جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

پیامدها و چشم‌انداز ادامه عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با ادامه عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه و موفقیت نیروهای مقاومت حماس در زمین‌گیر کردن تجهیزات نظامی آنها و وارد آوردن تلفات سنگین، سوالات مهمی پیرامون چشم‌انداز این تهاجم نظامی قابل طرح است. حمید خوش‌آیند - کارشناس مسائل منطقه

مقاومت فلسطین تاکنون بیش از 110 تانک و نفربر را در محورهای درگیری منهدم کرده و حدود 250 نفر از نیروهای صهیونیستی را به هلاکت رسانده است. با توجه به داده‌های میدانی، نیمه شمالی غزه که حدود یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد و متراکم‌ترین بخش غزه است، مرکز اصلی درگیری‌هاست.

رژیم صهیونیستی همچنین با ورود به ناحیه میانی غزه که فاقد موانع طبیعی، پوشش جنگلی و ساختمان‌های متراکم مسکونی است، درصدد ایجاد شکاف بین شمال و جنوب غزه است تا ضمن روحیه دادن به ارتش شکست خورده خود، نیروهای مقاومت را هم به اصطلاح بترساند و در تنگنا قرار دهد!

فشار اصلی ارتش صهیونیستی در سه محور شمال شرقی، شمال غربی و شمال است، اما تاکنون، بیش از 2 کیلومتر در شمال غزه پیشروی نداشته است. جاده صلاح‌الدین هم که به طول 45 کیلومتر جنوب و شمال غزه را به هم متصل می‌کند، فعلاً در کنترل صهیونیست‌هاست. مناطق تحت کنترل هم که لشکر زرهی رژیم صهیونیستی با ادوات سنگین در آن‌ها حضور دارد، هنوز تثبیت نشده و رزمندگان مقاومت به‌شدت با نظامیان صهیونیستی درگیر هستند.

با وجود ورود ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در غزه و تلاش برای ایجاد شکاف میانی در آن، اما چشم‌انداز و ادامه این عملیات که صهیونیست‌ها به دنبال گسترش آن هستند، با شک و تردیدهای جدی مواجه است.

ژئوپلیتیک و موقعیت مقاومت فلسطین در غزه به‌شکلی است که اجازه نمی‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی حتی برای مدت کوتاه بتواند در آنجا دوام بیاورد؛ بنابراین مناطقی هم که اشغال کرده است، موقتی است و رژیم صهیونیستی ناگزیر است از غزه عقب‌نشینی کند.

اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است به‌دنبال نابودی حماس، جهاد اسلامی و گردان‌های نظامی در غزه است، یک هدف دست‌نیافتنی است. نابودی جنبش مقاومت اسلامی حماس که افزون بر توانمندی‌های نظامی و رزمی به‌ویژه در حوزه نبردهای نامتقارن و شهری از محبوبیت ویژه‌ای در بین بیش از 2 میلیون ساکن غزه برخوردار است، ادعایی بزرگ و بیشتر شبیه یک رؤیاست. این ادعا به‌مراتب بزرگ‌تر و فراتر از امکانات و محاسبات نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل در فلسطین اشغالی است.

در حال حاضر هم که ارتش رژیم صهیونیستی به‌شکل محدود وارد غزه شده است، در آستانه یک «فاجعه استراتژیک» قرار دارد، طبیعی است که گسترش دامنه و شدت جنگ زمینی بر عمق و دامنه شکست استراتژیک اسرائیل در غزه می‌افزاید.

در عین حال، تراکم بیش از حد غزه به‌شکلی که در هر کیلومتر مربع حدود 5 هزار و 300 نفر ساکن هستند، اشراف کامل حماس بر جغرافیای آن، تونل‌های طولانی و عمیق در سرتاسر غزه که حدود 500 کیلومتر طول دارند و شناسایی و انهدام آن‌ها را به یک معمای حل‌نشدنی برای رژیم صهیوینستی تبدیل کرده است، محبوبیت فوق‌العاده حماس در میان مردم غزه به خاطر خدمات و کارهای ارزشمندی که انجام داده است، نگاه مردم غزه به اشغالگران به‌عنوان دشمن درجه یک خود، حساسیت جبهه مقاومت در منطقه در قبال جنایات صهیونیست‌ها در غزه و فشار افکار عمومی جهان، از جمله دلایل مهمی هستند که چشم‌انداز ادامه عملیات نظامی در غزه را همراه با شکست نشان می‌دهد.

پیش‌از‌این، برخی فرماندهان ارشد آمریکایی که قدرت و ظرفیت‌های جبهه مقاومت اسلامی در منطقه را دیده‌اند، این مسأله را به رهبران صهیونیستی گوشزد کرده بودند. ژنرال مکنزی فرمانده سابق سنتکام در منطقه در مصاحبه‌ای که اخیراً با شبکه خبری ای‌بی‌سی داشت، عملیات در غزه را به‌دلیل جمعیت زیاد و ساختمان‌های مرتفع این شهر، دشوارترین و بدترین نوع عملیات جنگی در تاریخ رژیم صهیونیستی خوانده بود که اسرائیل باید از آن اجتناب کند!

حتی صهیونیست‌ها هم نسبت به این مسأله واقف هستند و با اینکه تهاجم نظامی به غزه را به‌شکل محدود و به‌اصطلاح مرحله به مرحله آغاز کرده‌اند، اما ظاهراً خود را در یک عمل انجام شده می‌بینند که با اعمال نفوذ عناصر افراطی صهیونیست آغاز شده و چاره‌ای جز ادامه آن ندارند.

در هر حال در بدنه تصمیم‌ساز رژیم صهیونیستی که عناصر فاشیستی و افراطی هم در آن حضور مؤثر دارند، فعلاً روی دو مسأله توافق 100 درصدی وجود دارد؛ یک، حمله زمینی گسترده صورت نگیرد. دو، در هر شرایطی عملیات باید در سطح محدود و با عمق و دامنه کوچک ادامه یابد تا بلکه بتوان به دستاوردهایی ولو تاکتیکی دست یافت.

در واقع، وضعیت کابینه صهیوینستی به‌طوری است که برای جبران شکست‌های میدانی در مواجهه با مقاومت فلسطین و حماس و کاستن از فشارهای عناصر و جریان‌های تندرو و افراطی و به دست آوردن برگ برنده، حتی به تحقق چند دستاورد کوچک تاکتیکی در غزه هم قانع است تا در هرگونه مذاکرات احتمالی مربوط به آتش‌بس از آن بهره‌برداری کند. ناگفته نماند که دست رژیم صهیونیستی برای گفتگو با حماس فعلاً خالی است.

اما درخصوص پیامدهای وضعیتی که امروز در غزه می‌بینیم باید تأکید کرد، ادامه حمله زمینی به غزه در گام اول موجب تقویت سه جبهه مشخص و خطرناک یعنی شمال فلسطین توسط حزب‌الله، یمن توسط انصارالله و سوریه توسط مقاومت در این کشور به‌صورت مستقیم علیه رژیم صهیونیستی می‌شود که از چندی پیش گشوده شده است. نقطه قابل توجه اینکه در هر سه جبهه ابتکار عمل در دست مقاومت اسلامی است و رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار دارد.

با توجه به نقش مؤثر، قاطع و آشکاری که آمریکایی‌ها در جنگ غزه دارند، در سطحی بالاتر تهدیدهای میدانی و نظامی علیه پایگاه‌ها و مراکز تجمع آمریکایی‌ها در عراق و سوریه هم تشدید خواهد شد. در صورت اصرار آمریکا و رژیم صهیونیستی بر ادامه تهاجم زمینی در غزه، ممکن است مراکز اقتصادی و تجاری آمریکایی در منطقه نیز جزو لیست هدف قرار بگیرند.

علاوه بر این‌ها، با ادامه جنگ در غزه، فشار افکار عمومی در منطقه و همچنین در کشورهای غربی هم تشدید شده و تبعات ناشی از آن به‌خصوص در سطوح سیاسی و حقوقی، بر مشکلات رژیم صهیونیستی حتی بعد از پایان این جنگ نیز خواهد افزود.

0 Comments