جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

تقویت جایگاه سوریه در جهان عرب

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دیدار اخیر روسای پارلمان‌های عربی از دمشق و گفتگوی آن‌ها با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از وجود رویکرد جدید کشورهای عربی برای پذیرش مجدد سوریه در پیکره مجموعه جهان عرب حکایت دارد. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

این دیدار زمانی صورت گرفت که عراق میزبانی نشست سالانه روسای پارلمان‌های عربی را در بغداد به‌عهده داشت و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور و رئیس دوره‌ای پارلمان‌های عربی پیشنهاد دیدار از سوریه را مطرح کرد. اعتقاد عراق این است که سوریه یکی از محوری‌ترین کشورهای عرب غرب آسیا است و هر تغییر و تحولی که در این کشور بوجود آید قطعا بر کشورهای عرب منطقه از جمله عراق بازخورد خواهد داشت.

این نخستین دیدار جمعی روسای پارلمان‌های عربی از آغاز بحران سوریه در ماه مارس 2011 تلقی می‌شود که در آن روسای پارلمان‌های عراق، اردن، مصر، لیبی، فلسطین، امارات و هیات‌هایی از پارلمان‌های  پادشاهی عمان و لبنان نیز حضور داشتند. این کشورها اعتقاد دارند که سوریه در تاسیس  اتحادیه عرب در 22 مارس سال1945 در قاهره مصر نقش مهمی ایفا کرده و اخراج این کشور از اتحادیه عرب تصمیمی کاملا شتاب‌زده بود. همچنین سوریه که دارای پارلمانی با عمری 80 ساله است یکی از موسسان اتحادیه پارلمان‌های عربی است و در ایجاد وفاق بین کشورهای عربی در طول چند دهه گذشته نقش مثبتی ایفا کرده است.

عدم حضور هیات‌های پارلمانی برخی کشورهای عربی از جمله قطر، عربستان، کویت، مغرب و بحرین نشان می‌دهد که کشورهای عربی در خصوص بازگشت سوریه به پیکره کشورهای عربی و اتحادیه عرب اختلاف نظر دارند.

پس از بحران سوریه به درخواست عربستان، عضویت سوریه در برخی نهادهای عربی از جمله اتحادیه عرب و اتحادیه پارلمان‌های عربی به حالت تعلیق درآمد. عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از  آغاز بحران سوریه نقشی تخریبی در این بحران نفس‌گیر ایفا کردند . برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان و چند کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس تا کنون بیش از 80 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک‌های تروریستی در سوریه قرار داده‌اند. اخراج سوریه از اتحادیه عرب که به در خواست رسمی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت در راستای فشار سیاسی به دولت بشار اسد قرار داشت. این تصمیم با فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و لابی صهیونیستی صورت گرفت اما در همان زمان دولت دمشق اعلام کرد که چنین تصمیمی در اراده ملت سوریه برای مقابله با گروهک‌های تروریستی که از چند کشور عربی وارد سوریه شده‌اند، خللی ایجاد نخواهد کرد. هر چند تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و اتحادیه پارلمان‌های عرب تاثیر سیاسی چندانی در اوضاع داخلی سوریه ایجاد نکرد اما یک اقدام کاملا هدفمند و صرفا برای انزوای دولت سوریه بود. اکنون که پس از 12 سال بحران داخلی و تحمل هزینه 600 میلیارد دلاری ناشی از خرابی شهرها و قربانی شدن نزدیک به 700 هزار نفر، سوریه از این بحران عبور کرده، برخی کشورهای عربی درصدد ترمیم مناسبات خود با دمشق بر آمده‌اند.

سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به پادشاهی عمان و دیدار شیخ عبدالله بن‌زیاد، وزیر خارجه امارات متحده از دمشق نشان می‌دهد که سیاست انزوای سوریه در جهان عرب در فروپاشی دولت سوریه تاثیری ندارد. اما از میان این کشورها عربستان، بحرین و امارات برای بازگشت سوریه به مجموعه کشورهای عربی یک سلسله پیش شرط‌هایی برای دولت بشار اسد قرار دادند. از جمله این پیش شرط‌ها قطع و یا کاهش مناسبات دمشق با تهران، مقاومت اسلامی فلسطین و محور مقاومت است که قطعا دولت بشار اسد تحت هیچ شرایطی این پیش شرط‌ها را نخواهد پذیرفت. دولت بشار اسد به خوبی از جایگاه ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و نقشی که ایران در سرکوب گروهک‌های تروریستی در سوریه ایفا کرده آگاهی دارد.

رئیس جمهوری سوریه به خوبی می‌داند که ایران عمق استراتژیک سوریه و فلسطین است و بدون جمهوری اسلامی ایران جایگاه سوریه در منطقه آسیب جدی خواهد خورد. لذا روابط تهران – دمشق نه تنها در حال حاضر بلکه در دوران ریاست جمهوری مرحوم حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید سوریه نیز تحت تاثیر فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی قرار نگرفته بود و در آینده هم نخواهد گرفت. دیدارهای مکرر بشار اسد در طول 12 سال اخیر از تهران و ملاقات وی با رهبر معظم انقلاب اسلامی از وجود اراده جدی نزد دولتمردان سوریه برای حفظ و تقویت روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *