جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌های لبنان

دانشگاه ملی لبنان و برخی دانشگاه‌های دیگر دراین کشور شاهد تجمع و تظاهرات دانشجویی در همبستگی با مقاومت فلسطین و لبنان و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود.

افشای یک رسوایی اخلاقی دیگر در بی بی سی

کارکنان آژانس مبارزه با جرایم در انگلیس، از رایانه دیوید موندی از کارکنان پیشین بی بی سی، حدود ۵۸ هزار تصویر مستهجن جنسی درباره کودکان کشف کردند.

آزادی 5 صیاد ایرانی از سیشل

پنج صیاد ایرانی بازداشتی در کشور آفریقایی سیشل با پیگیری همه جانبه سفارت جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند.

فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است

تهران- ایرنا- «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) گفت که او به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم درباره پایان دادن به عملیات علیه رفح یا توقف جنگ علیه نوار غزه هشدار داده است.

Loading

تحلیلی بر اهداف، چشم‌انداز و پیامدهای راهبردی عملیات طوفان الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به‌دنبال تشدید اقدامات نژادپرستانه و تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی بر علیه ملت فلسطین و هتک حرمت مسجد الاقصی، انجام عملیات پیشدستانه حماس و جنبش جهاد اسلامی در سالگرد جنگ «یوم کیپور» بر ضد مواضع، مراکز و استحکامات رژیم صهیونیستی، در کانون توجه جهانیان قرار گرفته است. حمید خوش‌آیند - کارشناس مسائل منطقه

برای نخستین بار در طول تاریخ مبارزات مقاومت اسلامی فلسطین با صهیونیست‌ها شاهد انجام عملیاتی با ابعاد، اهداف و پیامدهای پیچیده و گسترده هستیم. این عملیات از درجه بسیار بالای «غافل‌گیری» برخوردار است. مشاهده تصاویر و گزارش‌های منتشره، نشانگر وارد شدن ضربه سنگینی به ارتش رژیم‌صهیونیستی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین است.

شدت غافل‌گیری عملیات فلسطینی‌ها به‌اندازه‌ای بوده است که ژنرال «نمرود آلونی» فرمانده واحد جنوب ارتش رژیم‌صهیونیستی در خانه خود و زمانی که در خواب بود به اسارت رزمندگان فلسطینی درمی‌آید!

از ابتدای پیدایش رژیم‌صهیونیستی تاکنون سابقه نداشته است که این رژیم در جنگ‌های خود تا این اندازه در تمام عرصه‌ها اعم از نظامی، اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی، زیرساختی و حیثیتی ضربه بخورد و صدها تن از نیروهای نظامی‌اش نیز که در بین آن‌ها فرماندهان عالی صهیونیستی وجود دارد، به اسارت گروه‌های مقاومت درآید.

علاوه‌بر‌این، در نبرد اخیر شاهد یک رخداد خاص هستیم که از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است و آن اینکه فلسطینی‌ها برای «آزادسازی» اراضی اشغال شده از غزه حرکت کرده‌اند، به‌طوری‌که در ساعات اولیه عملیات، بیش از 5 کیلومتر از اراضی اشغالی در شرق خان یونس را آزاد کرده‌اند.

در هر حال، از هر زاویه که به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم‌صهیونیستی نگاه شود، از جهت آمار تلفات، تعداد اسرا و زخمی‌ها، شدت حملات موشکی و پهپادی و … در تاریخ مبارزات فلسطین با رژیم‌صهیونیستی «بی‌سابقه» است. در مواضعی هم که مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی اعلام می‌کنند، به‌وضوح می‌توان احساس حقارت، غافل‌گیری، وحشت و «ترس از سرنوشت نامعلوم» این رژیم را مشاهده کرد.

عملیات طوفان الاقصی تاکنون با واکنش‌های مختلفی در منطقه و جهان مواجه شده است، این واکنش‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

الف) جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت اسلامی و برخی کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و … این عملیات را واکنش طبیعی فلسطینی‌ها به جنایات رژیم صهیوینستی دانسته و از مقاومت فلسطین اعلام حمایت کرده‌اند.

ب) آمریکا، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و متحدین رژیم‌صهیونیستی با محکوم کردن عملیات فلسطینی‌ها، از رژیم‌صهیونیستی حمایت کرده‌اند.

ج) روسیه، چین، ترکیه، برخی سازمان‌های بین‌المللی و همچنین تعدادی از کشورهای اسلامی که با رژیم صهیونیستی رابطه دارند یا وارد روندهای عادی‌سازی شده‌اند، مواضع بینابینی اتخاذ کرده و بعضا با اعلام نوعی حمایت ضمنی از حقوق ملت فلسطین طرفین را به توقف درگیری‌ها و خویشتن‌داری دعوت کرده‌اند.

در خصوص اهداف عملیات اخیر فلسطینی‌ها نمی‌توان روی موارد مشخصی تمرکز کرد؛ در اینکه عملیات مذکور یک اقدام پیشدستانه، واکنش سخت به جنایات رژیم‌صهیونیستی و هتک حرمت به مسجدالاقصی، برای جلوگیری از یهودی‌سازی کرانه باختری و مقابله با خشونت سازمان‌یافته شهرک‌نشین‌ها می‌باشد، شکی نیست، اما کمیت و کیفیت نبرد کنونی به‌شکلی است که نمی‌توان آن را فقط در قالب موارد فوق تحلیل کرد. بلکه باید آن را از منظر «راهبردی» مورد توجه قرار داد.

به نظر می‌رسد، به نمایش گذاشتن «اعتماد به‌نفس»، «قدرت» و همچنین انتقال پیام سنجیده گروه‌های مقاومت فلسطینی، آن‌هم در شرایطی که بخشی از حکام عربی و اسلامی به فلسطین پشت کرده‌اند و وارد عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی شده‌اند، از اهداف راهبردی عملیات ترکیبی طوفان الاقصی باشد. به‌عبارتی، طوفان الاقصی تجلیِ بخشِ کوچکی از توان رزمی، اطلاعاتی، امنیتی، موشکی و پهپادی گروه‌های مقاومت فلسطین است.

این عملیات فراتر از اینکه پاسخی به جنایات و وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان باشد، در حقیقت یک واکنش جدی به ترتیبات و روندها در منطقه است که تلاش می‌کنند ضمن «عادی‌سازی» و «علنی‌سازی» روابط خود  با رژیم‌صهیونیستی، این رژیم را یک نقطه اتکا و امن در جهت دستیابی به منافع ملی و منطقه‌ای خود قلمداد کنند و از آن تضمین امنیتی طلب کنند!

مقاومت فلسطین از بابت رژیم‌صهیونیستی نگرانی جدی ندارد، چراکه هر لحظه و در هر نقطه و به هر شکلی که اراده کنند، می‌توانند رژیم‌صهیونیستی را به چالش بکشند. نگرانی اصلی از ناحیه بازیگران و برخی دولت‌های اسلامی در منطقه است که با رژیم‌صهیونیستی تعامل دارند و از آن حمایت می‌کنند!

عملیات طوفان الاقصی قطعاً «پیامدهای راهبردی» مهمی در دو سطح داخل و خارج به خصوص منطقه به دنبال خواهد داشت:

در سطح داخلی، موجب تشدید بحران‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و جمعیتی شده و رژیم‌صهیونیستی را در شرایط به مراتب دشوارتر و آسیب‌پذیرتری قرار خواهد داد. در نقطه مقابل، موضع مقاومت اسلامی فلسطین برای مقابله با رژیم اشغالگر را قدرتمندتر خواهد کرد.

در سطح منطقه بر روی این انگاره که رژیم‌صهیونیستی یک رژیم قدرتمند و قابل اتکاست خط بطلان خواهد کشید. علاوه‌براین، پیمان ابراهیم را تحت‌الشعاع قرار داده و بر روند عادی‌سازی اثر منفی خواهد گذاشت.

در این زمینه به نظر می‌رسد نگاه برخی دولت‌های منطقه به مسأله عادی‌سازی رابطه با رژیم‌صهیونیستی، واقع‌بینانه‌تر شده و توجه بیشتری به تبعات و پیامدهای منفی آن خواهند داشت.

اما در مورد چشم‌انداز نبرد اخیر و زمان و کیفیت پایان آن باید تأکید کرد، این موضوع به تشخیص رهبران مقاومت و فرماندهان جهادی و سیاسی فلسطین بستگی دارد. به نظر می‌رسد این عملیات که برخی رهبران مقاومت آن را «نبرد هلاکت اسرائیل» می‌نامند، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و به‌تدریج به کرانه باختری و خارج از آن هم کشیده خواهد شد. لذا عملیات زمانی پایان خواهد یافت که دستاوردهایی متناسب و هم‌وزن با شدت و گستردگی خود داشته باشد. نبردی که بعید است بدون دست یافتن به نتایج راهبردی، متوقف ‌شود!

0 Comments