جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

چشم‌انداز و پیامدهای تشدید عملیات مقاومت اسلامی فلسطین در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: کرانه باختری به «مرکز ثقل» تحولات فلسطین اشغالی تبدیل شده است. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

از زمان روی کار آمدن افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی، هر روز شاهد ابعاد و روندهای جدیدی از مقاومت در این منطقه هستیم که از نظر «کمی» و «کیفی» برجسته‌تر و متفاوت از گذشته است.

از لحاظ «کمی»، گروه‌های مقاومت در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، اقدام به «تشدید عملیات» در کرانه باختری کرده‌اند. از سال 2022 تا کنون، مرگبارترین مقطع زمانی ثبت شده برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری از زمان پایان انتفاضه دوم فلسطین در سال 2005 محسوب می‌شود.

به عنوان مثال، در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۶۷ مورد تیراندازی به سمت اهداف صهیونیستی در کرانه باختری انجام شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۵۳ مورد تیراندازی در این منطقه به وقوع پیوسته بود. تعداد «عملیات‌ استشهادی» به‌قدری افزایش پیدا کرده است که در بعضی روزها به 15 مورد می‌رسد. هیچ کس به اندازه خود صهیونیست‌ها از پیامدهای واقعی انجام چنین حجمی از عملیات روزانه مطلع نیست!

از نظر «کیفی» نیز، شاهد به کارگیری روش‌ها و تاکتیک‌های جدید عملیاتی توسط گروه‌های مقاومت هستیم که با کمترین هزینه، بیشترین خسارات و تلفات را به رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کنند. به عنوان مثال، برای نخستین بار در هفته‌های اخیر، مجاهدان فلسطینی اقدام به استفاده از «تله‌های انفجاری» علیه نظامیان و خودروهای زرهی صهیونیستی کرده اند که به‌نوعی یادآور عملیات آزادسازی جنوب لبنان است. بسته‌های انفجاری برای بار اول در عملیات آزادسازی جنوب لبنان توسط حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفت.

این علاوه‌بر شلیک موشک از نقاط مختلف از جمله اردوگاه جنین است که در اثر آن، تاکنون چندین پهپاد جاسوسی سرنگون شده است! شلیک موشک از جنین که سال‌هاست تحت محاصره شدید اقتصادی و نظامی قرار دارد،تحول مهمی بوده و قطعاً حاوی «پیام‌های بسیار مهمی» برای رژیم صهیونیستی است!

تشدید عملیات گروه‌های مقاومت اسلامی، قطعاً برای رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی «پیامدهای قابل توجهی» دارد که به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک؛ شاید مهم‌ترین پیامد تحولات جاری در کرانه باختری که با تشدید عملیات مقاومت اسلامی همراه شده است، کارکرد دوگانه آن باشد؛ به این معنا که تحولات مذکور برای رژیم صهیونیستی یک «تهدید موجودیتی» است که بخش عمده‌ای از «نظام محاسباتی» دستگاه‌ها و نهادهای نظامی، امنیتی و سیاسی رژیم را به‌هم‌ریخته و بنا بر اذعان سران دستگاه اطلاعاتی کنونی و سابق اسرائیل، شاکله رژیم را با خطر «فروپاشی» مواجه کرده است. در مقابل، برای مقاومت اسلامی فلسطین، یک نقطه «امیدبخش» و «رهایی» است. کرانه باختری امروز بزرگ‌ترین صحنه «قدرت‌نمایی»، نمایش بازدارندگی راهبردی و انسجام گروه‌های مقاومت فلسطین است که در 75 سال گذشته بی‌سابقه است.

دو؛ تحکیم «وحدت میدانی»، پیامد بعدی تحولات اخیر در کرانه باختری است. وحدت میدانی در عین حال که روند پیشبرد راهبردهای مقاومت در کرانه باختری را تسریع و تسهیل کرده است، تشدید عملیات گروه‌های متحد فلسطینی و دستاوردهای ناشی از آن نیز، باعث تحکیم و تثبیت ایده «وحدت میدان» در فلسطین شده است.

از سال 2022 که روند درگیری‌ها در کرانه باختری تشدید شده است، گروه‌های مقاومت اسلامی از جناح‌های مختلف شروع به همکاری و ائتلاف تحت فرماندهی واحد کرده‌اند. از این لحاظ، گروه‌های مقاومت اسلامی امروز در وضعیت مطلوبی از نظر «وحدت میدانی و عملیاتی» قرار دارند. دیگر از جناح‌بندی‌های سابق که بعضا به آرمان واقعی فلسطین و روند مبارزات ضدصهیونیستی لطمه وارد می‌کرد، خبری نیست و اختلافات کنار گذاشته شده است.

سه؛ افزایش سطح «آسیب‌پذیری» رژیم صهیونیستی و «کاهش توان بازدارندگی» آن، پیامد بعدی تحولات اخیر است. در دو سال اخیر، توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی رابطه معکوسی با روند تحولات میدانی در کرانه باختری پیدا کرده است. حتی صهیونیست‌ها هم به این مسأله پی برده‌اند که هر اندازه اوضاع میدانی در  کرانه باختری تشدید و متشنج می‌شود، آسیب‌پذیری رژیم هم بیشتر می‌گردد؛ همچنانکه چندی پیش عاموس یادلین رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) در گفتگو با شبکه 12 رژیم صهیونیستی بر آن اذعان داشته است.

چهار؛ بر اثر تشدید روند عملیات گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، رژیم صهیونیستی عملاً در وضعیت «انفعال» و «استیصال» قرار گرفته و ابتکار عمل و کنشگری را از دست داده است. جالب است که عملیات موسوم به «موج‌شکن» که رژیم صهیونیستی از ماه مارس سال 2023، برای رهایی از وضعیت موجود در کرانه باختری آغاز کرده و تقریباً روزانه به کرانه باختری یورش می‌برد، نتایج کاملاً معکوسی داشته است!

 

چشم‌انداز

در حال حاضر، کرانه باختری «فعال‌ترین» و «مهم‌ترین» جبهه علیه رژیم صهیونیستی است. منشأ هر عملیات استشهادی که در اراضی اشغالی انجام می‌شود، در کرانه باختری به ویژه شهرهای جنین و نابلس است.

تبدیل کرانه باختری به مرکز مقاومت در فلسطین اشغالی و «تسلیح و تجهیز» آن، یکی از اهداف مهم و راهبردی جبهه مقاومت اسلامی در فلسطین و خارج از آن است که امروز تا حد زیادی تحقق یافته و مورد تایید و تاکید جمهوری اسلامی ایران نیز است. این دیدگاه برای نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در 23 جولای سال 2014 (1 مرداد 1393) مطرح شد.

کرانه باختری امروز به یک « محور تعیین‌کننده» در فلسطین و منطقه تبدیل شده است. این نه یک تحلیل، بلکه واقعیتی مبتنی بر داده‌های میدانی، اطلاعاتی، امنیتی، سیاسی و … است که «سرنوشت نهایی» نبرد فلسطین و رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تعیین می‌شود. این منطقه که «عمق استراتژیک» جبهه مقاومت اسلامی در رویارویی با صهیونیست‌هاست، نقش کلیدی در نابودی رژیم جعلی اسرائیل خواهد داشت.

حضور و تمرکز بیش از 70 درصد قوای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که تنها 20 درصد خاک فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد، گواهی بر اهمیت و نقش حیاتی این منطقه در تحولات آتی مربوط به فلسطین است. برای همین است که رژیم صهیونیستی از طرق نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اعم از جنگ شناختی، توسعه شهرک‌سازی، طراحی عملیات نظامی، یورش نظامی و … به دنبال مهار کنترل اوضاع کرانه باختری است؛ این در حالی است که برخلاف هدف گذاری و تلاش صهیونیست‌ها، نبض تحولات کرانه باختری در دست فلسطینی‌هاست.

0 Comments