جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست

شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از وضعیت هرج و مرج موجود در این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه و عملیات‌های فزاینده حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را مورد هجمه قرار داده و آنها را متهم به بی‌مسئولیتی کردند.

هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ

تهران- ایرنا- وزیران خارجه مصر و اردن امروز دوشنبه درباره کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه و حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب این منطقه هشدار دادند و وزیر خارجه قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ تاکید کرد.

لاپید: کابینه نتانیاهو در آشفتگی کامل است/ زمان اتخاذ تصمیم سخت فرا رسیده است

تهران-ایرنا- رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با تاکید بر لزوم رسیدن به توافقی برای تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیست گفت که کابینه این رژیم به ریاست «بنیامین نتانیاهو» اکنون در آشفتگی کامل به سر می برد.

سفر رئیسی به پاکستان تحول در روابط فی‌مابین است/بی صبرانه منتظر ساخت فیلم اقبال هستیم

اسلام‌آباد – ایرنا – وزیر سابق فرهنگ پاکستان سفر اخیر آیت‌الله رئیسی را نوید تحول جدید در روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به اهمیت پیوندهای مردمی و فرهنگی دو همسایه، گفت: ما بی صبرانه منتظر آغاز پروژه ساخت فیلم مشترک اقبال لاهوری هستیم.

وقتی صدای مردم غزه از آمریکا شنیده می‌شود

تهران- ایرنا- نزدیک به هفت ماه از آغاز درگیری‌ها در نواز غزه و کشتار بی‌سابقه فلسطینیان به دست نیروهای رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. در طول این مدت و در کنار همه ابراز نگرانی‌ها، محکوم کردن‌ها، حمایت از فلسطین و اعتراض‌ها در کشورهای مختلف دنیا به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، این بار دامنه این اعتراض‌ها به دانشگاه‌های دنیا هم کشیده شد.

فرسایش ارتش نتانیاهو؛ تمرد ده‌ها چترباز از شرکت در حمله به رفح

در سایه لجاجت کابینه رژیم صهیونیستی بر حمله زمینی به رفح با وجود تمامی هشدارهای داخلی و خارجی، ده‌ها نظامی اسرائیلی در تیپ چتربازان با اعلام خسته شدن از جنگ، به فرماندهان خود اطلاع دادند که در عملیات احتمالی علیه رفح شرکت نخواهند کرد.

Loading

تحلیلی بر مواضع ترکیه در قبال غزه

۱۴۰۲/۰۸/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین-یادداشت: حملات وحشیانه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کشتار مردم بی‌گناه در روزهای اخیر با واکنش‌های مختلف و بعضا محکومیت برخی رهبران سیاسی و نیز اعتراضات مردمی در ترکیه مواجه بوده است. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

در روزهای ابتدایی رویدادهای غزه، «اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با «اسحاق هرتسوگ» رئیس رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود هر اقدامی که موجب آسیب دیدن ساکنان غزه به‌صورت دسته‌جمعی و بدون تفکیک افراد شود، نتیجه‌ای جز افزایش رنج‌ها و افزایش خشونت در منطقه نخواهد داشت.

اردوغان بر ضرورت خویشتنداری و ایجاد آرامش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ادامه تلاش ترکیه برای «پایان دادن به درگیری‌های نگران‌کننده و تحقق صلح دائم» تأکید کرد. اردوغان اظهار داشت «تشدید تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین بزودی به پایان نخواهند رسید و ما به میانجی‌گری برای پایان دادن به این جنگ فکر می‌کنیم. معتقدیم بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین با یکپارچگی جغرافیایی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس، صلح به منطقه باز نخواهد گشت.»

اردوغان در مواضع بعدی خود با اظهارت تندتری علیه جنایات رژیم اسرائیل در غزه موضع گرفت و آمریکا را مقصر اصلی اتفاقات خونین و التهاب چندین ساله در خاورمیانه معرفی کرد. او حتی ضمن انتقاد به حضور ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه اعلام کرد: «آمریکا می‌خواهد مردم فلسطین را قتل عام کند و حمام خون راه بیندازد، این سیاست دیرینه و همیشگی آمریکایی‌ها در خاورمیانه بوده است.»

ترکیه با ابراز نگرانی شدید از تشدید و گسترش بیشتر درگیری‌ها در خاورمیانه، محاصره غزه را «غیرقابل قبول» دانسته و از رژیم اسرائیل خواسته است تا کریدور رفح را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان باز کند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه که در روزهای اخیر بیشترین مواضع کشورش در زمینه رویدادهای خاورمیانه را اتخاذ کرده معتقد است: «جنگ اخیر ممکن است هم باعث بروز جنگ‌های بزرگ‌تر شود، هم اینکه یک صلح‌ تاریخی به وجود آورد. قدرت‌های مسلط سال‎هاست که با ایجاد یک جو خاص، هم به خود و هم به دیگران دروغ گفته‌اند. دیگر وقت آن رسیده که به این وضعیت پایان دهیم. امکان دستیابی به صلحی پایدار با استفاده از راهکار‌های قدیمی وجود ندارد. زمین کسی را اشغال می‌کنید، خانه‌اش را مصادره می‌کنید، بیرونش می‌اندازید، یکی را می‌آورید و آنجا اسکان می‌دهید و به او می‌گویید «شهرک نشین.» اسم این کار دزدی است. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جنگ به گونه‌ای پیش نرود که منجر به بروز بی‌ثباتی در کشورهای منطقه به ویژه لبنان، مصر و اردن شود.»

هاکان فیدان هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم کرده، اظهار داشت: «اسرائیل راه حل دو دولتی را کنار گذاشته است. دغدغه اسرائیل نه فلسطینی‌ها، بلکه عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی است. زیرا چشم اندازی درباره دولت فلسطینی ندارند. وقتی که از طرف دیگر کشورها به‌رسمیت شناخته شود، دیگر دلیلی برای به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک دولت ندارد.»

وی سفر بایدن به منطقه را نیز چنین مورد انتقاد قرار می‌دهد: «سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی به منزله تائید واشنگتن برای ویران کردن غزه است. خیلی‌ها از این اتفاق تعجب نمی‌کنند، اما این کار برداشتی را ایجاد می‌کند که ممکن است باعث نتایج متفاوت فراوان برای آمریکا شود.»

وزیر امور خارجه ترکیه در اجلاس عربی صلح قاهره برای حمایت از فلسطین نیز با صراحت بیشتری اعلام کرد: «ترکیه اجازه اهانت بیشتر به مردم فلسطین را که از حملات مداوم رژیم صهیونیستی رنج می‌برند، نخواهد داد. تعیین شروط برای ورود کمک به غزه، ناقض قوانین بین‌المللی و هنجارهای بشردوستانه است. ترکیه باور دارد که مسیر درست این بحران، با توقف خشونت و رساندن کمک به نوار غزه آغاز می‌شود. باید مکانیسمی برای تایید تعهد طرف‌های مختلف برای دستیابی به صلح فراگیر وجود داشته باشد. هرچه‌ سریع‌تر باید مسیر ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه باز شود. باید هر تلاشی را برای بازگشت به روند صلح دو دولتی بر مبنای قرارداد ۱۹۶۷ احیا کنیم.»

در روزهای اخیر ترکیه طرحی برای بحران غزه ارائه داده است. پیشنهاد آنکارا این است که کشورهایی که ضامن طرف فلسطینی باشند، باید از خود منطقه باشند و ترکیه نیز جزو این کشورها باشد. برای رژیم اسرائیل نیز چند کشور دیگر ضامن باشند. پس از توافقنامه، کشورهایی که ضامن هر دو طرف شده‌اند مسئول اجرای مفاد آن باشند. ترکیه برای آن که در این فرآیند، ضامن طرف فلسطینی باشد، آمادگی دارد. ترکیه این پیشنهاد را در نشست سازمان همکاری اسلامی با جزئیات بیشتری مطرح کرد.

البته سیاست‌های ترکیه در خصوص بحران غزه با انتقاداتی روبه‌رو بود. داود اوغلو، نخست‌وزیر پیشین ترکیه و رهبر حزب «آینده» که هم اکنون از مخالفان جدی سیاست‌های اردوغان است از عملیات حماس حمایت و اعلام کرد: «قبلاً در یک اتاق من و اردوغان، برای ملت فلسطین گریستیم. اما اکنون، من به حال و روز فعلی اردوغان می‌گریم. چرا که موضع او در قابل تحولات فلسطین، یک موضع سست بود و تاریخ، این لحظه را به خاطر سپرد. برخی کشورها از جمله ترکیه، عملاً موضوع فلسطین را از یاد برده‎اند و به برقراری روابط با اسرائیل اهتمام دارند. این امر باعث سکوت شدید طرف فلسطینی شد و آن‌ها عملاً دیدند که تنها مانده‌اند. ما چند حزب سیاسی ترکیه، بیانیه دادیم و رسماً اعلام کردیم که در کنار فلسطین هستیم. اما متاسفانه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان انفعال را برگزید و مطمئنم که تاریخ، این اتفاق را فراموش نخواهد کرد.»

دولت باغچلی، رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه نیز تاکید کرد «در صورتی که جنگ و حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه متوقف نشود و بمباران غیرنظامیان فلسطینی ادامه داشته باشد، دولت آنکارا باید سریعا وارد عمل شده و با توجه به مسئولیت تاریخی، انسانی و دینی خود هر اقدامی را که لازم است، انجام دهد، چرا که حمایت از غزه وظیفه ماست.»

ترکیه نخستین کشور اسلامی است که رژیم جعلی اسرائیل را به‌رسمیت شناخته و همواره با این رژیم روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشته است. گروهی در ترکیه معتقدند حملاتی که رژیم اسرائیل با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و گسترش مرزهای خود با خون و خشونت تحت عنوان «شهرک سازی» انجام می‌دهد، عین ظلم و جنایت است.

0 Comments