جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود. برسام محمدی - کارشناس مسائل منطقه

فراتر از جنگ، «چالش‌های خطرناکی» نیز در درون رژیم صهیونیستی در عرصه‌های گوناگون بروز پیدا کرده است که بیش‌ازپیش، شکست در جنگ و فراتر از آن، موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند؛ اما سانسور شدید رسانه‌ای حاکم در اراضی اشغالی تا حدود زیادی از انعکاس آن، جلوگیری می‌کند.

اختلافات میان بخش‌های نظامی، امنیتی و سیاسی از جمله چالش‌های موجود در این زمینه است؛ چنانکه به‌موازات طولانی شدن روند جنگ در غزه، بر شدت اختلافات درونی در نظام تصمیم‌سازی و کابینه نتانیاهو هم افزوده می‌شود. به‌طوری‌که امروز تمام محاسبات جنگی و عملیاتی رژیم صهیونیستی در غزه با «شک و تردیدهای جدی» مواجه شده است. تنها چیزی که تاکنون دنیا شاهد بوده، بمباران‌های کور رژیم صهیونیستی و کشتار غیرنظامیان و در نقطه مقابل، مقاومت فلسطینی‌ها و تلفات سنگین صهیونیست‌هاست.

در این رابطه، روزنامه «یدیعوت آحارنوت» چندی پیش با انتشار یادداشتی نوشته بود «با گذشت چند هفته از جنگ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هنوز هشیار نشده و کابینه وی اکنون بدون راهبرد روشن و واضح مدیریت می‌شود» در بخشی از این یادداشت تأکید شده است، «مدیریت کابینه نتانیاهو بد است و رهبری تقریباً ‌در آن وجود ندارد!»

اختلافی که بین کابینه کوچک (کابینه جنگ) و کابینه بزرگ (دولت نتانیاهو) وجود دارد، دارای ابعاد مختلفی است. دو طرف بر سر هر آنچه که به جنگ مربوط است اعم از طرح‌های نظامی، ارزیابی‌ها، نقشه‌ها، تصمیمات، نحوه هدایت جنگ و همچنین چشم‌انداز آن و اینکه قرار است چه اتفاقی در آینده بیفتد، اختلاف‌نظر دارند. به‌شکلی‌که «بحران بی‌اعتمادی» میان نتانیاهو و ارتش که از قبل هم وجود داشت، تشدید شده است.

به‌عنوان‌مثال، «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، ارزیابی‌ای را در خصوص وضعیت نوار غزه انجام داده و طرح‌هایی را برای تداوم حملات و عملیات زمینی در جنوب غزه ارائه داده است لیکن نتانیاهو با توسعه عملیات زمینی در جنوب غزه در مقطع کنونی مخالفت کرده است.

شبکه عبری «کان» هم اخیراً فاش کرده است، رؤسای ستاد کل ارتش و سازمان جاسوسی «موساد» و سازمان امنیت داخلی موسوم به «شاباک» جلسه کابینه محدود امنیتی و سیاسی را قبل از اینکه به پایان برسد، ترک کرده‌اند.

علاوه‌بر اختلاف بین رؤسای دستگاه‌های نظامی و امنیتی با اعضای کابینه، خود اعضای این کابینه هم با هم دچار اختلاف هستند، به‌گونه‌ای‌که در جلسه چند روز پیش کابینه، گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل خواستار اطلاعاتی در خصوص وضعیت ارتش (در جنگ غزه) شد، اما بن گویر وزیر امنیت داخلی وسط حرف‌هایش پرید که در ادامه، جلسه به تشنج کشیده شد!

مسأله بعدی، اختلافات شدید درونی، تا قبل از روزهای اخیر، بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا است؛ بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو عضو فراکسیون اردوگاه «اصلی» معتقد بودند «اسرائیل» ملزم است برای نجات فوری اسرایی که امکان نجات آن‌ها وجود دارد، اقدام کند. در مقابل گالانت و هالوی و تعدادی از فرماندهان ارتش و شاباک ادعا می‌کردند که در حال حاضر آتش‌بس ممنوع است و فشار نظامی بر حماس باید تشدید شود.

نکته قابل تأمل اینکه نتانیاهو در این اختلاف‌نظرها بنا به دلایل مختلف از جمله ملاحظات سیاسی و … از موضع‌گیری قطعی اجتناب می‌کند. نتانیاهو که به‌عنوان «مسئول جنگ» شناخته می‌شود و از ناحیه افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی برخی شرکای غربی در «مخمصه سختی» گرفتار شده است، با هر طرحی که آن را برای جایگاه و آینده سیاسی خود تهدید می‌بیند، با احتیاط برخورد کرده و بعضاً مخالفت می‌کند. غافل از اینکه برای نتانیاهو راه گریزی از اینکه به زودی دچار «مرگ سیاسی» خواهد شد، نیست.

قطعاً با پایان جنگ غزه، شاهد بروز چالش‌های جدید در دو سطح «ساختاری» و «کارگزاری» در رژیم صهیونیستی خواهیم بود که نتانیاهو بزرگ‌ترین قربانی آن خواهد بود.

از طرف دیگر، تنش و اختلافات درونی در رژیم صهیونیستی، باعث شده است که محاسبات ارتش که «رکن اصلی» تشکیل دهنده رژیم صهیونیستی است، به هم بریزد. این وضعیت افزون‌براینکه موجب «سردرگمی» شدید در درون نیروهای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی شده است، از نظر روانی نیز به‌تدریج باعث افت شدید و از بین رفتن انگیزه‌ها و روحیه جنگ در بین نظامیان صهیونیستی خواهد شد.

در حال حاضر، مهم‌ترین عناصری که در درون رژیم صهیونیستی به ادامه جنگ و فرسایشی شدن آن علاقه دارند، نتانیاهو و عناصر افراطی وابسته به او در داخل و خارج از کابینه هستند. چرا که به زعم آن‌ها به‌ویژه نتانیاهو جنگ طولانی در غزه فعلاً باعث مصونیت او در برابر اعتراضات سیاسی و بقای او در قدرت است. اما مسأله به این سادگی نیست. قطعاً ادامه جنگ در غزه که هم‌اکنون نیز در حال تبدیل شدن به یکی از «طولانی‌ترین» جنگ‌های اسرائیل در 75 سال گذشته است، موجب بروز و ظهور مشکلات و «بحران‌های دشوار» در درون رژیم اسرائیل خواهد شد.

نه ارتش و نه افکار عمومی و نه زیرساخت‌های اقتصادی و … رژیم اسرائیل تحمل جنگ طولانی‌مدت را ندارند. در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی معتقد هستند نتانیاهو مسئول شکست در «محافظت از شهرک‌های اطراف غزه» و همچنین شهروندان اسرائیلی است و باید در قبال آن، پاسخگو باشد.

این در حالی است که مقاومت تا کنون رزمندگان مقاومت از یک سو، گسترش تهدیدها علیه منافع اسرائیل در منطقه که نمونه آن را در تحرکات اخیر انصارالله می‌بینیم از سوی دیگر، و در نهایت اختلافات درونی در رژیم صهیونیستی که هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود، عملاً ادامه جنگ در غزه را دشوار می‌کند.

0 Comments