جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

Loading

جنگ غزه و پایان عمر سیاسی نتانیاهو

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تأثیر جنگ غزه بر «آینده سیاسی» بنیامین نتانیاهو، یکی از «پیامدهای مهم» این جنگ در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی است. جنگ غزه نقطه پایانی بر عمر سیاسی نتانیاهو خواهد بود که برای به ‌دست‌ گرفتن قدرت در انتخابات گذشته تلاش‌های بسیاری کرد. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

پیامد جنگ غزه بر حیات سیاسی نتانیاهو از نخستین ساعاتی که عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شد، کاملاً مشخص بود. فارغ از نتیجه جنگ در غزه و اینکه به چه شکلی و در چه زمانی خاتمه پیدا خواهد کرد، زندگی سیاسی نتانیاهو نیز پس از آن پایان خواهد یافت؛ این حقیقتی است که گزارش‌ها و تحولات مربوط به صحنه «سیاست و قدرت» در رژیم صهیونیستی آن را پیش‌بینی می‌کنند.

در این راستا، نظرسنجی‌هایی که در یک ماه گذشته در اراضی اشغالی انجام شده، حاکی از افزایش تنفر احزاب و افکار عمومی از نتانیاهو و کابینه او است که به مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک؛ شبکه 12 تلویزیون اسرائیل، اخیراً یک نظرسنجی انجام داده است که بر اساس آن، «گانتس» به‌عنوان رقیب نتانیاهو و نخست‌وزیر برگزیده با آرای زیادی نسبت به نتانیاهو پیروز انتخابات خواهد شد.

دو؛ شبکه 13 اسرائیل یک نظرسنجی منتشر کرده است که نشان می‌دهد 76 درصد شرکت‌کنندگان تأیید کرده‌اند نتانیاهو باید فوراً یا بلافاصله بعد از پایان جنگ از سمت خود استعفا دهد.

سه؛ براساس نتایج نظرسنجی «روزنامه معاریو» در صورتی که هم‌اکنون انتخابات کنست برگزار شود، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در مقایسه با ۳۲ کرسی که در جریان انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۲ کسب کرد، تنها می‌تواند ۱۸ کرسی را به‌ دست ‌آورد. درحالی‌که احزاب مخالف 79 کرسی را به دست خواهند آورد.

چهار؛ طبق نتایج نظرسنجی روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، 66 درصد از شرکت‌کنندگان خواستار کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری هستند. به اعتقاد 75 درصد از شرکت‌کنندگان، نتانیاهو در شکاف امنیتی که هنگام عملیات توفان الاقصی علیه اسرائیل به وجود آمد، مقصر است و باید کناره‌گیری کند.

در همین حال، فراخوان‌ها در داخل رژیم صهیونیستی برای کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت رو به افزایش نهاده، به‌طوری‌که «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه برای چندمین بار در سخنانی در پارلمان رژیم صهیونیستی اظهار داشته است: «فاجعه 7 اکتبر با نام نتانیاهو ثبت شده و او اعتماد دستگاه امنیتی و مردم اسرائیل را از دست داده است. بنابراین او باید تنها کار شایسته را انجام داده و از قدرت کنار رود».

علاوه‌بر‌این، اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی نیز رو به افزایش نهاده، به‌طوری‌که علاوه‌بر افکار عمومی، خانواده اسرای صهیونیست هم با برگزاری تجمعات مختلف از جمله در مقابل منزل نتانیاهو، فقط یک درخواست دارند و آن «آزادی اسرا و کنار گذاشتن نتانیاهو از قدرت است».

در بیشتر محافل سیاسی، رسانه‌ای و افکار عمومی داخل و خارج از رژیم صهیونیستی روی این نظر تا حدود زیادی توافق وجود دارد که بنیامین نتانیاهو دیگر نباید نخست وزیر رژیم صهیونیستی باقی بماند و باید از قدرت کنار رود.

نکته قابل تأمل اینکه دولت آمریکا نیز دیگر رغبتی به ادامه حیات سیاسی نتانیاهو ندارد و بایدن تاکنون چندین بار به‌صورت ضمنی و صریح آن را به زبان آورده است. در آخرین اظهارات بایدن رئیس جمهور آمریکا که در جمع کمک‌کنندگان به کارزار انتخاباتی سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «اسرائیل به‌دلیل بمباران بی‌رویه غزه در حال از دست دادن حمایت‌هاست و نتانیاهو باید کابینه تندروی خود را تغییر دهد».

البته باید توجه داشت، انتقادات بایدن از نتانیاهو منافاتی با حمایت کاخ سفید از رژیم صهیونیستی ندارد؛ امنیت، موجودیت و بقاء رژیم صهیونیستی «خط قرمز» تمام دولت‌ها در آمریکاست. آمریکا بین حمایت از موجودیت رژیم صهیونیستی و حمایت از منافع یک جناح یا شخص خاص در داخل رژیم صهیونیستی تفکیک قائل است. بنابراین اگر نتانیاهو و عملکرد وی را عامل و یا تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی ارزیابی کند، قطعاً نگرانی‌های خود را در این زمینه پنهان نمی‌کند.

در هر حال، عملیات طوفان الاقصی و تحولات مربوط به آن را می‌توان به عنوان عاملی در جهت «پایان دادن به عمر سیاسی نتانیاهو» دانست. اصرار نتانیاهو که قدرت‌طلب‌ترین نخست‌وزیر تمام دوره‌ها در رژیم صهیونیستی است، بر ادامه جنگ و کشتار فلسطینیان نیز در این راستا ارزیابی می‌شود که او به دنبال «دستاوردسازی» از این جنگ نه برای منافع ملی رژیم صهیونیستی که در وهله اول برای بقاء سیاسی خود است.

نتانیاهو که متخصص بازی‌های تکنیکی، تاکتیکی و روانی است، به‌خوبی می‌داند در فردای پایان جنگ بابت اتفاقاتی که رقم خورده است، باید پاسخگو باشد و از صحنه سیاست و قدرت رژیم صهیونیستی کنار رود.

نشریه «وال استریت ژورنال» اخیراً به نقل از منابعی در حزب لیکود به ریاست نتانیاهو نوشت که اعضای این حزب معتقد هستند که جنگ و بحران در نوار غزه، باعث پایان یافتن عمر سیاسی نتانیاهو خواهد شد. طبق این گزارش، اعضای حزب نتانیاهو باور دارند او اکنون فقط برای بقای سیاسی خود در رژیم صهیونیستی جنگ با نوار غزه را ادامه می‌دهد، اما برای مدت زیادی در قدرت باقی نخواهد ماند.

روزنامه هاآرتص نیز در هفته‌های گذشته با انتشار مقاله‌ای به قلم «نحمیا اشتراسلر» نوشته است: «ادامه رهبری نتانیاهو بر رژیم صهیونیستی و ارتش آن در جنگ کنونی به‌خاطر خود رژیم نیست، بلکه به‌خاطر رهایی شخصی خودش است. تمامی اقدامات دیپلماتیک فقط برای یک هدف انجام می‌شود و آن ماندن در قدرت است و این موضوع هرگز اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی در این جنگ پیروز شود؛ بنابراین نتانیاهو باید برود».

بنابراین جنون نتانیاهو در کشتار مردم فلسطین، تلاشی برای «نجات آینده سیاسی» خود است؛ این درحالی‌است که او «بازنده واقعی» این جنگ با هر سناریو و چشم‌اندازی خواهد بود.

تلفات و خسارات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر ده‌ها برابر خسارات و تلفات این رژیم در جنگ اکتبر 1973 است. این درحالی‌است‌ که «گلدمایر» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی که قدرتمندتر و بزرگ‌تر از نتانیاهو بود، به‌رغم پیشروی‌های بعدی در جنگ یوم کیپور مقابل سوریه و مصر، بعد از پایان جنگ، از قدرت کنار گذاشته شد. همان سرنوشت گلدمایر امروز در انتظار نتانیاهو است.

0 Comments