جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ضرورت و پیامدهای ارتقاء روابط جمهوری اسلامی ایران با آفریقا

۱۴۰۲/۰۵/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آفریقا، قاره «فرصت‌ها» و دربردارنده بیشترین ذخایر منابع طبیعی است. بسیاری قرن حاضر را «قرن آفریقا» می‌نامند. 6 کشور از 10 کشور دارای بیشترین رشد اقتصادی در جهان، آفریقایی هستند. از این لحاظ، آفریقا دومین رتبه سریع‌ترین رشد اقتصادهای جهانی را دارد. حمید خوش‌آیند - کارشناس مسائل بین‌الملل

وجود منابع غنی طبیعی، معادن، ذخایر قابل توجه انرژی، فلزات گرانبها، امکانات و فرصت های  کشاورزی، نیروی کار ارزان، بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری، بازار بزرگ یک میلیارد و 200 میلیون نفری (یک هشتم جهان)، اقتصاد بیش از یک تریلیون دلاری، مجموعه بزرگ آراء در مجامع بین‌المللی و عوامل متعدد دیگر باعث شده است، تک‌تک 54 کشور آفریقا از جذابیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف برخوردار باشند.

با توجه به مراتب فوق، آفریقا به یکی از «اولویت‌های اصلی» در سیاست خارجی بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا هم در حال افزایش ارتباطات و همکاری های خود با آفریقا هستند. برای مثال ترکیه 44 نمایندگی دیپلماتیک در قاره آفریقا دارد و صادرات آن به این قاره 30 میلیارد دلاراست.

علاوه بر ترکیه، امارات نیز به‌عنوان یک کشور کوچک عربی، یکی از شرکای بزرگ تجاری و اقتصادی آفریقاست. خطوط هوایی این کشور از طریق فرودگاه دبی با ۲۰ کشور آفریقایی برقرار است و ۲۴ نمایندگی دیپلماتیک امارات در آفریقا درحال فعالیت هستند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران تنها 18 نمایندگی دیپلماتیک در آفریقا دارد و سهم آن از اقتصاد 1200 میلیارد دلاری آفریقا، کمتر از 3 میلیارد دلار است!

افزون بر این‌ها، آفریقا یکی از «عرصه‌های راهبردی رقابت» میان آمریکا، روسیه و چین به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، به‌ویژه در جنوب آفریقا، رقابت میان آمریکا و چین شدت بیشتری پیدا کرده است؛ اگرچه شمال آفریقا نیز از این رقابت مستثنی نیست.

هم‌اکنون روابط روسیه با کشورهای آفریقایی به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسیده است. آمریکا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی آفریقا را افزایش داده و چین نیز نگاه ویژه‌ای به آفریقا در ابتکار یک کمربند – یک راه دارد.

امروز این ایده در اندیشکده‌ها و محافل غربی، شرقی و عربی به‌وضوح مطرح است که در شرایط دشوار بین‌المللی که بحران در حوزه‌های اقتصاد، انرژی، مواد اولیه، منابع غذایی و … به‌خصوص در غرب رو به افزایش است، آفریقا یک «منطقه تعیین‌کننده» و «گزینه بلندمدت» است.

علیرغم وجود فرصت های زیاد و بسترهای کاملاً مهیا برای سرمایه‌گذاری و توسعه مناسبات دو و چندجانبه در آفریقا، متأسفانه این قاره به نحو «مطلوب» مورد توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته است.

با توجه به مطالبی که گفته شد، سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قاره آفریقا «نقطه شروع» خوبی است که قطعاً باعث تقویت مناسبات ایران با این قاره مهم و راهبردی به‌خصوص در حوزه‌های اقتصاد، صنعت، کشاورزی و دانش‌بنیان خواهد شد.

این سفر رسمی که برای نخستین بار در 11 سال گذشته انجام شد، در دو چهارچوب قابل تحلیل است؛ نخست، تحلیل این سفر در ابعاد سه کشوری که رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن سفر نمود. هر کدام از این سه کشور «قابلیت‌هایی» دارند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به‌خوبی از آن‌ها استفاده کند. مثلاً کنیا سومین اقتصاد بزرگ در جنوب صحرای آفریقا پس از نیجریه و آفریقای جنوبی است. زیمباوه بزرگ‌ترین معادن جواهرات (الماس، طلا و … ) را در جهان دارد. اوگاندا یکی از قطب‌های مهم مس، تنگستن، کبالت، کلمبیت- تانتالیت، طلا، فسفات، سنگ آهن و سنگ آهک در آفریقا و جهان است.

دوم، تحلیل آن در ابعاد کلان و قاره‌ای است، به این معنا که قاره آفریقا بعد از سال‌ها به‌صورت جدی مورد توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است؛ آن‌هم درحالی‌که 84 درصد تجارت آن «برون قاره‌ای» است و در سال‌های اخیر نقش مهمی در حوزه تجارت خارجی قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده است.

اینکه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سه کشور آفریقایی چه دستاوردها و فرصت‌هایی به دنبال دارد و خواهد داشت، موضوعی است که ابعاد و جزئیات آن مشخص است و درباره آن نیز زیاد صحبت می‌شود. نکته مهم اینجاست که آفریقا به‌صورت جدی درحال تبدیل شدن به یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. این مهم قطعاً در «تقویت موضع منطقه‌ای و بین‌المللی» جمهوری اسلامی ایران و افزایش وزن سیاسی و قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی نتایج و پیامدهای خوبی به دنبال خواهد داشت.

در پایان باید توجه داشت که آفریقا یکی از کانون‌های اصلی «مبارزات ضداستعماری و ضدامپریالیستی» در دنیا محسوب می‌شود و از این جهت درک و همگرایی گفتمانی با جمهوری اسلامی ایران دارند. این موضوع در عین حال یک «نقطه قوت» و پیشران مهم در توسعه عمق و دامنه مناسبات خارجی با آفریقاست. کما اینکه ماهیت و ذات طبیعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌طلبد که نگاه به آفریقا همواره «ویژه» و «راهبردی» باشد.

0 Comments