جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نقش بازیگران مذاکرات صلح قبرس و آینده آن

۱۴۰۲/۰۱/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس در سفر دو روزه خود به بروکسل و شرکت در نشست شورای اروپا، ملاقات با همتایان اروپایی و برخی از سران اتحادیه اروپا را بسیار مثبت ارزیابی و بر مشارکت بیشتر اتحادیه اروپا در مذاکرات برای حل مشکل قبرس تاکید کرد. او بدون ورود به جزئیات نقشه راه برای از سرگیری مذاکرات قبرس، خواستار ایفای نقش قوی‌تر اتحادیه اروپا در این خصوص است. اتحادیه اروپا می‌تواند ابتکارات و انگیزه‌هایی ارائه کند تا نظر مثبت ترکیه را بهتر برای حل و فصل مسئله قبرس جلب نماید. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

از دیدگاه رهبران قبرس اگرچه اتحادیه اروپا همیشه در مذاکرات سهم مثبتی در مذاکرات داشته، اما  اتحادیه اروپا آن درجه از تأثیرگذاری را که می‌توانست داشته باشد، نداشته است. حضور مقامات اتحادیه اروپا همواره مانع سازندگی لازم در این خصوص بوده است. اگر آن‌ها اراده لازم را داشتند که در این سطح برای حل مشکل قبرس ایفای نقش کنند، قطعا  تاثیر گذاری بالایی در روند حل مشکل حاصل می‌شد. اگرچه اتحادیه اروپا همیشه در مذاکرات شرکت داشته، اما آنچه دولت قبرس یونانی‌نشین در حال حاضر به دنبال انجام آن است، نهادینه کردن این نقش و قوی‌تر کردن آن است. در سطح اجرایی و سیاسی، نقش اتحادیه اروپا باید بسیار قوی‌تر باشد و این به معنای تضعیف نقش سازمان ملل نیست و می‌تواند به‌صورت موازی عمل شود. تاکنون اتحادیه اروپا با این پیشنهاد موافقت کرده و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این پیشنهاد است. اروپا می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور در این زمینه عمل کند و نه تنها در از سرگیری مذاکرات، بلکه تبدیل آن‌ها به نتایج قابل توجه نقش داشته باشد.

از دیدگاه سازمان ملل در حال حاضر، راه‌حل مورد نظر این سازمان مبنی بر یک دولت و دو فدراسیون دیگر قابل مذاکره نیست و حتی هنوز نماینده ویژه‌ای برای قبرس تعیین نکرده است، چون طرف ترک قبرس از همکاری در این زمینه امتناع می‌کند. نیکوس کریستودولیدس رئیس جمهور قبرس یونانی‌نشین اخیرا با «رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، در تلاش برای یافتن راه حلی در راستای شکستن بن‌بست مذاکرات متوقف شده قبرس، دیدار داشته است.

قبرس یونانی‌نشین انتظار دارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه (24 اردیبهشت 1402)، سازمان ملل نماینده ویژه خود را برای حل مشکل قبرس معرفی کند تا با مشخص شدن نتیجه انتخابات آتی ترکیه، مذاکرات آغاز شود و قبرس در این مدت برای از دست ندادن زمان با ارائه پیشنهادات و برخی اقدامات دیگر، زمینه را برای آغاز گفتگوها آماده نماید.

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان انتخاب کریستودولیدس به‌عنوان رئیس جمهور جدید قبرس را فرصتی جدید برای بکار بستن ابتکارات عملی در راستای حل چالش قبرس می‌داند. او در آخرین گفتگوی خود با دبیر کل سازمان ملل خواستار تلاش بیشتر این سازمان برای حل مسئله قبرس در چارچوب تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل شد.

مخالفان دولت قبرس از جمله حزب «آکل» انتظار دارند رئیس جمهور جدید در مورد پیشنهاد خود در مورد مشارکت فعال‌تر اتحادیه اروپا در مشکل قبرس توضیحات بیشتری ارائه بدهد. به اعتقاد آنها، ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده مشترک که به کابینه‌های قبرس و یونان اجازه می‌دهد با یکدیگر ملاقات و رایزنی کنند و توضیحاتی را ارائه کنند، این اقدام پیامی آشکار در سطح بین‌المللی خواهد بود. و به عقیده آنها در حالی که قبرس در حال مبارزه برای بوجود آمدن یک دولت با دو جامعه در چارچوب سیستم فدرالی است اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده نیز باید در همین راستا باشد تا از قبرس حمایت شود.

در بحران قبرس، مواضع آمریکا و انگلیس همیشه مهم و تاثیرگذار بوده است. رئیس مجلس نمایندگان قبرس، از سطح عالی روابط دوجانبه با آمریکا و ارتقاء سطح همکاری بین قبرس و آمریکا در زمینه‌های کلیدی مورد علاقه دوجانبه قدردانی کرده و قاطعانه از مواضع این کشور در یافتن راه حلی برای حل وفصل مشکل قبرس در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل، حمایت کرده است. رهبران قبرس وضعیت کشور خود را نتیجه نقض قوانین بین‌المللی و حقوق‌بشر توسط ترکیه می‌دانند که در نتیجه تهاجم ترکیه و ادامه اشغال این جزیره به‌وقوع پیوسته است. قبرس از ابتدا ادعای ترکیه بر راه حل «دو دولتی» که مشروعیت بخشی به تهاجم و اشغال ترکیه می‌باشد، را نپذیرفته است. قبرس یونانی‌نشین به از سرگیری مذاکرات از جایی که در «کران مونتانا» که در تابستان 2017 متوقف شد با هدف یافتن راه‌حلی در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل، بر اساس فدراسیون  دو منطقه‌ای، متعهد است و به هرگونه راه‌حلی که کشور را دوباره متحد کند و به حاکمیت صلح، امنیت، ثبات اقتصادی و رفاه مردم قبرس کمک ‌کند، وفادار است.

انگلیس در گذشته و در زمانی که مذاکرات برای حل مسئله قبرس پیشرفتی نداشته اقدامات و طرح‌هایی را برای کمک به ادامه مذاکرات انجام داده و در حال حاضر و با توجه به انگیزه دولت جدید قبرس و رئیس‌جمهور آن نیازی به ارائه طرح و ایده جدیدی احساس نمی‌کند. لندن از تلاش‌های رئیس جمهور جدید برای از سرگیری مذاکرات حمایت می‌کند. انگلیس ظاهرا با رهبری ترک‌های قبرس جلساتی داشته و آن‌ها را تشویق کرده که به ابتکارات پاسخ مثبت بدهند. انگلیس همچنین تعاملاتی نیز با دولت ترکیه دارد و آن‌ها را نیز تشویق به پاسخ مثبت برای پیگیری مذاکرات می‌کند. اما با توجه به اینکه ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است احتمالا پیگیری آن پس از استقرار دولت جدید امکان پذیر است. اگر دولتمردان جدید ترکیه به بازگشت به میز مذاکره قانع نشوند، لندن دور جدیدی از تلاش‌های خود را آغاز خواهد کرد.

شواهد نشان می‌دهد در هرگونه مذاکره احتمالی طرفین، باید راه‌حلی مرضی الطرفین مورد توافق قرار گیرد که تمام ترتیبات سیستمی و اجرایی در هر دو بخش یونانی و ترک نشین را به‌صورت اساسی دگرگون کند. بی‌تردید اختلاف اساسی که تا به امروز مانع پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح و آشتی ملی شده حول مسائل امنیتی جزیره است که پای یونان و ترکیه را به متن مناقشه باز کرده است. اختلافات مزمن آتن و آنکارا در دریای اژه، بحران قبرس و تنش‌های دائمی در مدیترانه شرقی،  تعیین کننده حدود خصومت و دوستی دو طرف خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *