جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

تحلیلی بر سفر اردوغان به سه کشور خلیج فارس

۱۴۰۲/۰۵/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در جریان سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به عربستان، قطر و امارات، توافقنامه‌های متعددی بین سه کشور خلیج‌فارس و ترکیه به امضا رسید. جنبه اقتصادی این سفر در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و هدف اصلی سفر از نگاه آنکارا جذب سرمایه‌ کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس عنوان شده است. محمود فاضلی - تحلیگر مسائل بین‌الملل

ترکیه در نظر دارد برای کاهش مشکلات مالی ناشی از افزایش بدهی‌های خارجی که باعث کاهش ارزش لیر و افت جایگاه این کشور در رتبه جهانی ریسک سرمایه‌گذاری شده، روابط اقتصادی خود را با کشورهای ثروتمند جنوب خلیج‌فارس توسعه دهد. علاقه فزاینده کشور‌های حوزه خلیج‌فارس به سرمایه‎گذاری در بخش‌های مختلف، برای ترکیه که در تلاش است صادرات خود را افزایش دهد تا مشکلات اقتصادی را کاهش دهد، بسیار مهم است.

ترکیه برای عبور از وضعیت کنونی و سقوط مستمر ارزش لیر در ماه‌های اخیر، به جذب سپرده‌های مالی کشورهای خلیج‌فارس نزد بانک‌های ترک بسیار علاقمند است. علاوه بر این، ترکیه با اطلاع از افزایش درآمدهای نفتی کشورهای خلیج‌فارس در اثر جهش قیمت نفت و افزایش دارایی صندوق‌های ملی به‌دنبال دستیابی به سهم بیشتر از بازارهای کشورهای منطقه است. ترکیه خلیج‌فارس را به‌عنوان یکی از کانون‌های رقابت قدرت‌های جهانی می‌پندارد و در همین راستا در تلاش است تا دامنه حضور اقتصادی و سیاسی‌اش را در این منطقه افزایش دهد. سفر «اردوغان» به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس پس از انتخابات ترکیه نشان می‌دهد افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ترکیه با کشورهای خلیج‌فارس در دستور کار جدی سیاست خارجی ترکیه قرار دارد.

با سفر اردوغان به عربستان، روابط آنکارا و ریاض پس از یک دوره پرتنش، وارد مقطع جدیدی شده است. روابط بین دو کشور با قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به‌شدت تیره شد. ترکیه با پیگیری جدی پرونده در آن زمان، آغاز تحقیقات و اطلاع‎رسانی رسانه‌های بین‌المللی درباره جزئیات این قتل، حاکمان عربستان را خشمگین کرد. اما با تعدیل و چرخش مواضع اردوغان در قبال ولیعهد عربستان، اردوغان در سیاست‌های منطقه‌ای خود در آوریل ۲۰۲۲ به عربستان سفر کرد. «بن سلمان» نیز در ژوئن سال گذشته به ترکیه سفر رسمی داشت و در ماه مارس، عربستان ۵ میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده‎گذاری کرد.

ترکیه و عربستان که از اعضای گروه 20 هستند، تلاش دارند «نقش متوازن و موثری در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» ایفا ‌کنند. این دو کشور بهبود روابط فیمابین و فهم مشترک از مسائل مربوطه در راستای منافع کشورهای اسلامی را مد نظر قرار داده و گفت‌وگوی سران خود را نشانه روشنی برای استحکام روابط دو کشور می‌دانند. ریاض و آنکارا هر دو مدعی‌اند که به عنوان قدرت منطقه‌ای و کنشگر بین‌المللی بوده از ستون‌های ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه هستند.

در حال حاضر 1140 شرکت عربستانی در ترکیه فعالیت دارند و 390 شرکت ترک که عمدتاً در زمینه مواد غذایی، آرایشی- بهداشتی و پیمان‌کاری فعالیت می‌کنند، در عربستان حضور دارند و حجم صادرات ترکیه به عربستان در 4 ماهه اول سال جاری 781 میلیون دلار بود. حجم مبادلات میان دو کشور از 4.5 میلیارد در سال 2017 به 6.1 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته و ترکیه در سال گذشته 1.05 میلیارد دلار به عربستان صادرات داشته که این رقم در سال 2021 بالغ بر 250 میلیون دلار بود که حاکی از جهش روابط اقتصادی در دو سال اخیر است. ترکیه در نظر دارد تا حجم مبادلات تجاری با عربستان را طی سال‌های آینده تا 10 میلیارد دلار افزایش دهد.

در جریان این سفر که همراه با ۲۰۰ نفر از تجار و بازرگانان و مقامات دولت جدید ترکیه انجام شد، هیات‌های ترکیه و عربستان یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم میان طرفین امضا کردند. دو کشور همچنین در بخش‌های انرژی، دفاعی، پژوهشی و توسعه بخش‌های اقتصادی توافقنامه‌هایی امضا کردند. تفاهمنامه‌هایی نیز در بخش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم به امضا رسید. امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات و رسانه و همچنین یک یادداشت تفاهم در زمینه انرژی، از دیگر دستاوردهای سفر اردوغان به عربستان بود.

اردوغان پیش از سفر به سه کشور خلیج‌فارس، از ارتقای مبادلات تجاری با این کشورها طی ۲۰ سال گذشته از ۱.۶ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار خبر داد. ترکیه همچنین بر جذب حداقل ۲۵ میلیارد دلار سرمایه از کشورهای عربستان، قطر و امارات برای کاهش بحران اقتصاد داخلی را از جمله اهداف اصلی سفر اردوغان به این کشورها تاکید دارد. سفر دوره‌ای اردوغان به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس احتمالا منجر به سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای ترکیه خواهد شد.

در راستای اهداف سیاسی نیز ترکیه از دریچه همکاری‌های نظامی با کشورهای جنوب خلیج‌فارس وارد عمل شده که توافقنامه برای فروش پهپادهای آکینجی از شرکت «بایکار» که تولید کننده پهپاد بیرقدار است، نشانه‌ای بر این امر است. البته ترکیه از زمان ابتکار استانبول در سال 2004 در قالب همکاری‌های ناتو با شورای همکاری، حضور نظامی‌اش در خلیج‌فارس را آغاز کرده بود که پایگاه نظامی در قطر و همکاری‌های نظامی رو به گسترش با کویت در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

در نشستی که محمدبن زاید آل نهیان، رئیس امارات برای پنجمین بار در دو سال گذشته با همتای تُرک خود برگزار کرد، طرفین بر عزم و اراده خود برای توسعه ابعاد مشارکت اقتصادی همه جانبه تاکید کردند. مذاکرات امارات و ترکیه احتمالا فرصت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و فعالیت‌های تجاری بین دو کشور را تسریع خواهد کرد و بخش خصوصی را احیا و کارآفرینان را تشویق می‌کند. امارات سفر اردوغان را با هدف مشارکت بیشتر و دیپلماسی اعتماد ارزیابی می‌کند. هدف از مذاکرات بین آل نهیان و اردوغان توسعه روابط و همکاری دوجانبه و تداوم توسعه آن در زمینه‌های مختلف به‌نفع دو کشور می باشد.

روابط ترکیه و قطر در چند سال اخیر در مسائل سیاسی، نظامی و اقتصادی توسعه یافته و دوحه و آنکارا از روابط قوی و یک مشارکت استراتژیک  برخوردارند. قطر مدعی است مشارکت قطر و ترکیه در حال حاضر «یکی از موفق‌ترین مشارکت‌ها در جهان است و با اراده سیاسی قوی طرفین به‌سطح مشارکت استراتژیک رسیده است.»

0 Comments