جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

پیامدهای انسداد گذرگاه لاچین و ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای حل مناقشات منطقه‌ای

۱۴۰۱/۱۰/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: استاد دانشگاه دولتی ایروان با تاکید بر ضرورت همکاری ایران، روسیه و ارمنستان برای حل مناقشات منطقه قره باغ، گفت: اقداماتی که جمهوری آذربایجان دنبال می‌کند نشان می‌دهد حقیقتا خواسته باکو جنگ در منطقه است. هر توافق و مذاکره‌ای که صورت می‌گیرد به سرعت از سوی باکو زیرپا گذاشته می‌شود و این نقض تعهدات هیچ اهمیتی برای آن‌ها ندارد.

دکتر آهارون واردنیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تنش اخیر در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان درخصوص وضعیت گذرگاه لاچین تصریح کرد: اهداف باکو از انسداد این گذرگاه برای ایروان روشن است. با بستن کریدور لاچین 120 هزار انسان که 30 هزار نفر آن‌ها کودک هستند در محاصره قرار گرفته‌اند؛ آن‌ها در شرایط فعلی با کمبود گاز، غذا، دارو مواجه هستند، این در حالی است که برای درمان بیماران خود نیز نمی توانند از پزشکان خارج از آن منطقه استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه اینها اقداماتی ضد حقوق بشر است، گفت: باکو می‌خواهد ارامنه را ناچار به کوچ از این منطقه کند و این ادعاها که از سوی جمهوری آذربایجان مطرح می‌شود که ارامنه می‌توانند به راحتی در آرتساخ (جمهوری قره باغ کوهستانی) سکونت داشته باشند، اساسا جعلی است. آنچه تحت عنوان برنامه صلح از سوی این کشور مطرح می شود جنبه تبلیغاتی دارد و اقداماتی که این کشور دنبال می‌کند نشان می‌دهد حقیقتا خواسته باکو جنگ در منطقه است.

این استاد دانشگاه ایروان با تشریح پیامدهای اقدامات تنش زا در منطقه قره باغ ادامه داد: در تحولاتی که در ماه سپتامبر نیز در قره باغ صورت گرفت، کاملا روشن شد که باکو به دنبال صلح نیست. مگر کشوری که خواهان صلح است می‌تواند کریدوری را مسدود کند که در نتیجه آن 120هزار نفر در محاصره بمانند؟

واردانیان اضافه کرد: به نظر می‌رسد ارمنستان به نشانه اعتراض در نشست سه جانبه مسکو شرکت نکرد؛ چرا که ابتدا جمهوری آذربایجان باید به این اقدام ضدانسانی در لاچین خاتمه دهد و پس از آن به مذاکره نشست.

وی با تاکید بر نقش کشورهای منطقه در حل مناقشه قره باغ، خصوصا ایران، گفت: دیدگاه تهران برای ارمنستان بسیار اهمیت دارد؛ چرا که همه ما می‌دانیم اهداف باکو در واقع تصرف تمامی آرتساخ (جمهوری قره باغ کوهستانی) و قطع کردن 44 کیلومتر مرز زمینی ایران و ارمنستان است. در حالی که این مرز برای ایران، ارمنستان و منطقه بسیار مهم است. جمهوری آذربایجان بدون هیچ سندی، سیونیک را متعلق به خود تصور می‌کند و با کمک ترکیه به دنبال اقداماتی جهت دار و با اهداف خاص است.

این استاد دانشگاه با هشدار نسبت به پیامدهای چنین ادعاهای توسعه طلبانه و نپذیرفتن حق حاکمیت کشورها، برای کشورهای منطقه، یادآور شد: باکو با چشمداشت نسبت به مردم ترک زبان این منطقه، به دنبال ایجاد چالش‌های امنیتی برای کشورهای منطقه است.

واردانیان با بیان اینکه ترکیه در حال سوء استفاده از شرایط جنگ اوکراین و درگیری مسکو در این جنگ است، افزود : قفقاز جنوبی برای روسیه بسیار اهمیت دارد و مسکو اجازه نخواهد داد این اقدامات پیش روند. در واقع آنچه باکو در این اقدامات دنبال می‌کند به نفع مسکو هم نیست. ایران، ارمنستان و روسیه می‌توانند با درنظر داشتن این تهدیدات، با یکدیگر همکاری قدرتمندی برای رفع تنش های موجود شکل دهند.

وی اقدامات باکو علیه ارمنستان را همانند رویه‌ای که صدام حسین علیه ایران داشت، توصیف کرد و گفت: شاهد هستیم که باکو به هیچ توافق و قراردادی پایبند نمی ماند، هر توافق و مذاکره‌ای که صورت می‌گیرد به سرعت از سوی باکو زیرپا گذاشته می‌شود و این نقض تعهدات هیچ اهمیتی برای آن‌ها ندارد. در این قراردادها هیچ اشاره‌ای به مسدود کردن گذرگاه لاچین و یا اقدامات نظامی علیه استان جرموک نشده است، اما جمهوری آذربایجان بدون درنظر داشتن پیامدهای آن، دست به چنین اقداماتی زده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *