جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

با وجود آنکه ۱۵ روز از پاسخ موشکی و پهپادی ۲۶ فروردین‌ماه (۱۳ آوریل) ایران به اسرائیل که از آن به نام عملیات «وعده صادق» یاد می‌شود، گذشته اما هم‌چنان این اتفاق از جنبه‌های متفاوتی قابل ارزیابی است که یکی از آنها ناظر به احتمال تقویت جبهه عربی برای توازن با ایران است. آن‌گونه که برخی باور دارند زمانی که ایران در یک واکنش غیرقابل پیش‌بینی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد، عملا یک پوست‌اندازی در توازن‌بخشی کشورهای عربی بین تهران و تل‌آویو شکل گرفته است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

Loading

نقش و مسئولیت آمریکا و کشورهای اروپایی در ادامه جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه

۱۴۰۲/۰۷/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه همچنان ادامه دارد. در اقدام جنایت‌آمیز اخیر، جنگنده‌های این رژیم، بیمارستانی را در غزه با خاک یکسان کردند که علاوه‌بر بیماران و مجروحان، مردم عادی و غیرنظامی هم در آن پناه گرفته بودند. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

اقداماتی فراتر از جنایات جنگی

آنچه رژیم‌صهیونیستی در غزه مرتکب می‌شود، فراتر از جنایت جنگی است. در طول تاریخ بشر و در تمام جنگ‌های بزرگ و کوچکی که رخ داده است، مشابه چنین جنایاتی را که صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان، مجروحان، مناطق مسکونی و … مرتکب می‌شوند، را هیچگاه شاهد نبوده‌ایم.

در خصوص ادامه جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه، نکات قابل تأملی وجود دارد که به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

نسل‌کشی در غزه، نمایش ضعف و درنده‌خویی رژیم‌صهیونیستی

نسل‌کشی در غزه که تا کنون باعث شهادت بیش از هزار کودک فلسطینی شده است، اوج ضعف، درنده‌خویی و وحشی‌گری رژیم آپارتاید صهیونیستی در فلسطین اشغالی و شکست در میدان جنگ است.

چنین جنایاتی اگرچه در کوتاه‌مدت ممکن است یک قدرت‌نمایی تلقی شود، اما در بلندمدت قطعاً از عمر رژیم تروریستی صهیونیستی می‌کاهد. با توجه به واکنش‌هایی هم که در درون جبهه مقاومت و همچنین در افکار عمومی منطقه و جهان و حتی بین ملت‌های غیرمسلمان به‌وجود آمده است، این رژیم با چالش‌های مهم سیاسی، نظامی، امنیتی، انسانی و حقوقی مواجه خواهد شد.

آمریکا شریک جرم رژیم‌صهیونیستی در جنایات غزه

نسل‌کشی در غزه، بدون حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی و انفعال سازمان‌های بین‌المللی، حتی یک روز هم دوام نمی‌آورد. آمریکا «مشوق و شریک اصلی» جنایاتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند. درحقیقت، بدون حمایت آمریکا، موجودیتی به نام رژیم‌صهیونیستی قابل دوام نخواهد بود.

سفرهای پی‌در‌پی مقامات آمریکا از جمله وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و رئیس جمهور به فلسطین اشغالی آن‌هم در بحبوحه تهاجم به غزه و شرکت آن‌ها در جلسات شورای جنگ رژیم‌صهیونیستی که در 75 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، به‌خوبی نشان‌دهنده «نقش برجسته» و «مشارکت قاطع» آمریکا در جنگ غزه است. چنانکه روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» با انتشار گزارشی نوشته است «واشنگتن براساس منافعش در منطقه به جای تل‌آویو فرماندهی جنگ کنونی در غزه را بر عهده دارد».

علاوه‌بر‌این، کارشناسان و استراتژیست‌های نظامی آمریکا هم شبانه‌روز به شکل حضوری و غیرحضوری در اتاق جنگ رژیم‌صهیونیستی و میدان حضور دارند و به ارائه مشاوره‌های جنگی به کابینه جنگی نتانیاهو ادامه می دهند. در این مدت کوتاه، کاخ سفید حدود 10 میلیارد دلار کمک مالی هم در اختیار تل‌آویو قرار داده است.

در کنار حمایت‌های بی‌دریغ سیاسی، دیپلماتیک، رسانه‌ای و مالی آمریکا، کمک‌های نظامی، امنیتی و دفاعی هم «عامل اصلی» روشن ماندن موتور کشتار جنایتکارات صهیونیستی در نوار غزه است.

در این زمینه، افزون‌بر استقرار دو ناو هواپیمابر «جرالد فورد» و «یو اس‌اس آیزنهاور» در دریای مدیترانه که تمام تجهیزات ماهواره‌ای، جاسوسی، شنود و … آن‌ها در خدمت اتاق جنگ رژیم‌صهیونیستی است،‌طوری‌که حتی نقشه و مختصات محلات غزه را هم از طریق ماهواره‌های آمریکایی در اختیار این رژیم قرار می‌دهند، قرار است به‌زودی یک تیم واکنش سریع متشکل از دو هزار تفنگدار دریایی نیز به سواحل فلسطین اشغالی اعزام شوند.

نقش کشورهای اروپایی در ادامه جنایات رژیم‌صهیونیستی

سهم و نقش برخی کشورهای اروپایی در نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه اگر بیشتر از آمریکا نباشد، کمتر از آن نیست. به‌خصوص نقش آلمان، فرانسه و انگلیس به‌عنوان سه قدرت مهم اروپا، بیشتر از دیگران است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان که از ابتدای آغاز جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه، همواره از این رژیم غاصب حمایت کرده است، نخستین رهبر اروپایی است که برای اعلام همبستگی با رژیم‌صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر نموده و در دیدار با نتانیاهو صریحاً اعلام کرده است «آلمان، بی‌شک در کنار اسرائیل می‌ایستد و از آن‌ها حمایت می‌کند».

دولت فرانسه نیز که وزیر خارجه خود را برای بررسی اوضاع و حمایت از رژیم‌صهیونیستی به تل‌آویو گسیل کرده بود، هرگونه حمایت عمومی از عملیات طوفان الاقصی در فرانسه را جرم اعلام کرده است.

دولت انگلیس هم از ابتدای تهاجم به غزه، به طرق مختلف سیاسی، امنیتی و به‌خصوص رسانه‌ای در کنار رژیم‌صهیونیستی بوده است. رسانه‌های انگلیسی در روزهای گذشته نقش مهمی برای وارونه جلوه دادن واقعیات تحولات فلسطین اشغالی و «مظلوم‌سازی» از رژیم‌صهیونیستی و «مشروعیت‌بخشی» به جنایات آن دارند. روزنامه تایمز چاپ لندن، نخستین روزنامه‌ای بود که شروع به انتشار تصاویر جعلی برای تطهیر جنایات رژیم‌صهیونیستی نمود.

همچنین اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد، دولت انگلیس قصد دارد برای حمایت و پشتیبانی نظامی از رژیم‌صهیونیستی و نظارت بر پروازها بر فراز آسمان فلسطین اشغالی، دو ناو نیروی دریایی سلطنتی را به شرق مدیترانه اعزام کند.

در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی هم که تحت سیطره و نفوذ کشورهای غربی است، آمریکا و اروپا از موانع اصلی پایان جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه هستند. به‌طوری‌که آمریکا، انگلیس و فرانسه قطعنامه روسیه برای الزام رژیم صهیوینستی به توقف حملات به غزه را «وتو» کردند. این مسأله سند روشنی مبنی بر «ممانعت عمدی» کشورهای غربی از رسیدن کمک‌های بشردوستانه و پایان حملات و کشتار غیرنظامیان در فلسطین اشغالی محسوب می‌شود.

نکته پایانی

آمریکا، اروپا، شورای امنیت و همچنین سایر سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری که هر یک به نوعی (حمایت، شراکت، جانبداری و انفعال) در جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه نقش دارند، باید پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشند. اینکه سازمان ملل متحد در ادامه روند واکنش‌های بی‌فایده خود، از نسل‌کشی در غزه و بمباران بیمارستان المعمدانی فقط به «ابراز ناراحتی» بسنده کنند، قابل پذیرش و توجیه نیست و فلسفه وجودی این سازمان را زیر سئوال می‌برد.

با رفتار صهیونیست‌ها در غزه که تمام قواعد بین‌المللی را به صریح‌ترین شکل ممکن زیر پا گذاشته‌اند، و تجربیات قبلی نشان داد که جز با «منطق مقاومت» و «زبان قدرت» نمی‌توان با این رژیم سخن گفت.

0 Comments