جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

ترامپ از اروپا خواست “بجنبد”!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی Truth Social از اروپا خواست تا “بجنبد” و از آن انتقاد کرد که کمتر از واشنگتن برای کمک به اوکراین هزینه می کند.

اروپا به تاکتیک تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است/فراخوان یکپارچه اتحادیه اروپایی از اسرائیل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد + فیلم

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

جنگ اوکراین و سناریوهای نظامی – امنیتی اروپا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اتحادیه اروپا در زمانی که شاهد بازگشت جنگ در اروپا است، برنامه‌ای را تحت عنوان "قطب‌نمای استراتژیک برای امنیت و دفاع" «A Strategic Compass for Security and Defence» به شکل رسمی تایید کرده است که یک اقدام بلندپروازانه برای تقویت سیاست امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا تا سال 2030 ارائه می‌دهد. پوریا نبی‌پور - دکترای علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

تهاجم روسیه به اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد علاوه بر پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، سوالات عمده‌ای درباره نظم امنیتی و ژئوپلیتیکی جهان پدید آورده است. این جنگ نه تنها میزان وابستگی امنیتی- نظامی اروپا به آمریکا، بلکه همچنین اختلافات بین کشورهای اروپایی در زمینه میزان و‌ نوع وابستگی نظامی به آمریکا را بیش از پیش آشکار ساخته است.

 

وضعیت نظامی کنونی اروپا

اروپا با وجود اینکه تقریبا 30 سال پیش یک اتحادیه سیاسی تشکیل داد، کماکان در دفاع به عنوان یک واحد موفق عمل نمی کند. در حالیکه ایالات متحده خود را در نقش نگهبان دموکراسی و امنیت نظم جهانی غرب (غالبا لیبرال-دموکرات) معرفی می‌کند، وابستگی اروپا به ایالات متحده برای امنیت خود به این معنی است که ایالات متحده عملاً راهبرد دفاعی و نظامی اروپا را تحت مدیریت خود نگه داشته است. ایالات متحده از طرفی از حق وتوی مؤثر خود برای جلوگیری از جاه‌طلبی‌های نظامی اتحادیه اروپا استفاده کرده است، و ‌از طرف دیگر نیز اصرار بر تلاش بیشتر اروپا در جهت خودکفایی و کاهش وابستگی خود به ایالات متحده می‎کند؛ رویکردی که ائتلاف فراآتلانتیک را تحت فشار قرار داده و به کاهش نسبی نفوذ جهانی اروپا کمک کرده است. در نتیجه، یکی از نزدیک‌ترین شرکا و متحدان آمریکا به اندازه‌ای که شاید می‌توانست از نظر نظامی قدرتمند و مستقل باشد، نیست. بسیاری از ارتش‌های اروپایی با ارسال تسلیحات به اوکراین با چالش کمبود ادوات مواجه شده‌اند. از طرفی نیز جنگ اوکراین حکایت از ناکافی بودن کیفیت و کمیت تسلیحات و نیروهای رزمی این اتحادیه دارد؛ به طوری که در صورت رویارویی نظامی گسترده، بسیاری از نیروهای اروپایی آماده نبرد طولانی مدت و گسترده نیستند. پاسخ آمریکا به ضعف اروپا این بوده است که کشورهای عضو ناتو را وادار به هزینه بیشتر برای دفاع کند. در نتیجه، هزینه‌های دفاعی به موضوع تعیین کننده روابط فراآتلانتیک در روابط بین ایالات متحده و‌ اروپا تبدیل شده است.

 

سناریوهای احتمالی پیش‌رو

جنگ اوکراین در حالی بزرگترین چالش امنیتی اروپا پس از جنگ سرد محسوب می‌شود، که موضوع ایجاد سیستم دفاع یکپارچه و مستقل نظامی اروپا، اختلافات داخلی اروپا را بیش از گذشته نشان می‌دهد و بیانگر اتکای هرچه بیشتر کشورهای اروپایی به توان نظامی و سیاسی به رهبری آمریکا‌ می‌باشد. افزون بر این، استمرار جنگ اوکراین و پیامدهای آن از قبیل ایجاد بحران انرژی در کشورهای اروپایی، کمبود مواد اولیه و مواد غذایی از جمله روغن و گندم زمینه را برای بروز برخی ناآرامی‌ها و آشوب‌های اجتماعی و‌ همچنین شکاف سیاسی در سطح مقامات و سران اروپا را ایجاد و‌یا تشدید کرده است.

با وضعیت موجود، علاوه بر روسیه، چین نیز تهدید بزرگی برای اروپا به شمار می‌آید، و اتحاد روسیه و چین- در خصوص ارسال تسلیحات چینی به روسیه در جنگ اوکراین- می‌تواند عملا به یک دغدغه امنیتی بزرگ و به معنای واقعی کلمه کابوسی برای اروپا تبدیل شود. در شرایطی که اروپا توانایی ابتکار عمل و رهبری از خود ندارد، تقابل با روسیه و چین و حفظ یک نظام بازدارنده معتبر، بدون مشارکت و‌‌پشتیبانی ایالات متحده غیر قابل تصور است.

آنچه اما اروپا را بیشتر نگران میکند، عدم اجماع درونی اتحادیه اروپا، مثل اختلاف نظر آنان در نوع برخورد و روابط با روسیه و یا سناریوهای موجود برای هر نوع استراتژی سازش و به عبارتی «معامله» بین ایالات متحده با روسیه برای مقابله با چین است. بر اساس این سناریو ایالات متحده ممکن است چتر اتمی آمریکا را که برای بازدارندگی روسیه برای اروپا حیاتی است کم کند و یا نوع حمایت خود را تا تغییر دهد که در نتیجه آن اروپا را قربانی منافع خود کند، سناریویی که اگر دونالد ترامپ دوباره وارد کاخ سفید شود، محتمل‌تر از پیش خواهد بود.

اینکه اروپا نیاز به نوعی استقلال راهبردی دارد تا بتواند از خود و بدون اتکا به ایالات متحده دفاع کند و این سوال که در آینده، اروپا چگونه می‌تواند این توان بازدارندگی معتبر و استقلال راهبردی را بدون واشنگتن ایجاد و‌ حفظ کند، می‌تواند برای اروپا به موضوع بقا تبدیل شود. انتظار میرود که سیاست خرید مشترک تسلیحات، مذاکره با شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی در مورد افزایش تولید و مذاکره با کشورها برای خرید تجهیزات و مهمات از راهکاری فوری این اتحادیه باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *