جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

فارن پالسی: اعتراهای دانشجویی در آمریکا روابط مستحکم واشنگتن با اسرائیل را برملا کرد

تهران- ایرنا- نشریه فارن پالسی در گزارشی، نوشت: اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا آنچنان که برخی ادعا می‌کنند، بحران فرهنگی یا آموزش عالی ایالات متحده نیست بلکه یک بحران سیاسی در آمریکا است که ریشه در سیاست خارجی واشنگتن و به ویژه روابط نزدیک، مستحکم و طولانی‌مدت آنها با (رژیم) اسرائیل دارد.

Loading

تحلیلی بر اجلاس سران کشورهای غرب بالکان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اجلاس غیر رسمی سران کشورهای غرب بالکان و کشورهای بالکانی عضو اتحادیه اروپا به ابتکار آقای میچوتاکیس نخست وزیر محافظه کار یونان و با حضور خانم «فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا و آقای زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برگزار شد. در این اجلاس رئیس شورای وزیران بوسنی و هرزه‌گوین، نخست وزیران رومانی، بلغارستان، کرواسی، کوزوو، مقدونیه شمالی، رئیس جمهور مولداوی، رئیس جمهور مونته نگرو و رئیس جمهور صربستان شرکت کردند. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

پس از پایان اجلاس، شرکت کنندگان حمایت تزلزل ناپذیر خود را از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای به‌رسمیت شناخته شده این کشور اعلام کردند و خواستار تسریع روند الحاقی کشورهای غرب بالکان به اتحادیه اروپا شدند. از دیدگاه این اجلاس، تجاوز روسیه به اوکراین نقطه محوری برای اروپا است که سطح جدیدی از آگاهی از اصول مشترک، وحدت و آینده مشترک در اتحادیه اروپا را ایجاد می‌کند. این لحظه‌ای حیاتی برای امنیت، صلح و ثبات قاره اروپا است. قوانین و اصولی که برای مدت طولانی به نظم امنیتی پایدار و قابل پیش بینی در اروپا کمک می‌کرد، اینک نقض شده و بار دیگر شاهد پیامدهای فاجعه بار تجدیدنظر طلبی است.

شرکت کنندگان در مقابل حملات روسیه به اوکراین، حمایت تزلزل ناپذیر خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین‌المللی این کشور بر اساس ارزش‌های دموکراسی و حاکمیت قانون را اعلام کردند. طرفین همچنین در جریان گفتگوهای خود در آتن، حمایت و قدردانی خود از تلاش‌های جدی رئیس جمهور اوکراین برای تعیین اصول صلح مطابق با منشور ملل متحد را ابراز کرده و از تلاش‌های مجمع عمومی سازمان ملل برای ترویج صلح جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین استقبال کردند.

کشورهای شرکت کننده تاکید کردند که برای جنایات جنگی و سایر جنایات مانند حمله به غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها هیچ مصونیتی وجود ندارد و همه کسانی که مسئول این اقدامات هستند، باید پاسخگو باشند. تشدید جنگ علیه اوکراین، نیاز فوری به اتحادیه اروپای قوی و فراگیر را به‌عنوان سنگ بنای صلح و رفاه بین مردم در این دوران دشوار آشکار کرده است. در این اجلاس شرکت کنندگان تاکید کردند که غرب بالکان، اوکراین و جمهوری مولداوی، که از نظر جغرافیایی در مجاورت کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارند، دارای میراث مشترک اروپایی، تاریخ و آینده‌ای هستند که با فرصت‌ها و چالش‌های مشترک تعریف شده است. در راستای سرمایه گذاری راهبردی برای صلح، امنیت و ثبات اروپا، مهم است که این مناطق به‌عنوان اعضای کامل خانواده اروپایی پذیرفته شوند.

اعضای این اجلاس راه پیشرفت برای تحقق این آرمان اروپا را مورد بحث قرار داده و بر اهمیت تحقق آرمان یک اتحادیه اروپا غنی شده با کشورهای غرب بالکان، اوکراین و جمهوری مولداوی و ضرورت احیا و تجدید جهت گیری مجدد روند گسترش اتحادیه اروپا تاکید کردند. طرفین تعهد خود را برای حمایت از اوکراین و مولداوی در برداشتن گام‌های بعدی در روند الحاقی  به اتحادیه اروپا پس از تکمیل اصلاحات لازم را اعلام کردند.

اجلاس مذکور از چند نظر برای دیپلماسی آتن حائز اهمیت بود. یونان تلاش کرد چنین نشان دهد که نقش محوری خود را به‌عنوان عامل ثبات و صلح و امنیت انرژی در منطقه را به نمایش می گذارد. یونان مدعی است طی چهار سال اخیر به بازیگری در تحولات بین‌المللی و اروپایی تبدیل شده که چنین دیدگاهی کاملا اغراق آمیز است.

نخست وزیر یونان در حاشیه اجلاس سران کشورهای بالکان با نخست وزیران کرواسی، کوزوو، رومانی، خانم کریستو رئیس جمهور مولداوی، رئیس شورای وزیران بوسنی و هرزگووین و سران کشورهای صربستان، مولداوی، کوزوو و مونته نگرو دیدار کرد.

طی دیدار نخست وزیر با رئیس جمهور صربستان طرفین ضمن تاکید بر سطح عالی روابط آتن و بلگراد، در مورد اولویت‌های همکاری‌های دوجانبه گفتگو کردند. به نقل از منابع یونانی، نخست وزیر این کشور حمایت پایدار یونان از روند الحاقی صربستان به اتحادیه اروپا را تکرار و آن‌را بهترین تضمین برای رفاه و ثبات منطقه ارزیابی کردند.

در دیدار نخست وزیر یونان با خانم ساندو رئیس جمهور مولداوی در مورد چشم‌انداز تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر شد. طرف یونانی حمایت خود را از الحاق مولداوی به اتحادیه اروپا که در بیانیه مشترک اجلاس آتن (21 اوت) اعلام شد را تکرار نمود. طرف یونانی به آگاهی رئیس جمهور مولداوی رساند که یونان قصد دارد در آینده نزدیک سفارت خود را در این کشور  باز کند.

غائب بزرگ نشست کشورهای بالکان، آقای «ادی راما» نخست وزیر آلبانی بود که به این نشست دعوت نشده بود.  یونان با عدم دعوت از نخست وزیر آلبانی پیامی روشن به تیرانا و بروکسل مبنی بر اینکه یونان هیچ اقدامی که بر ضد منافع ملی خود بداند یا همسو با استانداردهای اروپایی نباشد را نخواهد پذیرفت، ارسال کرد. آتن به تمامی طرفین اعلام کرده بود که آلبانی با دستگیری عضو اقلیت یونانی آلبانی و شهردار یکی از مناطق یونانی تبار از خط قرمز عبور کرده است.

این اقدام در واکنش به دستگیری عضو اقلیت یونانی آلبانی و شهردار منطقه مورد نظر صورت می‌گیرد. به دنیال دستگیری این عضو این اقلیت، روابط دو کشور دچار تنش شده است. این اقدام یونان پیامی روشن به طرف آلبانیایی مبنی بر عدم حمایت آتن از روند الحاقی آلبانی به اتحادیه اروپا در صورت ادامه بازداشت عضو اقلیت یونانی و بی توجهی تیرانا به اصول حقوق بشر و حاکمیت قانون است. نخست وزیری آلبانی در هفته گذشته طرف یونانی را به مداخله در امور دستگاه قضایی کشورش متهم کرده بود. وزیر خارجه یونان مدعی شد با توجه به بی‌اعتنایی آلبانی به حاکمیت قانون، اصل برائت و احترام به حقوق مدنی، امکان ندارد روند الحاقی این کشور به اتحادیه اروپا پیش برود.

عدم دعوت از نخست وزیر آلبانی با واکنش محتاطانه وی روبه‌رو بود. او تاکید کرد منطقه به مشارکت بیشتر یونان نیاز دارد و همانطور که به مقامات یونانی از جمله نخست وزیر بارها به طور علنی بیان کردم، عمیقا اعتقاد دارم که یونان با توجه به تجربه عضویت در اتحادیه اروپا، دارای نقشی طبیعی در بالکان است. فشار دیگران را درک می‌کنم که حاضرند از هر فرصتی برای تبدیل کردن یک مانع کوچک به کوه استفاده کنند. اما ما چالش‌های بسیار بزرگ‌تری در پیش داریم و کوه‌های واقعی را باید بالا برویم. آنچه که باید ما را در چنین روزگار پرتلاطم برای مردمان، کشورها، منطقه و اروپا متحد کند، بزرگتر از چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند.

0 Comments