جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ماجرای سفارت جمهوری آذربایجان؛ سناریویی طراحی شده یا موج‌سواری بر یک حادثه؟

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حادثه تلخ و مجرمانه‌ای که در سفارت جمهوری آذربایجان رخ داد که براساس اعتراف صریح ضارب، با انگیزه‌های شخصی صورت گرفت با ورود به موقع نیروی انتظامی به پایان رسید. بلافاصله مقامات عالیرتبه ایران از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه با تسلیت و ابراز همدردی با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته، در دستورات و موضع گیری که حاکی از پایبندی عملی ایران به اصل حسن همجواری و کنوانسیون 24 آوریل 1963وین درخصوص روابط دیپلماتیک، ناظر به تامین امنیت اماکن و اشخاص دیپلماتیک است، بر پیگیری حقوقی موضوع و مجازات ضارب تاکید کردند. دکتر احمد کاظمی - دکترای حقوق بین‌الملل و پژوهشگر ارشد مسایل اورآسیا

جمهوری آذربایجان در حادثه حمله به سفارت این کشور در لندن در مرداد 1401 توسط گروه کویتی «اتحاد خدام المهدی» که زمان قابل توجهی هم طول کشید نه پلیس لندن را متهم به قصورکرد و نه هیاهوی تخلیه سفارت و تعلیق یا تقلیل سطح روابط را مطرح ساخت. در آن حادثه که با انگیزه های سیاسی بود، رسانه‌های جمهوری آذربایجان به شدت مدیریت شدند تا مطلب منفی قابل توجهی علیه لندن منتشر نشود و حتی موضوع احتمال حمله به مراکز دیپلماتیک به نوعی عادی‌نگاری و نهایتا موضوع بدون روشنگری در افکارعمومی از ریشه‌های این حمله مسکوت ماند.

بر اساس تجارب جهانی و منطبق بر عرف حقوقی و سیاسی، در اینگونه موارد طرفین از موضع گیری‌های عجولانه و بی‌اساس خودداری می‌کنند، لیکن متاسفانه دستگاه رسانه‌ای و برخی از مقامات رسمی جمهوری آذربایجان از همان ابتدا و به صورت هماهنگ، ضمن طرح اظهارات مداخله آمیز در امور داخلی ایران، مدعی تروریستی بودن حادثه، نقش نهادهای امنیتی ایران در آن و ادعاهای مشابه شدند. در حالی که این اولین بار نیست که حمله یا تعرضی به یکی از اماکن دیپلماتیک در دنیا می‌شود، همانطور که پیش از این نیز شاهد ترور سفیر روسیه در ترکیه یا سوء قصد به سفیر آلمان در فنلاند بوده ایم. این موارد با انگیزه سیاسی انجام شده بود، درحالیکه آنچه در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران رخ داد، تماما با انگیزه‌های شخصی بود.

«ضیافت عسگراف»، نایب رئیس مجلس جمهوری آذربایجان، که حدود دو دهه است ریاست نمایندگی هیات جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی ناتو را برعهده دارد و به دلیل اشتهار در ناتوگرایی به عنوان سخنگوی غیررسمی ناتو در پارلمان باکو محسوب می‌شود، در همان ساعات اولیه با نادیده گرفتن مستندات مربوط به شخصی بودن این حادثه ، مدعی شد حمله مسلحانه به سفارت، تروریسم دولتی است؟!

یکی از ابهامات حادثه، این است که با توجه به عدم اطلاع و عدم موافقت ضارب (یاسین حسین زاده)، سفارت باکو چه نقشی در انتقال همسر وی به جمهوری آذربایجان داشته است؟ کدام قواعد کنسولی در این روند نقض شده و چرا سفارت در این خصوص علیرغم مراجعات مکرر شاکی، حاضر به پاسخگویی قانع کننده به وی نشده است؟ آیا رفتار سفارت در این خصوص نقض ماده 55 کنوانسیون وین و همچنین مصداق جرم ناپدیداری اجباری – که البته جمهوری آذربایجان کارنامه فربه‌ای در این خصوص در کشورهای مختلف دارد، یا مصداق فراری دادن یک فرد و نقض حقوق کودکان یک خانواده نیست؟ چرا باکو با ممنوع الخروج کردن همسر یاسین حسین زاده، از بازگشت وی به ایران جلوگیری کرده است؟ دلیل احضار و برگزاری جلسه توجیهی برای همسر متهم توسط سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان در ساعاتی بعد از این حادثه چیست؟

توئیت وزیرخارجه ترکیه در همراهی با باکو و موضع مشابه اتحادیه اروپا و مشابهت موضع گیری‌های رژیم صهیونیستی در این خصوص با موضع گیریهای دستگاه رسانه‌ای و سیاسی باکو بسیار قابل تامل است. از این منظر، حادثه سفارت اگر از ابتدا هم یک سناریوی طراحی شده نباشد، رویکرد بعدی باکو و تل آویو نشانگر تبلیغات منفی و هدفمند علیه ایران و موج سواری روی موضوع است.

نکته قابل توجه اینکه موضوع گشایش سفارت باکو در تل آویو علیرغم تبلیغات فراوان دولتی، در میان مردم جمهوری آذربایجان پذیرش عمومی ندارد، حتی انتقاداتی از درون حاکمیت در این خصوص مطرح شده است. از اینرو نیاز به تقویت پروپاگاندای سیاه برای عادی کردن این اقدام ضدمردمی است. مطلوب رژیم صهیونیستی آن است که همزمان با گشایش سفارت باکو در تل‌آویو، سفارت باکو در تهران تعطیل یا فعالیت اش محدود شود. ضمن اینکه ایجاد جنجال سیاسی تبلیغاتی در مورد این حادثه، محمل مناسبی برای فرافکنی و انحراف افکار عمومی از بروز فاجعه انسانی در قراباغ به دلیل مسدود کردن کریدور لاچین توسط باکو است که مصداق نقض امنیت ارامنه قراباغ و ارتکاب اقدام مجرمانه «به قحطی کشاندن اجباری مردم غیر نظامی» بوده که از منظر حقوق بین‌الملل، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

اگرچه رژیم صهیونیستی سناریوی ایجاد درگیری سخت میان ایران و جمهوری آذربایجان (اوکراینیزه کردن جمهوری آذربایجان) را در هر فرصتی دنبال می‌کند، اما این سناریو به دلایل مختلف سیاسی، ژئوپلیتیکی، نظامی و منطقه ای، قبل از آنکه یک تهدید واقعی باشد بیشتر یک شانتاژ روانی  است برای اینکه در صورت امکان، موضع مقتدرانه ایران در قفقاز را تعدیل نمایند، در حالیکه این روند تغییری در خطوط قرمز ایران در قفقاز، در عین تاکید بر دوستی و برادری ناگسستنی مردم ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد نخواهد کرد.

پس از وقوع حادثه سفارت، باکو علاوه بر هیاهیوی رسانه ای بی پایه علیه ایران و سوء استفاده از آن برای بازداشت تعداد دیگری از اسلام گرایان که اکثریت مردم این کشور را تشکیل می دهند، در راستای همراهی با رویکرد ایران هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی، بدنبال طرح شکایت از تهران در مجامع بین المللی است.

این در شرایطی است که به دلیل مستندات متقن درباره شخصی بودن این حادثه، از منظر حقوقی هیچ مبنایی برای اثبات تروریستی بودن این حادثه مجرمانه شخصی وجود ندارد.

رفتار دوگانه باکو در تعطیلی سفارت در تهران و ادامه فعالیت کنسولگری اش در تبریز «اماره حقوقی» مشخصی است که نشان می دهد ادعای جمهوری آذربایجان در مورد نبود امنیت برای فعالیت دیپلماتیک این کشور در ایران صحت ندارد و باکو به دنبال سوءاستفاده سیاسی تبلیغی از این حادثه است. بنابراین در صورت ورود موضوع به فاز شکایت حقوقی، دست تهران برای طرح دعوای متقابل علیه باکو به دلیل نقض کنوانسیون وین بویژه مواد 36 و 55، مسئولیت دولت باکو در طرح ادعاهای مداخله جویانه و تجزیه طلبانه علیه ایران و ارتباط و حمایت از گروه­‌ها و شبکه­‌های تجزیه­طلب ضدایرانی، و همچنین طرح شکایت دیگر بدلیل سوءاستفاده باکو از حادثه سفارت برای نفرت­پراکنی سیستماتیک علیه ایران در قالب کنوانسیون 1965 منع تبعیض نژادی، باز خواهد بود. از اینرو بنظر می رسد منافع مشترک دو کشور در پرهیز از رفتارهای احساسی، عدم تبعیت از توصیه‌ها و اهداف مغرضانه طرف‌های ثالث، توقف تبلیغات منفی، احترام به خواست مردم دو کشور برای توسعه مراودات و پیگیری گفتگو و تفاهم  که در کنوانسیون وین نیز برای حل اختلافات بر آن تاکید شده است، می باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *