جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بیگدلی: اسرائیل تاکنون به این حد منفور نشده بود/ اعتراضات در آمریکا بر تحولات غزه اثرگذار خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اعتراضات در آمریکا در حال تاثیرگذاری بر روی اتفاقات غزه است گفت: در طول ۷۵ سال حکومت اسرائیل، آنها تا این حد مورد تنفر فضای بین‌المللی قرار نگرفته بودند

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

Loading

ابعاد، پیامدها و چشم‌انداز حذف دلار از تجارت بین‌الملل

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ اوکراین و اعمال 13 هزار 656 تحریم علیه روسیه و همچنین مسدود کردن نیمی از ذخایر ارزی این کشور (300 میلیارد دلار) در بانک‌های خارجی، باعث تشدید انگیزه «دلارزدایی» از تجارت خارجی کشورهای مختلف جهان از برزیل تا جنوب شرق آسیا شده است. برسام محمدی – کارشناس مسائل بین‌الملل

اخیرا، چین و برزیل توافق مهمی امضا کردند که به موجب آن، دلار آمریکا از مبادلات تجاری میان دو کشور کنار گذاشته می‌شود. این توافق به چین (دومین اقتصاد برتر جهان) و برزیل (جزو 10 اقتصاد برتر دنیا)، این اختیار را می‌دهد که در مبادلات تجاری‌شان، از واحد پول چین (یوان) و یا برزیل (رئال) استفاده کنند. چین پیش از این نیز با شمار دیگری از کشورها، از جمله روسیه، عربستان، عراق و پاکستان، توافقنامه‌های تجاری مشابهی امضا کرده و با سرعت در حال دلارزدایی از تجارت دوجانبه خود با کشورهای خارجی است.

چین و برزیل شرکای مهم اقتصادی یکدیگر به شمار می‌روند و حجم تجارت دو کشور حدود 100 میلیارد دلار است. سهم چین از کل محصولات صادراتی برزیل (240 میلیارد دلار در سال) چیزی در حدود 33 درصد یعنی 79 میلیارد دلار است که بیش از 3 برابر صادرات برزیل به آمریکاست. آمریکا به عنوان دومین مقصد صادراتی برزیل کمتر از 10 درصد کل صادرات این کشور را جذب کرده است.

چین و برزیل جمعا، 20 درصد جمعیت و 12 درصد مساحت جهان را در اختیار دارند. چین با 18 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، به تنهایی حدود 18 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد که بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

بعد از توافق چین و برزیل، اتحادیه اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه‌آن» نیز در حال بررسی حذف دلار، یورو، ین و پوند انگلیس از مبالات تجاری بین کشورهای عضو و استفاده از ارزهای ملی است. آسه‌آن دارای 10 عضو دائم و یک عضو ناظر بوده و 7 درصد جمعیت و 3 درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده است.

آسه‌آن پس از اتحادیه نفتا (آمریکا، کانادا و مکزیک) و اتحادیه اروپا، سومین بلوک تجاری در جهان به‌شمار می‌آید. حجم کل تجارت خارجی آسه‌آن، حدود 2 تریلیون و 500 میلیارد دلار است.

با توجه به اینکه حجم اقتصاد دیجیتال آسه‌آن 200 میلیارد دلار برآورد شده و براساس پیش‌بینی‌ها، این میزان تا سال 2025 به 360 میلیارد دلار و در سال 2030 به 1 تریلیون دلار خواهد رسید، بنابراین آسه‌آن به دنبال آن است که سامانه پرداخت بین مرزی دیجیتال بین کشورهای عضو خود برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری را توسعه دهد.

قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان موسوم به «بریکس» نیز در یکی دو سال اخیر، تلاش‌های مهمی برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود آغاز کرده‌اند. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای بریکس را تشکیل می‌دهند.

بریکس در حال تقویت زیرساخت‌های مربوط به شبکه پرداخت مشترک برای کاهش اتکا به سیستم مالی آمریکا و اروپا بر اساس سبدی از ارزهای کشورهای عضو است. حجم کل صادرات بریکس حدود 4 تریلیون دلار است. کشور‌های عضو بریکس در ماه‌های اخیر استفاده از ارز‌های خود در تجارت متقابل را افزایش داده‌اند. بریکس دارای نیمی از جمعیت جهان است و 26 درصد سرزمین‌ها، 28 درصد ظرفیت اقتصاد دنیا و 20 درصد تجارت کالایی جهان را در اختیار دارد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای نیز اخیراً توافق کردند که مبادلات تجاری خود با ارزهای محلی را افزایش دهند. شانگهای دارای یک اقتصاد ۲۰ تریلیون دلاری است که ۲۳ درصد از حجم اقتصاد دنیا را شامل می‌شود.

توافق قدرت‌ها و سازمان‌های اقتصادی و سیاسی غیرغربی جهان برای حذف دلار از مبادلات تجاری که در ماه‌های اخیر روند تصاعدی پیدا کرده است، «ضربه بزرگی» به «سلطه دلار» در جهان است.

دلار که زیرساخت‌های فنی آن در اختیار آمریکا قرار دارد، «سنگ بنای» قدرت و هژمونی ایالات متحده در نظام بین‌الملل است. نقشی که دلار در قدرت جهانی آمریکا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم داشته است، بیشتر از سایر مؤلفه‌های قدرت‌بخش نظامی، صنعتی، تکنولوژیکی و … این کشور بوده است.

بیش از 70 درصد انتقال ارزی در بستر سوئیفت روی دلار است. بخش مهمی از انتقال‌های غیر دلاری هم در بخشی از فرایند انتقال، چرخه دلار را لمس می‌کنند. علاوه‌براین، دلار 59.8 درصد ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد. این اعداد و ارقام در ظاهر نشان می‌دهند که دلار همچنان نقش برتر خود را در تجارت بین‌الملل حفظ کرده است. با وجود این، روند «دلارزدایی» از تجارت بین‌الملل در ماه‌های اخیر در مبادلات تجاری کشورها و سازمان‌های غیر غربی که جزو اقتصادهای برتر جهانی و منطقه‌ای هستند، شدت بیشتری یافته است.

اگرچه تضعیف نقش دلار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد، ولی این روند در میان‌مدت، ضربه اساسی به هژمونی و سلطه جهانی آمریکا خواهد زد که بخش عمده‌ای از آن مدیون سلطه دلار در دنیاست.

دلارزدایی از تجارت بین‌الملل و مبادلات دوجانبه و چندجانبه بین کشورها در صورتی که به کشورهای دیگر هم تسری یابد، باعث کنترل بیشتر بر سیاست‌های مالی و پولی شده و از شوک‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی – معیشتی که پیامدهای اجتماعی و امنیتی هم دارند، جلوگیری می‌کند.

کاهش نقش دلار در تجارت بین کشورها، همچنین باعث تقویت بالقوه روابط اقتصادی بین کشورها، افزایش روند توسعه‌یافتگی کشورهای فقیر، مصونیت در مقابله با تحریم‌های آمریکا و اروپا، تضعیف دلار در تجارت بین‌الملل و تنوع ارزی در بازار ارز جهان می‌شود.

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و بلوکه کردن نیمی از ذخایر ارزی این کشور، «انگیزه قوی و جدیدی» به تلاش‌ها برای کاهش نقش دلار در تجارت بین‌الملل داده است. کشورهای غیرغربی جهان، امروز به این نتیجه رسیده‌اند که گره زدن سرنوشت اقتصاد و تجارت خارجی‌شان به دلار، آنهم در شرایطی که آمریکا و اروپا به دنبال تحقق سلطه حداکثری بر اقتصاد و تجارت جهان از طریق دلار و یورو هستند، باعث تهدید دائمی زیرساخت‌های اقتصادی شده و این کشورها را همیشه در مقابل آمریکا آسیب‌پذیر می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *