قلب جهان عرب و بازیگر مؤثر در دریای سرخ، مدیترانه و شمال آفریقا، از «فرصت‌های بالقوه‌« برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه برخوردارند.

همکاری‌های فیمابین در زمینه بانک آسیایی زیرساخت، بانک توسعه اسلامی، بانک مشترک مصر و ایران، شرکت نساجی مصر و ایران و شرکت مشترک کشتیرانی، همچنین انتقال فناوری‌های نوین ایران در حوزه داروسازی، پزشکی، پتروشیمی و … از جمله حوزه‌های مهمی است که ایران می‌تواند به مصر که 80 درصد نیازهای آن از واردات تأمین می‌شود و در حال حاضر از رکود و «بحران اقتصادی» رنج می‌برد و به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری و جذب منابع خارجی است، کمک کند.

حمل‌ونقل دریایی، گردشگری، تشویق سرمایه‌‌گذاری از طریق توافقات و تفاهم‌نامه‌های گمرکی و کاهش تعرفه‌ها و مالیات و تولیدات مشترک از دیگر حوزه‌های بالقوه برای تقویت همکاری دو کشور است.

چهار؛ بهبود روابط ایران و مصر افزون‌بر منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی، در حوزه «صلح و امنیت منطقه‌ای» نیز می‌تواند مؤثر واقع شود. با توجه به اینکه دو کشور از ابزارهای تعیین‌کننده در معادلات منطقه از جمله در رابطه با تحولات فلسطین برخوردارند، طبیعتاً درصورتی‌که مناسبات دوجانبه در روند مثبت و تعاملی قرار بگیرد، از طریق گسترش همکاری و تجمیع ظرفیت‌های دوجانبه، صلح و امنیت و ثبات منطقه هم از مناسبات تهران – قاهره متأثر شده و در برخی پرونده‌های مهم به‌خصوص فلسطین گشایش‌هایی انجام می‌شود.

تجربه نشان داده رابطه مصر و ایران یکی از عوامل تعیین‌کننده و مهم در «تحرک‌بخشی» به اتحادها و همسویی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و رفع برخی تنش‌ها است.

پنج؛ در بهبود روابط ایران و مصر « عواملی» از قبیل آمریکا، رژیم صهیونیستی، شورای همکاری خلیج فارس و مسأله فلسطین وجود دارد. لذا ازسرگیری پایداری روابط مستلزم اتخاذ «سیاست‌های واقع‌بینانه» و «درک واقعی» تعاملات منطقه‌ای و ائتلاف‌ها از طریق نشان دادن اراده مستقل و «ارزیابی دقیق» از منافع راهبردی رابطه با ایران است.

این درحالی است که تجربه نشان داده، تأثیرپذیری مصر از آمریکا و رژیم صهیونیستی در سیاست‌های منطقه و در قبال ایران، در دهه‌های گذشته نه تنها در چهارچوب منافع مصر نبوده، بلکه باعث انزوای مصر شده، که زمانی حرف اول را در جهان عرب می‌زد.

به هر حال، اگرچه مسیر عادی‌سازی روابط با ایران ممکن است «پیچیده» باشد، اما این ظرفیت را دارد که همکاری فیمابین را پویاتر کرده و به ایجاد منطقه‌ای متعادل‌تر و منسجم‌تر را کمک نماید.

0 Comments