جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن وارد عربستان شد

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در اولین ایستگاه از سفر منطقه‌ای خود وارد عربستان سعودی شد.

حماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویم

یکی از رهبران ارشد حماس با تاکید بر اینکه این جنبش هرگز توافقی که شامل آتش‌بس جامع نباشد را نمی‌پذیرد تاکید کرد که ما برای رسیدن به توافق جدی هستیم اما تسلیم هیچگونه فشار آمریکایی نمی‌شویم.

Loading

تحلیلی بر مواضع ترکیه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

۱۴۰۲/۰۹/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترکیه از جمله کشور‌هایی است که به انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی به دلیل شدت ارتکاب جنایات جنگی در غزه پرداخته و اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، رژیم صهیونیستی را به فریبکاری متهم کرده است. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

ترکیه  ضمن محکوم کردن شدید این حملات، محاصره و حملات غیرانسانی با هدف محروم کردن مردم فلسطین از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی، به معنی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و کاملا مردود می داند. در ترکیه دائما درباره ادامه حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان نوار غزه و کشتار زنان، کودکان و حملات به بیمارستان‌ها و دیگر اماکن غیرنظامی غزه سخن می‌گویند. از نظر افکار عمومی ترکیه، مقامات صهیونیست که با ظلم و کشتار مردم فلسطین وارد صفحات تاریک تاریخ شده‌اند، حق ندارند از قانون صحبت کنند و عاملان این جنایات علیه بشریت، که خشم عمیق افکار عمومی جهانی را برانگیخته است، دیر یا زود باید محاکمه شوند.

رئیس جمهور ترکیه اگرچه بر آمادگی کشورش برای کمک به حل و فصل وضعیت غزه با قبول مسئولیت «ضامن» تاکید دارد، به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به غزه و موضع‌گیری ترکیه، روند روابط آنکارا – تل آویو وارد مرحله تازه‌ای شده است.

محکومیت شدید عملیات رژیم صهیونیستی در غزه و انتقاد مداوم اردوغان از حمایت متحدان غربی از رژیم صهیونیستی، منبع نگرانی در پایتخت‌های اروپایی و همچنین واشنگتن بوده است. اردوغان اعتقاد دارد حماس یک سازمان تروریستی نیست، بلکه یک گروه آزادی‎بخش است، یک گروه مجاهد که برای محافظت از سرزمین‌ها و شهروندان خود مبارزه می‌کند.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان درباره تحولات غزه گفت: «رژیم صهیونیستی تاکنون 13 هزار فلسطینی را کشته و همه چیز را ویران کرده و تقریبا جایی به نام غزه دیگر وجود ندارد. رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای دارد اما به این موضوع اعتراف نمی‌کند، چون از دروغ به‌خوبی بهره‌برداری می‌کند. همه باید برای تضمین صلح عادلانه و دائمی در خاورمیانه به مسئولیت خود عمل کنند.»

در هفته‌های اخیر، حمایت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه و سایر مسئولین ترکیه از حماس و فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی و انتقاد از حامیان و متحدین این رژیم به بالاترین سطح خود رسیده است.

البته رئیس جمهوری ترکیه با حمایت از مردم فلسطین تلاش دارد فضای پر التهاب داخلی را مدیریت کند. مردم ترکیه در روزهای نخست حوادث غزه، با تجمعات متعدد و پرشور خود در مقابل مراکز وابسته به یهودیان در ترکیه، مطالبات جدی از دولت در مقابل جنایات اخیر در غزه را داشتند. لذا دولت ترکیه تلاش کرد تا با سوار شدن بر موج احساسات اسلامگرایان در ترکیه با آن‌ها همراهی کند. مسلمانان ترک ساکن در کشورهای اروپایی نیز از حملات نظامی به غزه و مناطق مسکونی آن خشمگین هستند، برای همین دولت ترکیه ضروری می‌داند تا این موج را مدیریت کرده تا به عاملی برای فشار به منافع ملی ترکیه تبدیل نشود.

بسیاری معتقدند مواضع و تاکتیک‌هایی که ترکیه در چنین مواقعی اتخاذ می‌کند معمولا منجر به تغییر جدی رفتار آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی نمی‌شود. موضوع فلسطین هر از چندی روی میز سیاست خارجی ترکیه قرار می‎گیرد، اما به دلیل منافع اقتصادی و نظامی ترکیه با رژیم صهیونیستی، حجم بالای سرمایه گذاری‌های دو طرف و به ویژه یهودیان در ترکیه، سهم قابل توجه یهودیان در بازار گردشگری ترکیه و تبادلات در زیرساخت‎های نظامی دو کشور، سیاست خارجی  ترکیه پس از مدتی به مسیر عادی خود باز خواهد گشت. تجربه نشان می‌دهد سطح روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی اگرچه برای مدتی با فراز و نشیب‎هایی مواجه می شود، اما در نهایت خللی در روابط اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد شد.

ترکیه به‌عنوان بازیگری مهم در جهان اسلام نمی‌تواند در قبال فضای خاورمیانه سکوت اختیار کند و با اعلام حمایت از فلسطین آن هم از نوع حقوق بشری مایل است در صورت امکان در آتش بس احتمالی بتواند ایفای نقش کند.

یکی از انتقادات احزاب مخالف نسبت به مواضع ترکیه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، کمک‌های صورت گرفته و در حال تدوام این کشور به رژیم صهیونیستی است. از دیدگاه احزاب مخالف ترکیه، «تا زمانی که دولت اردوغان رژیم صهیونیستی را تحریم نکند، بیان مواضع نمایشی، اثری نخواهد داشت.»

0 Comments