جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین| توقع غرب از کی‌یف بعد از ارائه کمک نظامی

تلاش زلنسکی برای دریافت 7 سیستم پاتریوت از غرب، تسلیحات جدید غربی هدف حملات روسیه، کمک 100 میلیون دلاری استرالیا به اوکراین، قول لندن برای 10 سال حمایت از کی‌یف، مشکل جدی اجرای بسیج در اوکراین و نقض حریم هوایی بلاروس، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان و ترور ناموفق امامعلی رحمان

تهران- ایرنا- امروز سی‌ودومین سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان است که در جریان آن نیروهای ملت افغانستان آخرین دولت کمونیست را سرنگون کردند. همچنین سالها پیش ترور ناموفق امامعلی رحمان رئیس جمهوری یکه‌تاز تاجیکستان در سال ۱۹۹۷ در همین روز اتفاق افتاد.

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در ارمنستان در حال وقوع است، تاثیری مستقیم بر امنیت و اقتصاد و سیاست در ایران خواهد گذاشت. شکست روحانیت مسیحی برای حفاظت از ارمنستان در برابر هجوم نیروهای متحد غرب و صهیونیسم برای ایران نیز مطلوب نیست و این مساله ای است که نباید از چشم مقامات کشور دور بماند. انفعال ما خطرناک است!
Loading

نقش بازیگران مذاکرات صلح قبرس و آینده آن

۱۴۰۲/۰۱/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس در سفر دو روزه خود به بروکسل و شرکت در نشست شورای اروپا، ملاقات با همتایان اروپایی و برخی از سران اتحادیه اروپا را بسیار مثبت ارزیابی و بر مشارکت بیشتر اتحادیه اروپا در مذاکرات برای حل مشکل قبرس تاکید کرد. او بدون ورود به جزئیات نقشه راه برای از سرگیری مذاکرات قبرس، خواستار ایفای نقش قوی‌تر اتحادیه اروپا در این خصوص است. اتحادیه اروپا می‌تواند ابتکارات و انگیزه‌هایی ارائه کند تا نظر مثبت ترکیه را بهتر برای حل و فصل مسئله قبرس جلب نماید. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

از دیدگاه رهبران قبرس اگرچه اتحادیه اروپا همیشه در مذاکرات سهم مثبتی در مذاکرات داشته، اما  اتحادیه اروپا آن درجه از تأثیرگذاری را که می‌توانست داشته باشد، نداشته است. حضور مقامات اتحادیه اروپا همواره مانع سازندگی لازم در این خصوص بوده است. اگر آن‌ها اراده لازم را داشتند که در این سطح برای حل مشکل قبرس ایفای نقش کنند، قطعا  تاثیر گذاری بالایی در روند حل مشکل حاصل می‌شد. اگرچه اتحادیه اروپا همیشه در مذاکرات شرکت داشته، اما آنچه دولت قبرس یونانی‌نشین در حال حاضر به دنبال انجام آن است، نهادینه کردن این نقش و قوی‌تر کردن آن است. در سطح اجرایی و سیاسی، نقش اتحادیه اروپا باید بسیار قوی‌تر باشد و این به معنای تضعیف نقش سازمان ملل نیست و می‌تواند به‌صورت موازی عمل شود. تاکنون اتحادیه اروپا با این پیشنهاد موافقت کرده و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این پیشنهاد است. اروپا می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور در این زمینه عمل کند و نه تنها در از سرگیری مذاکرات، بلکه تبدیل آن‌ها به نتایج قابل توجه نقش داشته باشد.

از دیدگاه سازمان ملل در حال حاضر، راه‌حل مورد نظر این سازمان مبنی بر یک دولت و دو فدراسیون دیگر قابل مذاکره نیست و حتی هنوز نماینده ویژه‌ای برای قبرس تعیین نکرده است، چون طرف ترک قبرس از همکاری در این زمینه امتناع می‌کند. نیکوس کریستودولیدس رئیس جمهور قبرس یونانی‌نشین اخیرا با «رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در تلاش برای یافتن راه حلی در راستای شکستن بن‌بست مذاکرات متوقف شده قبرس، دیدار داشته است.

قبرس یونانی‌نشین انتظار دارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه (24 اردیبهشت 1402)، سازمان ملل نماینده ویژه خود را برای حل مشکل قبرس معرفی کند تا با مشخص شدن نتیجه انتخابات آتی ترکیه، مذاکرات آغاز شود و قبرس در این مدت برای از دست ندادن زمان با ارائه پیشنهادات و برخی اقدامات دیگر، زمینه را برای آغاز گفتگوها آماده نماید.

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان انتخاب کریستودولیدس به‌عنوان رئیس جمهور جدید قبرس را فرصتی جدید برای بکار بستن ابتکارات عملی در راستای حل چالش قبرس می‌داند. او در آخرین گفتگوی خود با دبیر کل سازمان ملل خواستار تلاش بیشتر این سازمان برای حل مسئله قبرس در چارچوب تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل شد.

مخالفان دولت قبرس از جمله حزب «آکل» انتظار دارند رئیس جمهور جدید در مورد پیشنهاد خود در مورد مشارکت فعال‌تر اتحادیه اروپا در مشکل قبرس توضیحات بیشتری ارائه بدهد. به اعتقاد آنها، ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده مشترک که به کابینه‌های قبرس و یونان اجازه می‌دهد با یکدیگر ملاقات و رایزنی کنند و توضیحاتی را ارائه کنند، این اقدام پیامی آشکار در سطح بین‌المللی خواهد بود. و به عقیده آنها در حالی که قبرس در حال مبارزه برای بوجود آمدن یک دولت با دو جامعه در چارچوب سیستم فدرالی است اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده نیز باید در همین راستا باشد تا از قبرس حمایت شود.

در بحران قبرس، مواضع آمریکا و انگلیس همیشه مهم و تاثیرگذار بوده است. رئیس مجلس نمایندگان قبرس، از سطح عالی روابط دوجانبه با آمریکا و ارتقاء سطح همکاری بین قبرس و آمریکا در زمینه‌های کلیدی مورد علاقه دوجانبه قدردانی کرده و قاطعانه از مواضع این کشور در یافتن راه حلی برای حل وفصل مشکل قبرس در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل، حمایت کرده است. رهبران قبرس وضعیت کشور خود را نتیجه نقض قوانین بین‌المللی و حقوق‌بشر توسط ترکیه می‌دانند که در نتیجه تهاجم ترکیه و ادامه اشغال این جزیره به‌وقوع پیوسته است. قبرس از ابتدا ادعای ترکیه بر راه حل «دو دولتی» که مشروعیت بخشی به تهاجم و اشغال ترکیه می‌باشد، را نپذیرفته است. قبرس یونانی‌نشین به از سرگیری مذاکرات از جایی که در «کران مونتانا» که در تابستان 2017 متوقف شد با هدف یافتن راه‌حلی در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل، بر اساس فدراسیون  دو منطقه‌ای، متعهد است و به هرگونه راه‌حلی که کشور را دوباره متحد کند و به حاکمیت صلح، امنیت، ثبات اقتصادی و رفاه مردم قبرس کمک ‌کند، وفادار است.

انگلیس در گذشته و در زمانی که مذاکرات برای حل مسئله قبرس پیشرفتی نداشته اقدامات و طرح‌هایی را برای کمک به ادامه مذاکرات انجام داده و در حال حاضر و با توجه به انگیزه دولت جدید قبرس و رئیس‌جمهور آن نیازی به ارائه طرح و ایده جدیدی احساس نمی‌کند. لندن از تلاش‌های رئیس جمهور جدید برای از سرگیری مذاکرات حمایت می‌کند. انگلیس ظاهرا با رهبری ترک‌های قبرس جلساتی داشته و آن‌ها را تشویق کرده که به ابتکارات پاسخ مثبت بدهند. انگلیس همچنین تعاملاتی نیز با دولت ترکیه دارد و آن‌ها را نیز تشویق به پاسخ مثبت برای پیگیری مذاکرات می‌کند. اما با توجه به اینکه ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است احتمالا پیگیری آن پس از استقرار دولت جدید امکان پذیر است. اگر دولتمردان جدید ترکیه به بازگشت به میز مذاکره قانع نشوند، لندن دور جدیدی از تلاش‌های خود را آغاز خواهد کرد.

شواهد نشان می‌دهد در هرگونه مذاکره احتمالی طرفین، باید راه‌حلی مرضی الطرفین مورد توافق قرار گیرد که تمام ترتیبات سیستمی و اجرایی در هر دو بخش یونانی و ترک نشین را به‌صورت اساسی دگرگون کند. بی‌تردید اختلاف اساسی که تا به امروز مانع پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح و آشتی ملی شده حول مسائل امنیتی جزیره است که پای یونان و ترکیه را به متن مناقشه باز کرده است. اختلافات مزمن آتن و آنکارا در دریای اژه، بحران قبرس و تنش‌های دائمی در مدیترانه شرقی،  تعیین کننده حدود خصومت و دوستی دو طرف خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *