جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما در این خلیج فارس ماندگار هستیم، انگلیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود.

ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس

تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما در خلیج فارس ماندگار هستیم؛ انگیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود./تسنیم

قلم پای گانتز در اطراف غزه شکست

منابع عبری‌زبان از بستری شدن عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در بیمارستانی در تل‌آویو پس از زخمی شدن او در اطراف باریکه غزه، خبر دادند….

Loading

رویکرد تبعیض‌آمیز و ضد حقوق‌بشری اروپا در قبال پناهجویان افغانستانی

۱۴۰۲/۰۳/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کمیته بین‌المللی نجات (IRC) اتحادیه اروپا را به تعهد شکنی‌های مداوم در اسکان مجدد و قانونی پناه‌جویان به‌ویژه اتباع افغانستان متهم می‌کند. بسیاری از پناه‌جویان نیازمند این کشور در پشت مرز‌های اتحادیه اروپا در جزایر یونان و در کمپ‌هایی که عمدتا به مانند زندان است، بسر می‌برند. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۷۱ پناه‌جوی افغان را اسکان داده‌اند که ۰.۱ درصد از مجموع ۲۷۰ هزار پناه‌جوی افغان است که به حمایت دایمی نیاز دارند. براساس طرحی که در سال ۲۰۲۱ به‌تصویب رسید آلمان مکلف به پذیرش ۱ هزار پناه‌جو در هر ماه شد اما این کشور حتی یک نفر را نیز اسکان نداده است.

طبق اعلام اداره آمار ملی آلمان، در مارس سال ۲۰۲۲، حدود ۲۸۶ اتباع افغانستان وارد این کشور شده و برای دریافت پناهندگی ثبت نام کرده‌اند. این کشور با انتقاد‌های بسیاری مواجه شده مبنی بر این که در اجرای وعده‌های خود بسیار «کند» عمل کرده است. ایتالیا فقط نیمی از پناهجویان را که وعده داده بود، پذیرفته است.

برخی از کشورها از زمان سقوط کابل هیچ شهروند افغان را نپذیرفته‌اند و دو سال پس از این واقعه، هنوز افغان‌های زیادی هستند که به‌دنبال ورود امن به اتحادیه اروپا هستند. هرچند بین‌ سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ فقط ۴۱ هزار و ۵۰۰ شهروند افغانستان از طریق روند تخلیه در کشورهای اتحادیه اروپا پذیرفته‌ شده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد این تعداد کافی نبوده است.

دیوید میلیبند، رییس کمیته بین‌‌المللی نجات، معتقد است: «این آمارها بی‌توجهی سرسام‌آور و بیش از حد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال افغان‌ها را نشان می‌دهد. آن‌ها در هر مرحله از سفرشان در معرض خطر قرار می‌گیرند. بهانه‌ای برای رفتار متفاوت با افغان‌ها و پناهندگانی که مجبور به ترک خانه‌های خود در جاهای دیگر شده‌اند، وجود ندارد. پذیرش ۸ میلیون اوکراینی در اتحادیه اروپا به‌معنای توانایی پذیرش پناه‌جویان از سوی کشورهای این اتحادیه است. کمیته بین‌المللی نجات از کشورهای اتحادیه اروپا انتظار دارد که تا پنج سال آینده ۴۲ هزار و ۵۰۰ پناه‌جوی افغان را اسکان مجدد دهند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت مداوم در اجرای وعده‌های قانونی اسکان پناهجویان افغان شکست خورده‌اند. بسیاری از افغان‌هایی که به مرزهای اتحادیه اروپا می‌رسند، همچنان «آسیب‌پذیر» هستند. شواهد نشان می‌دهد پناهجویان در جزیره لسبوس یونان (در دریای اژه) با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. هنگامی که مهاجران به جزیره لسبوس یونان می‌رسند نه تنها به‌کمک پزشکی نیاز دارند، بلکه بسیاری از آن‌ها توسط گاردهای ساحلی، با خشونت دوباره به دریا رانده می‌شوند. در این جزیره موارد متعددی از خشونت، آدم ربایی، عقب راندن‌های غیرقانونی و محرومیت از غذا و پناهگاه مناسب وجود دارد. جزیره لسبوس یونان نقطه اوج سیاست ضد مهاجرتی یکی از اعضای اتحادیه اروپاست.

از حدود سال 2014 مشخص شده است که یونان به‌طور غیرقانونی و با بکارگیری خشونت، پناهجویانی که از طریق ترکیه یا آب‌های بین‌المللی به این کشور می‌رسند را دوباره به عقب بر می‌گرداند. از سال 2020، شدت و خشونت برای بازگرداندن پناهندگان به‌شدت افزایش یافته است. آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرونتکس) نیز در این اقدامات شرکت داشته است.

دولت یونان علی‌رغم وجود شواهد فراوان، اتهام  بدرفتای با پناهجویان را رد کرده لیکن در مقابل گزارش‌ها و فیلم‌های منتشره از سوی کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، پاسخ‌های قانع کننده‌ای ارائه نداده است. گفته می‌شود قایق‌های مورد استفاده برای رها کردن مهاجران در دریا از بودجه اتحادیه اروپا تامین شده است.

نخست‌وزیر یونان اخیرا در تداوم سیاست‌های سختگیرانه خود در قبال پناهندگان توافق نامه‌ای را با ترکیه امضا کرده که طولانی کردن حصارهای مرزی با ترکیه را پیش‌بینی می‌کند. هدف از این کار، بستن مرزهای اصلی با ترکیه برای مهاجران و پناهجویانی است که می‌خواهند به اتحادیه اروپا مهاجرت کنند. دولت کنونی یونان عقب راندن مهاجران و پناهندگان را به‌عنوان بخشی از سیاست محدودکننده پناهندگان معرفی کرد. به‌دنبال این سیاست‌های سختگیرانه، تعداد مهاجران تازه وارد به یونان از سال 2019 به‌شدت کاهش یافته است.

سیاست‌های ضد مهاجرتی ایتالیا نیز پس از روی کار آمدن جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور در اکتبر ۲۰۲۲ تشدید شد و مهاجران و پناهجویان بیشتری را در معرض خطر مرگ قرار داده است. ملونی از طریق ارائه قوانین غیرانسانی مهاجرتی مانع انجام ماموریت‌های جست‌وجو و نجات مهاجران و پناهجویان در این کشور می‌شود. وی سیاست‌هایی را در زمینه مهاجرت به اجرا درآورده که جنجال برانگیز شده و اعتراض‌های گسترده‌ای در پی داشتند.

مقامات ایتالیایی در ماه فوریه از طریق فرونتکس درباره وضعیت بد آب و هوا و وضعیت قایق حامل مهاجران مطلع شده و هشدار‌های اضطراری را دریافت کرده بودند، اما اقدامی برای جلوگیری از فاجعه نکردند. ملونی بعضا در مقابل حوادث سواحل ایتالیا مدعی می شود فرانتکس هشدار اضطراری را برای گارد ساحلی ایتالیا ارسال نکرده است. نکته قابل توجه اینکه فرونتکس نیز بخشی از وخامت شرایط آب و هوایی و تعداد غیرمعمول افراد در کشتی را از گزارش رسمی خود حذف کرده بود.

سیاست‌های ضد مهاجرتی ایتالیا اعم از عقب راندن قایق‌های مهاجران، جلوگیری از پیاده شدن سرنشینان قایق‌های مهاجرتی در سواحل ایتالیا و مانع‌تراشی در مسیر عملیات جست‌وجو و نجات سبب شده تا کارشناسان و گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری این سیاست‌ها را ناقض قوانین بین‌المللی در زمینه‌های مختلف از جمله قوانین نجات در دریا توصیف کنند. ایتالیا قصد دارد مرکزی برای اسکان مهاجران و پناهجویان در شمال این کشور تاسیس کند. این موضوع نگرانی‌هایی درباره نقض حقوق مهاجران و پناهجویان را تشدید کرده است.

در ۳۰ مارس ۲۰۲۳، دادگاه حقوق بشر اروپا، ایتالیا را به‌دلیل رویکرد غیرانسانی آن در پرونده‌ای شامل ۴ پناهجوی تونسی در یکی از مراکز پناهجویی این کشور محکوم کرد. بر اساس حکم دادگاه اروپایی حقوق‌بشر، ایتالیا ممنوعیت رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز، بازداشت خودسرانه و اخراج دسته جمعی را در پرونده مذکور نقض کرده است.

دولت بلژیک اعلام کرد از پناهجویان افغانستانی‌ که زیر سن قانونی هستند، حمایت نمی‌کند. بر اساس این قانون، بروکسل تنها به دسته کوچکی از پناهجویان افغانستانی که از سن خیلی کم به این کشور وارد شده‌اند و آن‌هایی که از آسیب‌های جدی رنج می‌برند، پناهندگی اعطا می‌کند. این سیاست جدید باعث شده تا افغانستانی‌های زیر سن قانونی نیز مجبور باشند مانند افراد بزرگسال درخواست پناهندگی ارائه کنند. با توجه به این که مطابق با قوانین اروپایی بلژیک نمی‌تواند این نوجوانان را به افغانستان بفرستد، بسیاری از آنان بدون مدارک و حمایت‌های اجتماعی، در بلاتکلیفی به سر می‌برند. آنها برای زنده ماندن مجبور به کار غیرقانونی و همکاری با شبکه‌های قاچاق می‌شوند. بروکسل در توجیه در پیش گرفتن این سیاست در قبال پناهجویان افغانستانی، استدلال کرده که با تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور دیگر در حال جنگ نیست و از این رو پناهجویان دیگر برای برخورداری از حمایت‌های فرعی برای بررسی پرونده‌هایشان نیز باید شرایط خاصی داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *