جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

ترفندهای رژیم صهیونیستی برای کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، بدون اعلان رسمی آن

۱۴۰۱/۱۱/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در مواضع رسمی رژیم صهیونیستی این نکته که اسرائیل خود را محدود به کمک‌های بشردوستانه به اوکراین می‌کند و از ارایه کمک‌های تسلیحاتی نظامی به اوکراین خودداری می‌نماید و اجازه تسلیحات حاوی قطعات اسرائیلی به اوکراین از سوی کشورهای ثالث را نداده است، بارها تکرار شده است. الی کوهن وزیر خارجه رژیم اسرائیل در خصوص جنگ روسیه و اوکراین تاکید دارد که «کمک‌های بشردوستانه حفظ خواهد شد. ما یک اقدام را حتما انجام خواهیم داد، سخنان علنی کمتری خواهیم داشت، ما گزارش حاوی توصیه‌های وزارت امور خارجه به هیات وزیران را آماده می‌کنیم تا سیاست‌های متناسب تنظیم شوند، در هر صورت کمک‌های بشردوستانه را به اوکراین ادامه خواهیم داد.» محمود فاضلی - تحلیلگر امور بین‌الملل

علی‌رغم اظهارات مقامات رسمی رژیم صهیونیستی «ران پروسور» سفیر رژیم صهیونیستی در آلمان اعلام داشت که رژیم صهیونیستی از اوکراین در جنگ با روسیه در مقیاس بزرگتری نسبت به آنچه عمومم مردم می‌دانند، پشتیبانی می‌کند. رژیم صهیونیستی به اوکراین کمک می‌کند اما «در پشت پرده و بسیار بیشتر از آنچه که اعلام می‌شود.»

رژیم صهیونیستی در ابتدا به‌دلیل هراس از وخیم شدن روابط خود با مسکو با تحویل تسلیحات از خاک خود به اوکراین موافقت نمی‌کرد و قصد دارد این سیاست را ادامه دهد. اما بعضی از شواهد نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از 300 هزار گلوله‌های توپ 155 میلی متری برای اوکراین تخصیص داده شده است و در حال حاضر به اروپا ارسال شده است تا معاقبا به نیروهای مسلح اوکراین تحویل شوند.

شواهدی وجود دارد که آمریکا برای مهمات مورد نیاز اوکراین، از انبارهای گلوله‌های توپ 155 میلی متری خود در اسرائیل که برای  انجام عملیات‌های نظامی در خاورمیانه ذخیره شده‌اند، استفاده می‌کند. در این انبارها 300 هزار گلوله مهمات توپ استاندارد ناتو موجود است. اوکراین 90 هزار گلوله توپ در ماه استفاده می‌کند که دو برابر توان تولیدی آمریکا است و در نتیجه واشنگتن به ذخایر موجود در اسرائیل روی آورده است. این انبارها در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 ایجاد شده و آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه تسلیحات مورد نیاز را از این محل در اختیار ارتش خود قرار می‌داد، البته رژیم صهیونیستی نیز حق استفاده از این مهمات را در وضعیت بحرانی دارد.

یوهن کورنییچوک سفیر اوکراین نزد رژیم صهیونیستی نیز مدعی است اوکراین برای مقابله با حملات روسیه به‌طور رسمی از اسرائیل فن آوری‌های اسرائیلی با سامانه هشدار هوشمند برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی به اوکراین انتقال می‌دهد. این فن‌آوری به‌طور رسمی از سوی اسرائیل ارایه می‌شود و من تصور می‌کنم که در یک مدت مشخص ما این فن‌آوری را به‌طور کامل دریافت کنیم. وزیر دفاع اوکراین نیز درجدیدترین مواضع خود، اطلاعات منتشر شده مبنی بر قول رژیم صهیونیستی برای انتقال فناوری‌های هشدار موشکی به کی‌یف را تایید کرده است.

یوری ایگنات سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین اعتقاد دارد اگر اوکراین در عمل تسلیحات اسرائیلی دریافت کند، این امر خبر بسیار خوبی برای نیروهای مسلح اوکراین خواهد بود. چنانچه کشورهای عضو پیمان ناتو از رژیم صهیونیستی مجوزهای مربوطه را دریافت کنند و حق تحویل تسلیحات و محصولات تولید شده در این کشور را به اوکراین، دارا شوند، این «خبر بسیار خوبی برای ما خواهد بود. اسرائیل انواع مختلف محصولات نظامی‌تولید می‌کند و همگان به خوبی می‌دانند که اسرائیل در بازار جهانی تسلیحات و تنوع تسلیحات با فن‌آوری‌های عالی پیشرو می‌باشد. خبر منتشر شده را بیشتر تفسیر نخواهم کرد زیرا «تنها حلقه خاصی از افراد می‌دانند که درباره چه موضوعاتی می‌توان صحبت کرد.»

میخائیل برودسکی سفیر اسرائیل در اوکراین اعلام داشت «میان اسرائیل و روسیه توافقاتی در حوزه امنیتی منعقد شده است که در ارایه کمک‌ها از سوی اورشلیم به اوکراین، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. محدودیت‌هایی که ایجاد شده را نمی‌توان مورد بی‌اعتنایی قرار داد. کشورهایی که به اوکراین تسلیحات تهاجمی ارایه می‌کنند، اکثرا کشورهای عضو ناتو هستند اما اسرائیل عضو این پیمان نیست. اسرائیل یک کشور نسبتا کوچک در خاورمیانه است که با مشکلاتی بزرگی از نظر امنیتی مواجه است، ما تقریبا هر روز از تجهیزات نظامی خود استفاده می‌کنیم، ما در خاورمیانه، که یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان است، قرار داریم و همواره تنها یک قدم تا جنگ بعدی فاصله داریم. در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی احتیاط کاملی از خود نشان می‌دهد و پیش از هر چیزی در خصوص امنیت شهروندان خود و امنیت نظامیان خود فکر می‌کند، به‌همین دلیل رژیم صهیونیستی دارای «خطوط قرمز» روشنی است که کی‌یف به خوبی از آن‌ها آگاه است.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که تاکنون موضع حامی روسیه را داشته است و اسرائیل از محکوم ساختن انضمام کریمه در سال 2014 خودداری کرده، در روزهای اخیر اظهارداشت: «به‌طور دقیق به بررسی امکان ارسال سلاح به اوکراین خواهم پرداخت و این کار را همسو و طبق منافع اسرائیل انجام می‌دهم. دولت قبلی اسرائیل آن را رد می‌کرد. من این موضوع را بررسی خواهم کرد و به شیوه‌ای مناسب‌ پاسخ خواهم داد. دولت این موضوع را مطابق با منافع اسرائیل بررسی خواهد کرد.»

روسیه تهدید کرده هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد و پاسخ نظامی تلافی‌جویانه مسکو را دریافت خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اخیرا اعلام داشته در صورت پیشنهاد دوباره از سوی اوکراین، روسیه و آمریکا، آماده است به‌عنوان میانجی در مذاکرات میان اوکراین و روسیه اقدام کند. در آغاز حمله روسیه به اوکراین به‌طور غیر رسمی از او خواسته شده بود که نقش میانجی را ایفا کند اما او در آن زمان از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرد، زیرا او در آن زمان رهبر اپوزسیون بود نه نخست وزیر. هم اکنون آماده است نقش واسطه و میانجی در مذاکرات را بررسی کند اما برای این منظور باید «زمان و شرایط مناسب» وجود داشته باشند.

در رژیم صهیونیستی سیاستمداران بسیاری هستند که به طرق مختلف توسط روسیه جذب شده و انتظار نمی‌رود نتانیاهو به‌طور ناگهانی نگرش خود را تغییر دهد و از پوتین انتقاد کند. هرگونه تغییری در مواضع رژیم صهیونیستی مرتبط با فشاری است که آمریکا می‌تواند بر متحد خود وارد کند. اما رژیم صهیونیستی می‌تواند نه فقط از طریق تسلیحاتی بلکه با تجهیزات برای زیرساخت‌های انرژی و تامین آب آشامیدنی، محصولات غذایی و مشابه آن به اوکراین کمک کند.

رژیم صهیونیستی در مورد حمله روسیه به اوکراین بسیار محتاط است. علی‌رغم درخواست آمریکا، قبلا رژیم صهیونیستی از تأیید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه خودداری کرد. پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نیز به زلنسکی داده نشد و حتی درخواست اوکراین برای دریافت کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله نیز از سوی رژیم صهیونیستی رد شد. اوکراین قول داده بود که آن‌ها را فقط بین غیرنظامیان توزیع کند. از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین تاکنون هیچ مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی با زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار نکرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *