جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

Loading

تحلیلی بر تداوم گفتگوهای بدون پیش شرط ترکیه و یونان

۱۴۰۲/۰۶/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر وزرای امور خارجه ترکیه و یونان در آنکارا در فضایی دوستانه که تحت تأثیر کمک‌های یونان به ترکیه در پی دو زمین‌لرزه مرگبار ترکیه و پس از آن تسلیت ترکیه به یونان برای سانحه مرگبار قطار در اوایل سال جاری قرار گرفته بود، برگزار شد. این دیدار در پی نشست اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و میچوتاکیس نخست‌وزیر محافظه‌کار یونان در حاشیه نشست ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی در ماه ژوئیه برگزار شد. وزرای خارجه دو کشور در مذاکرات اخیر، در خصوص مناقشات قدیمی چون مسئله قبرس، فرایند متوقف شده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و مهاجرت غیرقانونی، چارچوب تقویت همکاری اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در زمینه‌هایی چون حمل و نقل، همکاری دریایی، تجاری، فناوری، محافظت از محیط زیست و مبارزه با فجایع طبیعی گفت‌وگو کردند. محمود فاضلی - تحلیلگر امور بین‎الملل

گفته می‌شود دو کشور درباره مطرح کردن ابتکار عمل‌های تازه برای حل اختلافات دو کشور به توافق رسیده و بر ادامه گفت‌وگوها بدون هیچ پیش‌شرطی و تقویت روابط دوجانبه بر اساس منافع مشترک در همه زمینه‌ها تأکید کردند.

«فیدان» وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: «دو کشور می‌توانند مشکلات خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و رعایت حقوق و منافع متقابل حل کنند. آنکارا وارد عصر «جدید و مثبت برای حل و فصل مشکلات» در روابط با آتن شده است. در مذاکرات با همتای یونانی خود اختلافات دوجانبه در دریای اژه و شرق مدیترانه را بررسی کردیم. درباره دریای اژه با یکدیگر اختلافاتی داریم، اما توافق کردیم که ابتکارات عملی جدیدی برای حل اختلافات مطرح کنیم. این‌ها را در گذشته در جلسات مشورتی مطرح می‌کردیم. روی از سرگیری این روند در آینده‌ای نزدیک تمرکز کردیم. احیای کانال‌های ارتباطی میان ترکیه و یونان تحولی مثبت است و از ملت و دولت یونان بابت ارسال کمک‌های انسان دوستانه به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه ماه فوریه گذشته ترکیه قدردانی می‌کنم.»

وزیر خارجه ترکیه افزود: «مسئله پناهجویان موضوعی نیست که بر سر آن رقابت داشته باشیم و باید در این باره همکاری کنیم. نمی‌خواهیم شاهد تلفات بیشتر در دریای اژه باشیم.» وزیر خارجه ترکیه از کمک‌های ارسالی یونان پس از زلزله 6 فوریه قدردانی کرد. طرف ترک از استفاده از واژه «اقلیت ترک» که معمولا از سوی مقامات ترکیه برای توصیف اقلیت مسلمان ترک تبار در منطقه «تراکیه» استفاده می‌شود خودداری کرد و خواستار حفاظت از حقوق آن‌ها شد.

یراپتریتیس وزیر خارجه یونان که مسئولیت خود و همتایش را «فرصت تاریخی» توصیف کرد، اعلام داشت: «در مذاکرات خود با همتای ترکیه‌ای نقشه راهی در 3 مرحله شامل مذاکرات سیاسی و اعتمادسازی را بررسی کرده است. ترکیه و یونان قبل از پایان سال 2023، نشست شورای همکاری در سطح عالی برگزار می‌کنند که اولین نشست این شورا طی هفت سال اخیر است. ما خیال پرور نیستیم. می‌دانیم که فاصله‌های ایجاد شده در طول زمان و مصائب به ارث مانده از گذشته‌ها، یکباره پاک نمی‌شوند. اما تمایل و اراده برای سرمایه‌گذاری بر روی صداقت و درک متقابل وجود دارد تا زمینه‌های مشترکی یافته و باورهای ثابت شده از گذشته را بشکنیم. اگر در موضوعی نیز اختلاف نظر وجود دارد، حداقل اجازه ندهیم باعث ایجاد بحران شود.» وزیر خارجه یونان حمایت آتن از روند الحاقی ترکیه به اتحادیه اروپا مشروط به اجرای معیارهای تعیین شده را اعلام و اجرای دقیق و کامل حقوق بین‌المللی را پیش شرط حصول پیشرفت در گفت‌وگوها عنوان کرد.

بی‌تردید آغاز رسمی گفت‌وگوهای سیاسی در 17 اکتبر ماه که به‌‌عنوان چارچوبی که در آن اختلافات دشوار بین یونان و ترکیه مطرح خواهد شد از نتایج مهم دیدار وزرای امور خارجه دو کشور است. در این اجلاس موضوعاتی همچون سرمایه‌گذاری، بازرگانی، گردشگری، کشاورزی و کشتیرانی در دستور کار دو کشور خواهد بود.

حل و فصل اختلافات اساسی بین دو کشور از جمله توافق طرفین برای ارجاع پرونده تحدید فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی دشوار ارزیابی می‌شود، به برداشتن گام‌های موازی برای حفظ فضای مثبت در روابط و اعتمادسازی نیاز است. در مذاکرات اخیر نقشه راهی برای ماه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری میلادی تعریف شد. در این دیدار تعلیق فعالیت‌های نظامی دو کشور و انجام مانورهای بزرگ در اژه و شرق مدیترانه، برقراری ارتباط فوری دو وزیر امور خارجه در صورت وقوع بحران در روابط با نظارت مستقیم بر تماس‌های سیاسی دوجانبه، برگزاری نشست شورای عالی همکاری یونان و ترکیه در اواخر سال جاری در شهر تسالونیکی یونان بعد از هفت سال، دیدار رهبران دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، آغاز گفتگوهای سیاسی در سطح معاونین وزارت خارجه و اجرا و تقویت هر چه سریعتر گفت‌وگوها در سطح نظامی پیرامون اقدامات اعتماد سازی، مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

سخنان دو وزیر نشان می‌دهد که طرفین تصمیم گرفته‌اند که مسئله قبرس فعلا در مذاکرات دوجانبه نقشی نداشته باشد. تصمیم دو طرف برای خارج کردن موضوع قبرس از دستور کار اساسی، از یک سو نشان دهنده مشکلات عینی مرتبط با این موضوع است و از سوی دیگر اینکه آتن و آنکارا نمی‌خواهند بار دستور کار را با موضوعی سنگین کنند که حداقل در شرایط فعلی غیر قابل حل است. خارج کردن موقت موضوع قبرس از دستور مذاکرات دو طرف درحالی است که سخنان اخیر جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس مبنی بر اینکه با توجه به مخالفت قبرس جنوبی با طرح کوفی عنان برای حل مسئله قبرس در سال 2004، اتحادیه اروپا می‌بایست عضویت بخش یونانی‌نشین قبرس در اتحادیه اروپا را به تعویق می‌انداخت، نشان می‌دهد اختلافات طرف‌های ذیربط حتی آثار خود را در میان خود اروپایی‌ها آشکار کرده است. از دیدگاه جک استراو  چنانچه مذاکرات برای قانون اساسی جدید و یکپارچگی قبرس بار دیگر با شکست مواجه شود، جامعه بین‌المللی باید بر تلاش برای حل مسئله قبرس بر اساس طرح دو کشور متمرکز شود.

به‌دنبال دیدار وزرای خارجه ترکیه و یونان، آلمان از گام‌های اخیر برای نزدیک شدن ترکیه و یونان استقبال کرد و آمادگی این کشور را برای میانجیگری با هدف بهبود روابط دو کشور اعلام کرد. آلمان در دوران صدر اعظمی آنگلا مرکل و اولاف شولتز صدراعظم کنونی آلمان بارها جهت کاهش تنش بین آتن و آنکارا میانجیگری کرده بود.

هر دو کشور ترکیه و یونان عضو ائتلاف دفاعی ناتو هستند و سال‌ها است که بر سر مرزهای دریایی و حقوق اکتشاف انرژی در دریای اژه و مدیترانه شرقی با یکدیگر اختلاف دارند اما پس از زلزله فاجعه بار در ترکیه، شرایط در میدان تا حدودی تغییر کرده و تنش‌ها میان دو طرف به‌میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما بی‌تردید صرف نظر از گرایشات سیاسی، در یونان هیچ حزبی از منطق «تقسیم منابع اژه» حمایت نخواهد کرد.

0 Comments